O coliziune a două trenuri încărcate cu motorină și respectiv îngrășăminte chimice a fost evitată joi dimineață în ultimul moment în Gara Sighișoara. CFR SA a băgat incidentul sub preș, avizarea evenimentului de către companie având loc abia după ce publicația noastră a chestionat autoritățile asupra situației.
O coliziune a două trenuri încărcate cu motorină și, respectiv, îngrășăminte chimice a fost evitată joi dimineață în ultimul moment în Gara Sighișoara, potrivit informațiilor neoficiale deținute de către Club Feroviar, dar confirmate ulterior atât de către CFR SA, cât și de către ASFR – Autoritatea de Siguranță Feroviară din România.
Mecanicul unui tren GFR a adormit, fapt pentru care trenul său a depășit semnalul de ieșire din stație aflat pe roșu. Mai mult, trenul era în neregulă din punctul de vedere al siguranței feroviare, având sistemul de protecție INDUSI izolat. Aceasta este o practică periculoasă la care recurg unii mecanici de locomotivă pentru a scăpa de bătăi de cap. Sistemul INDUSI nu permite unei locomotive să depășească un semnal pus pe roșu cu ajutorul unor inductori amplasați atât pe locomotivă, cât și la nivelul semnalului.
Mecanicul CER Fersped observă trenul GFR, cu mecanic beat, venind spre el
Ceea ce a dus la evitarea unui grav dezastru feroviar a fost faptul că mecanicul trenului CER Fersped care intra în stație pe aceeași linie a observat trenul GFR venind spre el și a frânat brusc.
Mecanicul trenului GFR ar fi fost sub influența alcoolului. În pofida faptului că mirosea a alcool, nu s-a procedat la testarea sa. Mai mult, el a fost lăsat să dea înapoi trenul său, ceea ce e o procedură complicată. Trenul GFR circula pe ruta Dej-Sfântu Gheorghe, iar incidentul ar fi avut loc în jurul orelor 4-5 dimineața în gara menționată.
„Trenul nr. 66691 -007 aparţinând OTF Grup Feroviar Român SA, remorcat cu locomotiva EA 534 având efectuat parcurs de intrare din direcţia Albești Târnava la linia 5 (linie abătută) din staţia CF Sighişoara nu a oprit în staţie şi a depășit semnalul de ieșire X5 care ordona oprirea, talonând schimbătorul de cale nr. 26 după care s-a angajat pe parcursul de intrare al trenului nr. 57700 aparținând OTF CER-Fersped SA care circula din sens opus (din direcţia Daneș) şi care urma să gareze în staţia CF Sighişoara, la linia 4”, a explicat vineri situația din ziua precedentă Autoritatea pentru Siguranță Feroviară Română (ASFR), după întrebările adresate de către Club Feroviar.
O cantitate de explozibil mult mai mare decât cea de la Mihăilești
Ceea ce putea da o turnură cât se poate de gravă incidentului era încărcătura celor două trenuri, combinația explozivă la propriu și la figurat între motorina și îngrășămintele transportate.
În mai 2004, în localitatea buzoiană Mihăilești un accident auto în care a fost implicat un camion ce transporta 20 de tone de azotat de amoniu a provocat o explozie care a dus la decesul a 18 persoane, rănirea altor 13, ducând la formarea unui crater de câțiva metri în carosabil și distrugerea unor clădiri învecinate. Ilie Botoș, procuror general al României la acel moment, a declarat că explozia a fost echivalentul uneia provocată de 6-8 tone trotil.
Astfel de evenimente aruncă o pată neagră asupra mecanicilor de locomotivă și restului de personal care își fac datoria ireproșabil. Aceste evenimente par a sugera însă că băutul alcoolului și izolarea INDUSI la locomotive sunt practici destul de frecvente și că managementul operatorilor feroviari închide ochii.
Cazul de joi de la Sighișoara nu a fost unic. În accidentul de la Fetești din 2021, în mod identic, locomotiva „vinovată” avea INDUSI izolat, iar mecanicul consumase băuturi alcoolice.
CFR SA a încercat mușamalizarea incidentului
Deși CFR SA neagă, toate informațiile arată că gestionarul infrastructurii a încercat mușamalizarea situației. Responsabili CFR SA au răspuns solicitărilor Club Feroviar că evenimentul a fost avizat. „Au fost avizate instituțiile abilitate pentru investigarea incidentului feroviar produs în stația CF Sighișoara, conform Regulamentului de investigare a accidentelor și incidentelor, de dezvoltare și îmbunătățire a siguranței feroviare pe căile ferate, aprobat prin HG nr.117/17.02.2010, urmând ca după finalizarea cercetărilor, concluziile să se regăsească în Raportul de investigare întocmit de către Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER)”.
Ceea ce însă CFR SA nu spune, este faptul că avizarea nu s-a făcut „de îndată”, cum cere legea. Au trecut nu mai puțin de 12 ore de când accidentul s-a întâmplat până ASFR a aflat de acesta. Avizarea a fost făcută abia după ce Club Feroviar a întrebat despre incident atât CFR, cât și ASFR. Oficiali din domeniul feroviar au declarat pentru Club Feroviar că a fost o încercare de mușamalizare rar întâlnită în cariera lor. Practic, informația nu ar fi mers în primă fază mai departe de impiegatul de mișcare și nu se știe dacă mușamalizarea a fost decisă de impiegat de capul lui sau de forurile superioare ale CFR SA.
