spot_img
miercuri, decembrie 7, 2022
spot_img

Clasic românesc. Un ONG se chinuie să salveze un pod feroviar, CFR SA se chinuie să-l dărâme. Demolarea, „repararea” perfectă

O asociație de protecție a patrimoniului, și anume Suntem România, a reușit să obțină protecția temporară a Ministerului Culturii pentru linia ferată Câmpina – Câmpinița, incluzând podul feroviar de peste DN1 până la începutul lunii noiembrie. Cu toate acestea, CFR SA a demarat procedurile de demolare ale podului și a primit chiar trei oferte. Cine va fi mai rapid?

Până zilele trecute, termen la care a expirat depunerea ofertelor de demolare a podului de peste DN1 din zona Câmpina, compania de infrastructură a primit propuneri de la asocierile GDO MOV Impex – Vio Top, Strabag și Infra System Project, ultima asociată Betarmex SRL.

Potrivit calendarului achiziției publice, termenul de desemnare a ofertei câștigătoare este 19 decembrie 2022. Odată stabilit câștigătorul, lucrările vor dura opt luni, din care trei luni proiectare, cinci luni execuție.

Deviza CFR: Dacă nu suntem în stare să reparăm, demolăm

Încercările de reparare a podului sunt vechi. Desigur, în epoca tunelurilor construite pe sub ocean, reparația unui pod nu este imposibilă, problema adevărată fiind cea a costurilor. În cazul podului, CFR SA nu a găsit niciodată banii reparației. Mai simplă este demolarea podului, astfel scăpând pe vecie de dureri de cap. Potrivit Wikipedia și expertizei atașate la dosarul licitației, datând din 2018, problemele au apărut încă de la construirea podului în perioada comunistă, din cauza fundării pilei 5 a acestuia „într-un strat de pietriș cu bolovăniș, sub care se găsește un strat de sare compactă, și a existenței unui curent de apă subteran ce trece oblic pe sub latura din amonte a pilei”.

Reprezentanții CFR au constatat încă din 1985 rotiri ale acesteia. În 1995, podul a fost luat în evidență ca punct periculos de gradul I și a fost monitorizat permanent, fiind expertizat de două ori, în 2000 și 2015.

După 1990, odată cu declinul industrial al orașului Câmpina, transportul feroviar de marfă pe calea ferată Câmpina–Telega a scăzut, iar din 2009, când a fost închisă și rafinăria „Steaua Română”, traficul de marfă pe linie a devenit unul ocazional.

Din cauza agravării situației pilei 5 a podului, pe data de 24 septembrie 2013 s-a decis închiderea completă a circulației feroviare între Câmpina și Câmpinița. În 2016, CFR SA a decis alocarea sumei de 100.000 de lei fără TVA pentru „proiectare lucrări consolidare pod km 0+609, linia 312 Câmpina – Campinița”.

În 2017, deși lucrarea a fost menționată în Programul de Achiziții Sectoriale al Sucursalei Regionale CF București, nu au fost alocate fonduri.

În 2018, în urma amplificării rotirii și înfundării în stratul de sare a pilei 5, reprezentanții CFR au evaluat „condițiile tehnice necesare pentru dezafectarea elementelor din beton armat, componente ale tablierului pe zona adiacentă deschiderilor 5 și 6, adică zona pe care podul supratraversează DN1”. În iunie 2018, Sucursala Regională CF București – Divizia Linii din cadrul Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA a demarat o procedură de achiziție în valoare de 50.000 de lei pentru expertizarea tehnică și realizarea documentației de avizare a lucrărilor de intervenție la podul feroviar peste Prahova și DN1. Caietul de sarcini preciza că „viteza de deplasare/rotire a pilei nr. 5 are o evoluție defavorabilă, existând riscul de pierdere a stabilității structurii și de prăbușire a grinzilor ce se sprijină pe pila nr. 5, peste DN1” și sugera a se „dezafecta tablierele aferente deschiderilor 5 și 6”. Documentația a fost întocmită de societatea SC Pod Proiect SRL din Iași, urmând ca atribuirea lucrărilor să se facă prin „negociere fără invitație prealabilă la o procedură concurențială de ofertare”. Procedura de achiziție a fost anulată, deoarece nici o companie nu s-a arătat interesată să participe.

Acum, documentația de licitație, respectiv caietul de sarcini menționează că au fost analizate două variante, prima cel mai probabil a reconstruirii, a doua a demolării, cea mai „avantajoasă” fiind însă dezafectarea podului, termenul elegant pentru demolare.

Însă este de neînțeles cum CFR SA poate începe lucrarea de demolare a unui obiectiv protejat de Ministerul Culturii. În noiembrie 2021, asociația Cultural-Educativă Suntem România a obținut de la Ministerul Culturii un răgaz de un an pentru clasarea liniei 312 Câmpina-Telega pe lista monumentelor istorice. Adică asociația are un an la dispoziție până la începutul lunii noiembrie ca să prezinte Ministerului Culturii dosarul de includere a liniei (incluisv podul) pe Lista monumentelor Istorice. Orice intervenție asupra imobilelor trebuie efectuată cu respectarea protejării monumentelor istorice, spune Ministerul Culturii.

Interesant este faptul că CFR în documentația de licitație nu pare a include nicio referire la protejarea liniei de către Ministerul Culturii.

O linie ferată importantă local

Dacă este de înțeles tehnic nevoia demolării podului, spune Andrei Berinde, membru în Asociația Suntem România, dezafectarea acestuia va fi o lovitură dată produsului turistic din zonă. Este vorba de zona turistică Telega, de Doftana și celebra închisoare învecinată, de frumoasa mănăstire de la Brebu, monument tursitic, de barajul Paltinul etc.  Podul face legătura cu Câmpina și potențează utilitatea liniei spre Câmpinița. Primăria ar vrea pistă de biciclete, iar asociația este acuzată că ar bloca dezvoltarea orașului, deși o linie feroviară este întotdeauna utilă pentru traficul peri-urban. Berinde spune că dosarul va fi depus la Ministerul Culturii până la începutul lunii noiembrie, urmând ca linia să fie definitiv acceptată pe lista monumentelor.

 

Ultimele Articole