spot_img
marți, decembrie 7, 2021
spot_img

Turcii de la Alsim – Alarko scoși din nou câștigători la 1 Mai – Tokyo. Nou val de contestații și perspectivă de bani pierduți de la CE

Licitația de realizare a tronsonului de metrou 1 Mai – Tokyo (Băneasa) a devenit un fel de poveste fără sfârșit. Metrorex a desemnat a doua oară câștigătoare asocierea Alarko-Makyol (Alsim Alarko- Makyol), chiar dacă la finele lunii septembrie FCC avusese la CNSC un anumit succes. 

Nu mai puțin de patru acțiuni la Curtea de Apel București și la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor au fost înregistrate în luna octombrie împotriva deciziilor Metrorex privitoare la licitația organizată pentru realizarea sectorului de metrou M6, 1 Mai -Tokyo (Băneasa), parte a magistralei Gara de Nord – 1 Mai – Aeroport Otopeni.

Ultimul episod din epopeea începută cu doi ani și jumătate în urmă (anunț de participare publicat în martie 2019) este contestația depusă la CNSC de firma spaniolă FCC, după ce, pentru a doua oară, Metrorex a desemnat (11 octombrie), câștigătoare a licitației asocierea Alarko – Makyol.



Reluarea procedurii de evaluare a ofertelor s-a făcut după ce la finele lunii septembrie CNSC a decis că FCC a fost nedreptățită și că Metrorex trebuie să reia evaluarea ofertelor. CNSC a obligat Metrorex să ia în considerare, la stabilirea punctajelor/verificarea admisibilității ofertelor, experiența unui specialist al firmei spaniole.

În urma reevaluării,  Metrorex a desemnat din nou câștigătoare oferta turcilor. Anterior însă reevalurăii ofertelor, la începutul lunii octombrie, la Curtea de Apel au fost înregistrate trei acțiuni deschise de FCC, Alsim Alarko și Esta Construction (firmă rusească cu acționariat cipriot turc). Ce au cerut cei trei:

FCC

  • Constatarea faptului că oferta Alsim Alarko este necorespunzătoare
  • Respingerea contestației Alsim Alarko
  • Respingerea depunctării FCC pentru unul dintre  criterii

Alsim – Alarko

  • Menținerea criticilor formulate la adresa FCC după CNSC a respins acțiunea asocierii

Esta Construction

  • Acceptarea ofertei ruso-ciprioților după ce Metrorex a stabilit inadmisibilitatea ofertei acestora iar CNSC a respins acțiunea lor.

Bani pierduți de la CE

Peste o jumătate de miliard de euro vor fi pierduți din cauză că autoritățile române nu vor reuși să finalizeze până anul viitor metroul 1 Mai-Tokyo, parte a Magistralei 6, acuza în luna iulie fostul comisar european Corina Crețu.

”Din păcate, temerile mele s-au adeverit: lentoarea și indolența autorităților au făcut ca România să se afle în situația de a pierde peste jumătate de miliard de euro pentru linia de metrou M6 din Capitală. Cineva trebuie să le dea explicații bucureștenilor. În 2019 am aprobat, în calitate de Comisar European, peste 517 milioane euro pentru linia de metrou M6 (între stațiile 1 Mai – Tokyo). Acest proiect major a fost parte a Programului Operațional Infrastructură Mare și prevedea construcția a 6 kilometri din linia de metrou, șase noi stații de metrou subterane, precum și achiziționarea a 12 garnituri de metrou, fiecare cu câte șase vagoane. Lucrarea ar fi trebuit să înceapă în 2019. În 2020, văzând că nu există niciun contract semnat pentru M6 (deși licitația era lansată încă din martie 2019), am atenționat asupra fapului că România riscă să piardă banii alocați. În 2021, acum câteva luni, am lansat un apel către autorități să urgenteze întregul proces, pentru că angajamentul era ca până anul viitor acest proiect să fie finalizat, ceea ce părea tot mai nerealist. Săptămâna aceasta a devenit aproape cert faptul că toate aceste întârzieri fac imposibilă respectarea termenului de implementare a proiectului: stabilit la 4 ani și jumătate de către autoritățile române. E foarte trist faptul că proiecte de o asemenea anvergură sunt pierdute. Sper ca bucureștenilor să le fie date explicații pentru această situație, care nu va ușura sub nicio formă transportul spre Otopeni sau traficul de pe DN1 – ba chiar din contră. Mă tem, totodată, ca acesta să nu fie doar unul dintr-un șir mai lung de proiecte cu privire la care aflăm că România pierde finanțarea europeană” a scris Corina Crețu.

Un an la dispoziție pentru o lucrare de peste un miliard de lei

metroul 1 Mai-Tokyo

„Grav este că deși lucrările ar fi trebuit să înceapă de la mijlocul anului trecut, suntem la peste un an distanță de la acest moment și M 6 nu are nici acum contract semnat, deși licitația este lansată din martie 2019. Iar dacă lucrările nu se finalizează până în 2023, România va pierde definitiv banii alocați” – Corina Crețu, iulie 2021.

Linia nouă de metrou (Magistrala 6) ar urma să aibă un traseu de 14,2 km şi să cuprindă 12 staţii, cu următoarele denumiri: Staţia 1 Mai (existentă), Pajura, Expoziţiei, Piaţa Montreal, Gara Băneasa, Aeroport Băneasa, Tokyo, Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I.C. Brătianu, Aeroport Otopeni.

 

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole