Ucraina a inaugurat tunelul Beskyd

Presedintele ucrainean, Petro Poroshenko, a inaugurat tunelul feroviar Beskyd de 1,8 km care traverseaza Muntii Carpati si face legatura intre orasele Beskid si Skotarske. Acesta ofera conexiunea intre reteaua feroviara urcraineana si reteaua pan-europeana de transport a Coridorului V printr-o linie dubla.
„Tunelul Beskyd este cel mai mare proiect de infrastructura implementat in Ucraina in ultimele decenii. Tunelul este un simbol al colaborarii dintre Ukrzaliznytsya, autoritatile ucrainene, Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare si Banca Europeana de Investitii”, a declarat Presedintele Poroshenko in timpul ceremoniei oficiale de inaugurare a noului tunel Beskyd. Planurile pentru constructia tunelului a fost lansate in urma cu 20 de ani, dar primele lucrari de excavatie au avut loc in 2014. Lucrarile de constructie a tunelului care leaga Ucraina de Europa au durat patru ani.
Costul total al proiectului s-a ridicat la 2,2 miliarde de dolari. BERD a acordat un imprumut de 40 de milioane de dolari, BEI a acordat un imprumut de 55 de milioane de euro, iar Ukrzaliznytsia a investit 163 milioane de euro. Proiectul a fost sustinut financiar si de Uniunea Europeana care a acordat si asistenta tehnica, alaturi de Austria. In 2011, consortiul format din compania Interbudmontazh si Porr au semnat contractul pentru constructia tunelului, iar lucrarile au fost lansate in 2013.
Noul tunel cu cale dubla va creste volumul marfurilor transportate intre Ucraina si Uniunea Europeana si „este foarte important ca Ucraina este o tara care transporta nu doar gaze naturale si combustibili, ci si alte marfuri”, a punctat Presedintele.
Conform Presedintelui, transportul marfurilor pe calea ferata din Ucraina catre EU a crescut cu 20% in fiecare an, iar Uniunea Europeana depaseste 40% din cifra de afaceri a comertului in Ucraina. 46 de trenuri pe zi vor traversa tunelul, comparativ cu cele 12 trenuri ce traversau vechiul tunel. Noul tunel are o lungime de 1,765 m (sau 1,822 m incluzand portalurile) si va reduce semnificativ timpul de transport pe ruta dintre Liov, in vestul tarii, si orasul Chop, la granita dintre Ungaria si Slovacia, deoarece trenurile nu vor mai trebui sa astepte sa treaca prin tunel (asa cum se intampla in cazul vechiului tunel, care functiona cu o singura linie).