UE ar putea “taia” din fondurile pentru linia de mare viteza Lyon-Torino

28 februarie 2019

Uniunea Europeana a anuntat in repetate randuri ca ar putea anula o finantare de 300 milioane de euro destinata liniei de mare viteza Lyon-Torino din cauza intarzierilor in realizarea acestui proiect.

Pana acum, UE a alocat acestui proiect suma de 800 milioane de euro, insa aceasta suma 300 milioane de euro ar putea fi redirectionata catre alte proiecte in cazul in care se vor mai inregistra si alte intarzieri.

Astfel, finantarea ar putea fi complet suspendata daca pana la sfarsitul lunii martie nu vor fi lansate licitatii pentru noul proiect.

Decizia Uniunii Europene vine la o luna dupa ce un raport al Guvernului italian a aratat ca linia de mare viteza Lyon-Torino nu ar fi deloc profitabila.

Proiectul a fost lansat acum mai multi ani si a fost amplu sustinut de catre Uniunea Europeana. Potrivit estimarilor, linia de 250 kilometri lungime ar fi trebuit sa fie finalizata in 2025 si urma sa traverseze muntii Alpi, pentru a face legatura, fireste, intre Franta si Italia.

Proiectul se confrunta in prezent cu o opozitie rigida a Mișcarii 5 Stele, un partener major al coalitiei de guvernamant din Italia, in timp ce Partidul Liga este un susținator al proiectului.

Parlamentul italian a adoptat recent o moțiune pentru rediscutarea caii ferate de mare viteza Lyon-Torino. Reevaluarea proiectului poate genera intarzieri suplimentare.

Linia feroviara include construirea unui tunel alpin de 58 km, acesta fiind de fapt sectiunea principala a proiectului.

Tunnel Euralpin Lyon Turin (TELT), consortiul desemnat pentru derularea proiectului, a sapat deja 25 kilometri de tunel, incluzand patru cai de acces si aproximativ 6 kilometri ai unuia dintre cele doua pasaje principale.