O noua etapa in proiectul light rail din Alma-Ata

Departamentul de transport din Alma-Ata, Kazahstan, a dat unda verde exprimarii interesului pentru proiectul in regim PPP, ce presupune construirea celei de-a treia linii de metrou. Autoritatile estimeaza inaugurarea in cel de-al patrulea trimestru din 2022.

Cererile de participare pot fi trimise pana pe data de 29 noiembrie.

Linia va avea 37 de statii si o lungime de 22.7 kilometri, cu ecartament de 1435 mm. Va fi construita pe unul din bulevardele principale din oras si va avea conexiune catre un depou propriu. Parcul de material rulant va fi compus din 36 de metrouri usoare, cu podea 100% joasa, cu lungimi cuprinse intre 30 si 35 metri si cu latimea de 26.5 metri.

Autoritatile estimeaza ca in jur de 76.000 pana la 112.000 pasageri vor utiliza zilnic noua linie light rail. Patru minute va fi intervalul de asteptare in orele de varf. Viteza comerciala de deplasare va fi de 22 km/h, in timp ce viteza maxima va fi de 60 km/h.

Parteneriatul public-privat se va derula pe o perioada de 26 de ani, astfel se vor aloca trei ani pentru etapele de finantare, proiectare, constructie si predare, urmand ca pe o perioada de 23 de ani sa se desfasoare serviciile de operare a liniei si de mentenanta, inainte ca aceasta sa fie complet transferata departamentului de transport din Alma-Ata.

Municipalitatea, nu Guvernul, se va ocupa de finantarea intregului proiect, ceea ce inseamna ca va trebui sa aloce fonduri pentru 50% din valoarea intregului cost. Departamentul de transport din Alma-Ata va trebui sa se asigure ca va inregistra numarul estimat de pasageri/zi si, in plus, tot acestuia ii vor reveni castigurile obtinute din vanzarea tichetelor de calatorie.

Constructorului ii va fi platita o taxa de disponibilitate si de calitate, pentru a-si acoperi investitia si costurile de operare. Tot constructorul va primi si veniturile obtinute din publicitate sau din alte activitati comerciale auxiliare.