spot_img
luni, august 15, 2022
spot_img

Ucraina și Republica Moldova, incluse în Coridoarele europene TEN-T. Rusia, exclusă

Comisia Europeană a decis includerea Ucrainei și Moldovei pe harta Coridoarelor de transport TEN-T, concomitent cu o downgradare a conexiunilor cu Rusia, potrivit anunțului făcut joi de către Executivul de la Bruxelles.

Comisia Europeană a propus extinderea a patru coridoare de transport ale UE către Ucraina și Moldova, într-un efort de a lega ambele țări, oamenii și întreprinderile lor mai strâns de UE și pentru a sprijini reconstrucția infrastructurii de transport a Ucrainei, odată ce războiul s-a încheiat.
Comisia și-a modificat propunerea de revizuire a Regulamentului TEN-T în lumina războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, declarând că impactul războiului asupra piețelor globale, lanțurilor de aprovizionare și securității alimentare au demonstrat importanța conexiunilor cu țările partenere vecine ale UE.
„Prin extinderea a patru coridoare europene de transport pe teritoriul Ucrainei și Moldovei – inclusiv porturile Mariupol și Odesa – propunerea noastră va contribui la îmbunătățirea conectivității transporturilor între aceste două țări și UE, facilitând schimburile economice și conexiuni mai bune pentru oameni și afaceri deopotrivă”, spune Comisarul pentru transporturi Adina Vălean.


„Aceste coridoare vor fi, de asemenea, o prioritate cheie în reconstruirea infrastructurii de transport a Ucrainei odată ce războiul se va termina. Eforturile noastre de a facilita exportul de cereale din Ucraina prin Solidarity Lanes au demonstrat, de asemenea, importanța interoperabilității în cadrul sistemului de transport și au consolidat nevoia de a crește convergența în cadrul rețelei UE, făcând-o mai rezistentă și consolidând piața internă.”, a adăugat ea.
Comisia a pregătit terenul pentru această extindere atunci când a adoptat hărți revizuite pentru rețeaua TEN-T din Ucraina, la începutul acestei luni. Propunerea modificată de ieri elimină Rusia și Belarus de pe hărțile TEN-T; în contextul actual, cooperarea cu aceste țări nu este nici adecvată, nici în interesul Uniunii.

Care sunt modificările concrete

Printre modificările avute în vedere de Comisie se numără în special prelungirea Coridorului Marea Nordului – Marea Baltică via Lvov şi Kiev până la Mariupol, prelungirea Coridorului TEN-T Marea Baltică-Marea Neagră-Marea Egee până la Odesa via Lvov şi Chişinău precum şi prelungirea coridoarelor Marea Baltică-Marea Adriatică şi Rin-Dunăre până la Lvov.

În plus, propunerea Comisiei cere ca noile linii care sunt construite în ţările membre UE care au o graniţă terestră cu Ucraina şi Republica Moldova să fie construite pe baza ecartamentului standard european şi invită statele membre să elaboreze planuri de modificare a liniilor de cale ferată existente, acolo unde sunt justificate economic, la ecartamentul standard european.

Propunerea Comisiei privind revizuirea Regulamentului pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport (TEN-T) se află pe agenda discuțiilor purtate cu legislativul Uniunii și cu consiliul de miniștri ai țărilor UE.

Ultimele Articole