Primul tren Alstom va intra în circulație luna viitoare, acest fapt devenind posibil datorită unor modificări contractuale convenite de Autoritatea pentru Reformă Feroviară și producătorul francez.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară a încheiat luni, 30 septembrie 2024, actul adițional nr.3, ce modifică prevederile contractului nr. RUIC 257/25.03.2022, aferent proiectului „Achiziționarea a 37 de rame electrice interregionale noi, denumite RE-IR și achiziționarea serviciilor de mentenanță și reparații necesare funcționării respectivelor trenuri”, potrivit unui comunicat al instituției.
Documentul în cauză modifică elementele legate de durata contractului și prevede unele clauze contractuale care să permită punerea în funcțiune temporară cu călători a RE-IR TS3 (train-set 3, al treilea tren), ce va fi livrată de Alstom și face obiectul CSP aprobat prin HG nr.1328/28.12.2023, în vederea circulației temporare cu călători pe calea ferată din România.
„S-a găsit o formulă să îi dea drumul cu călători fără a avea certificarea finală. Aceasta deoarece certificarea durează mai mult decât s-a prevăzut”, explică un specialist în domeniu.
Potrivit ARF, trenurile livrate de Alstom sunt preconizate a intra în circulația cu călători, în baza livrării întregului lot de 37 de trenuri și obținerii autorizațiilor de tip și de introducere pe piața din România, în perioada noiembrie 2024 – decembrie 2025.
Serviciile de mentenanță vor fi prestate, pentru fiecare produs, pe o durată de 15 ani începând cu data recepției fiecărei rame electrice. Termenele și duratele pot fi modificate conform prevederilor contractuale.
Reamintim că valoarea totală a contractului de finanțare este de 1.708.996.863,41 lei, finanțarea fiind distribuită după cum urmează:
- 1.213.523.359,27 lei – valoarea eligibilă nerambursabilă din partea fondurilor(FEDR);
- 214.151.181,05 lei – bugetul propriu al beneficiarului;
- 281.322.323,09 lei – cheltuieli neeligibile, inclusiv TVA.
Rutele deservite de ramele electrice de lung parcurs sunt: București Nord – Constanța, București Nord – Brașov – Arad – Timișoara, București Nord – Brașov – Cluj, București Nord – Brașov – Deda – Cluj, București Nord – Brașov, București Nord – Iași, București Nord – Suceava, București Nord – Galați, București-Nord – Craiova – Târgu Jiu – Petroșani – Simeria, București Nord – Craiova – Timișoara – Arad, Cluj – Timișoara, Cluj – Suceava – Iași.
Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană din Fondul de Coeziune, prin Programul Transport 2021-2027.