ASFR: Avizarea nu s-a făcut de îndată, ci doar după 12 ore
Răspunsul oficial dat Club Feroviar de către ASFR, entitatea națională însărcinată cu siguranța feroviară, lasă de înțeles că a fost o încercare de ascundere a incidentului din partea angajaților CFR.
ASFR informează că „s-a dispus efectuarea de către ASFR a unei inspecţii de stat având ca obiectiv stabilirea cauzelor care au condus la neavizarea de îndată a incidentului feroviar, precum şi aplicarea măsurilor prevăzute de legislaţia în vigoare”. Avizarea pe care CFR SA susține că a făcut-o a fost trimisă abia la ora 17:24 după-amiaza, în condițiile în care incidentul a avut loc cu peste 12 ore mai devreme la ora 4:34.
Potrivit art. 22 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 117/2010 pentru aprobarea Regulamentului de investigare a accidentelor şi a incidentelor, de dezvoltare şi îmbunătăţire a siguranţei feroviare pe căile ferate şi pe reţeaua de transport cu metroul din România, avizarea incidentului de către CFR SA trebuia făcută „de îndată”.
Gravitatea incidentului este subliniată și de faptul că ASFR a dispus efectuarea unei inspecţii de stat. Incidentul a fost clasificat în grupa A în care găsim incidentele cele mai grave, survenite în circulația trenurilor.
Oficiali ai companiei GFR nu au putut fi contactați telefonic sâmbătă pentru a explica situația.
Redăm integral răspunsul ASFR la întrebările Club Feroviar:
La data de 08.06.2023, ora 17.24, Revizoratul Regional de Siguranţa Circulaţiei Feroviare din cadrul Sucursalei Regionale de Căi Ferate Braşov a transmis către Inspectoratul de Siguranţă Feroviară Braşov din cadrul Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română – ASFR, fişa de avizare nr. 220/08.06.2023 referitoare la producerea unui incident feroviar în staţia CF Sighişoara, la data de 08.06.2023, ora 4.34.
Din cuprinsul acestei fişe de avizare rezultă faptul că trenul nr. 66691-007 aparţinând OTF Grup Feroviar Român SA, remorcat cu locomotiva EA 534 având efectuat parcurs de intrare din direcţia Albești Târnava la linia 5 ( linie abătută) din staţia CF Sighişoara, nu a oprit în staţie şi a depășit semnalul de ieșire X5 care ordona oprirea, talonând schimbătorul de cale nr. 26, după care s-a angajat pe parcursul de intrare al trenului nr. 57700 aparținând OTF CER-Fersped SA care circula din sens opus (din direcţia Daneș) şi care urma să gareze în staţia CF Sighişoara, la linia 4.
Acest incident feroviar a fost încadrat preliminar la art. 8 Grupa A, pct. 1.1 din Anexa la Hotărârea Guvernului nr. 117/2010 pentru aprobarea Regulamentului de investigare a accidentelor şi a incidentelor, de dezvoltare şi îmbunătăţire a siguranţei feroviare pe căile ferate şi pe reţeaua de transport cu metroul din România, şi anume ca ,,expedieri sau plecări de trenuri când calea este ocupată – tren contra tren sau tren după tren, fără respectarea prevederilor din reglementările specifice.
În conformitate cu prevederile legale în vigoare, procedura de investigare a acestui incident feroviar a fost demarată de către Agenţia de Investigare Feroviară Română – AGIFER.
Referitor la măsurile dispuse de către Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română – ASFR, ca urmare a producerii acestui incident feroviar vă comunicăm următoarele:
- în conformitate cu prevederile art. 22 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 117/2010 pentru aprobarea Regulamentului de investigare a accidentelor şi a incidentelor, de dezvoltare şi îmbunătăţire a siguranţei feroviare pe căile ferate şi pe reţeaua de transport cu metroul din România, ”Avizarea de îndată a producerii unui accident/incident pe infrastructura feroviară publică şi privată specifică transportului pe calea ferată şi pe reţeaua feroviară cu metroul constituie atribuţie de serviciu pentru personalul operatorilor economici care desfăşoară operaţiuni de transport pe calea ferată care a luat cunoştinţă de producerea acestuia.”
- urmare a nerespectării acestor prevederi, s-a dispus efectuarea de către ASFR a unei inspecţii de stat având ca obiectiv stabilirea cauzelor care au condus la neavizarea de îndată a incidentului feroviar, precum şi aplicarea măsurilor prevăzute de legislaţia în vigoare.
- după finalizarea investigării acestui incident feroviar, pentru eventualele recomandări de siguranţă emise de AGIFER, Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română – ASFR, în limitele competenţei, va lua măsurile necesare pentru a se asigura că aceste recomandări sunt luate în considerare şi, dacă este cazul, sunt urmate aşa cum este prevăzut la art. 26 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 73/2019 privind siguranţa feroviară.