„Noi continuăm să reparăm infrastructura, ei continuă să o distrugă”. Așa caracterizează un oficial ucrainean evoluțiile din ultima perioadă privind căile ferate ucrainene, atât de importante pentru transportul mărfurilor esențiale vieții de zi cu zi, dar și a evacuării refugiaților.
Forțele ruse bombardează părți importante ale rețelei feroviare a Ucrainei, ceea ce face mai dificilă evacuarea a sute de mii de oameni care încearcă să fugă de conflict. „Noi continuăm să ne reparăm infrastructura, dar ei continuă să o distrugă”, spune Oleksandr Kamîșin, șef al Căilor Ferate Ucrainene. „Continuăm să reparăm și o facem sub foc pentru a putea rula trenurile”, adaugă el.
Ucrainenii au trimis până acum 670.000 de oameni din centrul devastat de război, în estul și sudul Ucrainei. Ei și-au luat și animalele favorite cu ei. Nu mai puțin de 11.000 de pisici și câini au fost transportate către vest, fie direct la granițe, fie în orașe precum Liov sau Ujhorod care sunt aproape, până la frontiera cu UE.
„Avem un program zilnic, actualizat până la ora 21:00 pentru ziua următoare”, spune Kamîșin citat de publicația Politico. „Vedem ce orașe sunt sub control și apoi mergem acolo”.
Rusia neagă evidențele
Guvernul rus insistă că nu vizează infrastructura civilă, dar există din ce în ce mai clare dovezi ale bombardamentelor nediscriminatorii în orașe precum Kiev și Harkov. Între timp, Căile Ferate Ucrainene distribuie în permanență fotografii pe serviciul de mesagerie Telegram cu daune grave aduse infrastructurii feroviare de pasageri, inclusiv structuri răsucite de metal, poduri sparte și muniții neexplodate. Zilele trecute, Căile Ferate Ucrainene au declarat că sunt pregătite să execute un coridor de evacuare pentru cetățenii care încearcă să părăsească Volnovakha, un oraș între Donețk și Mariupol, sub bombardamente puternice.
Căile ferate ucrainene beneficiază și de ajutorul personalului navigant aerian. Ukraine International Airlines, transportatorul național de pavilion, s-a oferit ca angajații companiei să ajute personalul în trenuri și gări, în timp ce există încă o interdicție a traficului aerian comercial.
Legăturile cu vecinii vestici, tot mai importante
Pe fondul unui flux constant de oameni care se îndreaptă spre vest, accentul se pune și pe stimularea legăturilor cu țările UE. Kamyshin a discutat zilele trecute despre planurile de creștere a capacității legăturilor feroviare cu Polonia cu ministrul Transporturilor din această țară, Andrzej Adamczyk.
În prezent, există un tren umanitar care pleacă în mod regulat din gara centrală din Lvov către punctul de trecere a frontierei Medyka cu Polonia, în primul rând pentru femei și copii, deși sunt lăsate la bord inclusiv persoane de altă cetățenie. Aceste servicii sunt pline de oameni care încearcă să fugă din țară, în timp ce pe drumul de întoarcere în Ucraina, trenurile aduc apă, alimente și medicamente. „Le întoarcem în mod constant”, spune Olekansdr Kamyshin despre eforturile de a crește frecvența. De zilele trecute, un tren de evacuare gratuit care circulă de la Przemyśl la Praga pleacă noaptea la ora 21:30, cu scopul de a tranzita refugiații mai departe în Europa Centrală. În returul în Polonia, oricine este pregătit să lupte pentru guvernul ucrainean va putea urca în tren, a spus compania. Există, de asemenea, cinci trenuri zilnice care circulă de la Kiev la Przemyśl în Polonia. La izbucnirea conflictului, Căile Ferate Cehe s-au oferit, de asemenea, să furnizeze vagoane care să fie folosite pentru a scoate oamenii din Ucraina.
Calea ferată, înlocuitor al porturilor blocate
Una dintre problemele acute este îndeplinirea obligațiilor din comerțul exterior, în condițiile în care Ucraina era un important exportator de grâne. Resursele financiare în valută străină sunt importante pentru țara măcinată de război. Liniile ferate ucrainene vor transfera urgent exporturile agricole pe calea ferată, ca urmare a închiderii porturilor de la Marea Neagră, din cauza invaziei militare a Rusiei, potrivit oficialilor țării vecine. În mod tradițional, bunurile agricole ale Ucrainei erau exportate pe cale maritimă, portul Odessa fiind al doilea port al Mării Negre.
„Această situaţie cauzează probleme nu doar pentru Ucraina. Cota de cereale ucrainene pe piaţa mondială este de 11%, iar cota de ulei de floarea-soarelui este de 55%”, spun oficiali ucraineni pe rețele sociale. „Pentru a preveni criza alimentară globală şi pentru a salva exporturile ucrainene, Căile Ferate Ucrainene sunt pregătite să organizeze urgent livrarea produselor agricole pe calea ferată”.
Căile Ferate ucrainene au declarat că ar putea livra cereale la graniţa cu România, cu Ungaria, cu Slovacia şi Polonia, de unde cerealele pot fi urcate pe vapoare pentru a fi transportate la destinații.
Se estimează livrări de 150 de vagoane de cereale pe zi către România, 45 către Polonia, 17 către Ungaria şi 60 către Slovacia, cu până la 70 de tone de cereale încărcate în fiecare vagon. Oficialii ucraineni afirmă că țara a exportat în alte țări o cantitate de 43 de milioane de tone de cereale până la finele lunii februarie, în ultimul an. Ucraina şi-a crescut producţia de cereale cu 32% în 2021, până la 85,7 milioane de tone. (foto bbc)