UIC sărbătorește Ziua siguranței la trecerile de cale ferată

mașină a fost lovită de trenLa 6 iunie, Uniunea Internațională a Căilor Ferate (UIC), împreună cu diverși actori din sectoarele feroviar și rutier, autoritățile din domeniul siguranței rutiere, mediul academic și instituțiile internaționale, au organizat a 11-a ediție a evenimentului „Ziua siguranței la trecerile de cale ferată”.

Anul acesta evenimentul a avut loc la Amersfoort, Olanda, fiind organizat în comun de UIC și ProRail, managerul olandez de infrastructură feroviară.

Edițiile precedente au fost organizate la Bruxelles, Varșovia, Paris, Geneva, Lisabona, Istanbul, Riga, Montreal și Zagreb. Partenerii ILCAD aleg o temă centrală pentru campania de conștientizare a nivelului de siguranță a nivelului, iar campania din acest an a vizat șoferii profesioniști de camioane, autobuze, autocare, agricultură, industrie și vehicule de urgență.

 

În UE, 98% din coliziunile cu vehiculele la trecerile de nivel sunt cauzate de nerespectarea regulilor drumului, fie în mod deliberat, fie accidental. Erorile de conducere pot fi cauzate de rutină, stres, oboseală, lipsa de atenție, consumul de substanțe psihoactive sau accelerarea vitezei, precum și utilizarea necorespunzătoare a instrumentelor electronice (GPS, telefon mobil etc.).

Pentru șoferii vehiculelor lungi, supradimensionate și grele, coliziunile pot fi cauzate și de lipsa instruirii sau de informarea cu privire la posibilele riscuri întâmpinate la trecerile la nivel.

Potrivit UIC, experiența arată că, în unele cazuri, coliziunile cu vehicule lungi sau grele pot cauza vătămări grave sau grave pentru șoferii și pasagerii rutieri. Astfel de coliziuni pot avea, de asemenea, consecințe grave sau fatale pentru personalul feroviar și pasagerii de la bordul trenurilor. Atunci când mărfurile periculoase sunt transportate cu trenul sau cu camionul, consecințele coliziunilor pot fi chiar mai dramatice: incendii, explozii sau poluare. Există chiar un impact potențial asupra persoanelor care trăiesc aproape de trecerile la nivel.

Sectorul feroviar colaborează cu alte sectoare în încercarea de a depăși această problemă, notează UIC. Sloganul ales pentru anul 2019 a fost: “Cea mai importantă oprire a zilei!” și s-a adresat tuturor șoferilor profesioniști care se grăbesc să ajungă dintr-un punct în altul. O scurtă oprire este întotdeauna preferabilă unui accident serios cu potențial de pierdere a vieții, recomandă UIC.

Conducătorii vehiculelor lungi sau grele au nevoie de o pregătire specială și trebuie să fie conștienți de caracteristicile vehiculelor feroviare și rutiere, de distanța de frânare a fiecărui vehicul și de dificultățile potențiale la trecerile la nivel. În prezent se desfășoară cercetări în domeniul inovării pentru a ajuta conducătorii auto să treacă în siguranță, cu ajutorul unor tehnologii precum geolocalizarea trecerilor de nivel pe GPS, comunicații între infrastructura rutieră și cea feroviară, comunicarea dintre vehicule rutiere și feroviare etc.

Într-o lume ideală, trecerile la nivel nu ar exista, spune UIC. Cu toate acestea, conform estimărilor UIC, există peste jumătate de milion de niveluri de trecere la nivel mondial. Prin urmare, este vital ca utilizatorii să respecte regulile drumului și să acorde atenție barierelor și semnalelor rutiere și semnalelor care există pentru a le proteja.

Cifre:

Fapte și cifre de la UIC și baza de date privind siguranța UIC:

  • 40 de țări participante la ILCAD (ilcad.org – forumul dedicat siguiranței la trecerile de cale ferată)
  • Aproximativ 500.000 de treceri la nivel mondial (205.000 în SUA, în jur de 34.000 în Canada, 120.000 în Europa)
  • 439 de coliziuni la trecerile de nivel în Europa în 2017 (75% în cazul vehiculelor rutiere)
  • 25% din toate accidentele feroviare semnificative, 282 decese, 240 răniri grave, reprezentând 29% din totalul deceselor
  • În 2018, camioanele au fost implicate în 23% din toate coliziunile la trecerile de nivel în SUA, reprezentând 7,7% din decese și 19,8% din leziuni
  • Un tren de marfă poate fi de 100 de ori mai greu decât un camion de 40 de tone