Turcii de la Durmazlar nu cred în leul românesc. Vor contracte în euro

4 iunie 2020

Firma turcească urmează să livreze 13 tramvaie Primăriei Reșița însă ar vrea ca plata pentru tramvaie să fie făcută în euro. Practic, deși cel mai probabil sunt oferite mecanisme de indexare a valorii contractului cu inflația, ei preferă plata în euro convinși că statistica oficială subapreciază devalorizarea monedei naționale în care au semnat contractele.

Doru Cireașă

euro pentru tramvaie

Firma turcească care urmează să furnizeze cele 13 tramvaie solicitate de Primăria Reşiţa se confruntă cu o problemă, potrivit publicației locale radioresita.ro.

Contractul a fost încheiat în lei şi nu în euro. Mai mult chiar, primarul municipiului dă dreptate producătorului turc. Ioan Popa, primar al municipiului, consideră că această preocupare a turcilor de la Durmazlar este justificată. Reprezentanţii firmei au fost prezenți recent la Reșița pentru a discuta în mod direct cu reprezentanții administrației locale.

„Turcii de la Durmazlar au fost la Reșița, chiar la începutul pandemiei. A venit o delegație de 6 persoane din Turcia, de la Izmir și ne-am uitat împreună pe draftul de la contract. În caietul de sarcini pe achiziție tramvai a existat un draft de contract pe care noi l-am discutat cu turcii punct cu punct”, spune primarul.

Ciudățenie. Tramvaiele gata înaintea infrastructurii de circulație a lor

Primarul se plânge că dacă tramvaiele ar veni mâine nu ar avea infrastructura necesară. Nu este clar însă ce a oprit edilii reșițeni să demareze din timp lucrările de infrastructură necesare tramvaiului.

„Am discutat și un calendar, cam cât le ia să le facă, când avem noi nevoie de ele, pentru că și dacă le-ar face într-un an, ni le-ar trimite și le-am avea degeaba pentru că nu suntem gata cu infrastructura”, afirmă primarul.

Turcii vor contracte în euro pentru tramvaie

Ioan Popa mai face o confesiune. „Una dintre preocupările lor, justificată zic eu, era legată de faptul că acest contract este în lei. Deci, achiziția celor 13 tramvaie care în echivalent euro astăzi era de vreo 26 de milioane de euro este de fapt în lei și ei aveau o preocupare legată de faptul că dacă ei au un timp de realizare a investiției de doi ani, ce se întâmplă dacă inflația va eroda în mod semnificativ moneda națională. Pentru că dacă avem o inflație de 4-5% pe an, te poți trezi în doi ani că de fapt ei au pierdut 10% din valoarea reală a contractului”.

Primarul Ioan Popa a mai spus că problema ridicată de turci a fost trimisă mai departe Ministerului Dezvoltării, iar în prezent sunt în așteptarea unui răspuns.

La licitațiile finanțate din fonduri europene se prevede însă că valoarea contractului poate fi indexată cu cea a inflației. Cererea turcilor indică faptul că fie producătorul Durmazlar nu beneficiază de o astfel de clauză, fapt puțin probabil, fie că nu crede în valoarea comunicată oficial a inflației stabilită de către Institutul Național de Statistică.

Dar care e situația? Să luăm în considerare ultimul an. În urmă cu un an, un euro era cotat pentru 4,7252 lei (potrivit cursului mediu pe iunie publiat de BNR). Luna trecută acest curs a fost de 4,8365, ceea ce semnifică o pierdere de valoare anuală de 2,35%. Pe de altă parte, potrivit Institutul Național de Statistică, rata anuală a inflaţiei a coborât la 2,7% în luna aprilie a acestui an, de la 3% în luna martie. Dacă inflația este peste devalorizarea leului de ce sunt oficialii Durmazlar nemulțumiți?

Cheia explicației poate fi așteptarea turcilor la o cădere masivă a leului pe fondul epidemiei de COVID, mult peste rata inflației, aceasta și pe fondul împrumuturilor masive financiare ale Guvernului.

Problema monedei în care turcii își încasează contravaloarea contractelor de furnizare a tramvaielor este una mai lară. Aceeași firmă, Durmazlar, ar putea livra Bucureștiului  nu mai puțin de 100 de tramvaie.

Citește aici despre disputa privind acordarea contractului către Durmazlar la București