Turcia a inaugurat linia suburbana Marmaray, pentru care s-au investit 1,4 miliarde de euro

Considerata drept coloana vertebrala a transportului dintre cele doua parti ale orasului Istanbul, cea europeana si cea asiatica, linia Marmaray, in lungime de 76,6 kilometri, a fost inaugurata dupa lungi si lungi amanari si asteptari. Aceasta face legatura intre zonele Gebze si Halkalı, din estul si vestul orasului. Insa, per total, aceasta va deservi transportul feroviar in toate cele zece districte din Istanbul.

Intregul proiect a presupus modernizarea retelei de transport feroviar suburban din cele doua parti ale orasului Istanbul si conexiunea acesteia cu tunelul de sub stramtoarea Bosfor (lung de 13,6 kilometri), inaugurat in 2013. Linia Marmaray este operata de catre Compania de Cai Ferate din Turcia (TCDD).

Autoritatile estimeaza ca noua linie va asigura transportul pentru 75.000 de pasageri pe ora si pentru 1,7 milioane de pasageri zilnic. Orasul Istanbul este unul intre cele mai aglomerate din lume, cu o populatie de circa 16 milioane de locuitori.

“Cu alte cuvinte, pentru transportul acestui numar de pasageri ar fi fost nevoie de 100.000 de autoturisme, iar acestea ar fi ingreunat si mai mult traficul supra-aglomerat din Istanbul”, a precizat presedintele turc Recep Tayyip Erdoğan, prezent la mult asteptata inaugurare a Liniei Marmaray.

45 de gari vor fi deservite de noua linie, iar o calatorie intre Gebze (districtul Koacaeli) si Halkalı (Küçükçekmece) va fi efectuata in 1 ora si 55 de minute. Anterior, o calatorie intre aceste doua punte se realiza in trei ore, intre garile Haydarpaşa (partea asiatica) si Sirkeci (partea europeana) dar utilizand si feribotul pentru a traversa podul de peste Bosfor.

Linia Marmaray asigura conexiunea cu liniile de metrou M1A, M1B si M2 in gara Yenikapı, apoi cu Linia 5 de metrou in statia Üsküdar, cu Linia 4 de metrou in statiile Ayrılık Çeşmesi si İçmeler, dar si cu tramvaiul Liniei 1 in statia Sirkeci. Pe viitor, alte sase linii de metrou vor avea conexiune directa cu Linia suburbana Marmaray.

300 din cele 440 de trenuri, ce vor fi utilizate pe Linia Marmaray, au fost fabricate pe teritoriul turc, in colaborare cu Hyundai Rotem. Sistemele SCADA, CTBC si tehnologia ERTMS au fost instalate de catre Siemens.

Pana in prezent, aceasta linie, cu tot cu investitiile in material rulant, a costat in jur de 1,4 miliarde de euro.

Acum, totalul retelei feroviare din Istanbul se ridica la 223 de kilometri, insa in viitorul apropiat Turcia vrea sa mareasca lungimea retelei sale feroviare la 500 de kilometri. Pe termen lung, se preconizeaza ca reteaua feroviara din Istanbul va ajunge la 1.100 de kilometri lungime.

Din cele 45 de gari de pe intreg traseul, 38 sunt nou construite (27 pe partea asiatica si 11 pe partea europeana). Dintre acestea, garile Gebze, Pendik, Maltepe, Bostancı, Söğütlüçeşme, Bakırköy si Halkalı vor fi utilizate ca gari de transfer intre trenurile intercity si cele suburbane.

Restul garilor vor deservi reteaua feroviara suburbana Marmaray.

Mai mult, odata cu inaugurarea Liniei Marmaray, trenurile de mare viteza nu vor mai fi nevoite sa opreasca in gara Pendik, ci isi pot continua calatoria catre gara Halkalı, din partea europeana.

Prezent la inaugurarea Liniei Marmaray, ministrul turc al Transporturilor, Cahit Turhan, a precizat ca linia de mare viteza Gebze-Halkalı de pe ruta Ankara-Istanbul va fi inaugurata tot in 2019. In consecinta, un tren de mare viteza care va pleca din capitala Ankara va ajunge la Istanbul, traversand garile Gebze, Pendik, Maltepe, Bostancı, Söğütlüçeşme, Bakırköy si Halkalı.