ONG în cauză susține că programele de modernizare a rețelei de tramvai din Capitală, prezentat recent de către STB, nu reprezintă altceva decât o înlocuire a liniilor vechi cu altele noi, fără ameliorările necesare.
„Modernizarea” propusă de STB înseamnă, de fapt, simpla înlocuire a șinei vechi cu una nouă, spun reprezentanți ai Asociației Metrou Ușor (AMU). Membrii ONG afirmă că modernizarea rețelei de tramvai înseamnă „mai mult decât perpetuarea greșelilor vechi de zeci de ani”
Ce se propune pentru programele de modernizare a rețelei de tramvai
Dar ce propune AMU? Ar fi vorba de :
- Introducerea conceptului de culoar unic TRAM+BUS
- Reamplasarea peroanelor spre noile obiective de interes
- Îndesirea stațiilor în zonele slab acoperite pentru a atrage noi călători
- Accesibilizarea stațiilor chiar și în cazurile în care nu se pot realiza peroane dedicate, pentru a facilita mobilitatea tuturor
- Realizarea de noi macazuri și racorduri care să flexibilizeze și să eficientizeze economic exploatarea rețelei, etc.
AMU afirmă că a analizat stație cu stație toți cei 50km de rețea de tramvai propusă spre modernizare (cu exceția Str. Barbu Văcărescu și Al. Șerbănescu care încă nu au fost publicate), și a venit cu soluții punctuale de îmbunătățire a calității, accesibilității, predictibilității, vitezei și siguranței serviciului de transport. Propunerile avantajează inclusiv autobuzele, prin realizarea de noi culoare unice TRAM+BUS pe mai multe artere cheie, viziunea noastră fiind una holistică.
Propunerile însă au fot acceptate la nivelul Primăriei însă s-au blocat la STB. „În 2022, am trimis 5 pachete de propuneri, dintre care unele au fost deja analizate și acceptate de aparatele de specialitate ale și Direcției Transporturi motiv pentru care care le mulțumim. Aceste propuneri nu se regăsesc, însă, în proiectele realizate de Biroul de Proiectare al Infrastructurii din STB.”
Problemele rețelei de tramvai București
- lipsa proiectării liniilor în regim de bandă unică TRAM+BUS, nu se ia în calcul gabaritului autobuzelor pe tronsoanele vizate
- peroane amplasate anacronic, departe de noile zone de interes
- descurajarea potențialilor utilizatori prin distanțe și de 800m între stații în zonele rezidențiale
- linii de debarcare fără peroane
- macazuri amplasate astfel încât obligă tramvaiele sa oprească de-a latul benzilor de circulație
- lipsa unor noi racorduri și macazuri care ar eficientiza exploatarea tehnologică și comercială
- păstrarea unor configurații disproporționate ale benzilor carosabile, etc.
AMU afirmă că ar fi fost ideală o dezbatere publică pentru detalierea proiectelor. A existat o dezbatere în 2017 la momentul aprobării Planului de Mobilitate Urbană Durabilă însă discuțiile de atunci nu ar fi atins temele de detaliu. AMU a retrimis autorităților încă un document de propuneri, pentru rezolvarea celor mai stringente probleme. Este important să se poată face ceva înainte de adjudecarea loturilor, spun membrii organizației.
Propunerile AMU pot fi consultate aici
Licitațiile lansate în toamna trecută
Primăria Municipiului București a lansat în toamna lui 2022 licitația pentru modernizarea liniilor de tramvai, pe care primarul general Nicușor Dan o anunțase public încă de la finele lunii septembrie. Din pachetul scos la licitație lipsește însă un lot. Oficialii PMB au precizat că Lotul 3 a fost scos pentru că are deja proiect tehnic făcut de STB. Se va lansa separat în SEAP achiziția pentru execuție.
În sistemul electronic de achiziții publice a fost postat anunțul de licitație ce are ca obiect ”Contract de servicii de proiectare și execuție lucrări reabilitare linii de tramvaie având ca obiect Achiziții de servicii de proiectare, asistență tehnică din partea proiectantului și lucrări de execuție reabilitare sistem rutier”. Valoarea totală estimată a contractului este de 1.885.671.179,68 lei, echivalentul a aproximativ 380 de milioane de euro. Procedura de achiziție e a fost împărțită în 15 loturi.