spot_img
duminică, februarie 5, 2023
spot_img

CFR SA vrea să redeschidă tunelul Palas din Constanța, pe care-l voia Radu Mazăre

Construit în 1900 de Anghel Saligny, închis de CFR în 1992, râvnit de Radu Mazăre în 2004, tunelul Palas din Constanța ar putea fi reabilitat și redat circulației feroviare. În contextul războiului din Ucraina, care a crescut exponențial cererea de transport în Portul Constanța, CFR SA vrea să redeschidă tunelul, care între timp a ajuns o groapă de gunoi.

În sistemul electronic de achiziții publice a fost postat marți dimineață anunțul de licitație ce are ca obiect ”Reabilitarea și electrificarea liniei CF 816 Palas-Port A, consolidare tunel km. 224+670-225+160 pentru a asigura al doilea acces feroviar în Portul Constanța – expertiză și DALI”. Valoarea totală estimată a contractului, care va trebui dus la bun sfârșit în termen de 45 de zile, este de 500.000 de lei, echivalentul a puțin peste 100.000 de euro.

Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este data de 9 ianuarie 2023, ora 15:00. Oferta trebuie să fie valabilă până pe 9 aprilie 2023.

Șinele au dispărut, zona s-a transformat în groapă de gunoi

tunelul Palas din ConstanțaLinia CF Palas – Constanţa Port A a fost linie neelectrificată, dublă, centralizată, cu semnalizare SCB, în debleu cu înălţimea maximă de 30 m. Linia Cf Palas-Constanța Port A se racorda din stația Palas, având o lungime de 3,6 km de la km.222+000 (staţia Palas) pâna la km.225+600 (stația Constanța Port A).

Debleul prin care circulau trenurile străbătea cartierul constănțean Medeea. El poate fi văzut și acum în momentul în care intrăm cu trenul în orașul Constanța, pe partea dreaptă. Între timp însă șinele au dispărut iar zona s-a transformat într-o imensă groapă de gunoi.

Circulaţia pe linie a fost închisă în anul 1992, în urma inundaţiilor din luna iulie a acelui an, care au provocat multiple pagube în debleu, şi din cauza degradărilor avansate ale căptuselii tunelului, colmatării şanţurilor de scurgere şi a prismului de piatră spartă cu materiale aduse în tunel din zonele adiacente acestuia. Linia curentă 816 a fost inclusă în Hotărârea de Guvern nr. 632/2011 privind aprobarea închiderii unor părţi din infrastructura feroviară proprietate publică a statului. Ulterior apariţiei HG 632/2011, suprastructura căii a fost demontată pe întreaga lungime şi transportată în depozite.

Tunelul Palas din Constanța, construit de Anghel Saligny în 1900

tunelul Palas din ConstanțaTunelul de la km.224+670/225+160 a fost proiectat de inginerul Anghel Saligny, a fost construit între anii 1896-1900 şi este inclus în categoria lucrărilor de artă din Patrimoniul Naţional, prin soluţia arhitectonică a portalelor şi prin cea inginerească a secţiunii transversale, respectiv căptuşeală integrală din zidărie de piatră de talie.

Tunelul subtraversează calea ferată dublă (în acea zonă) Constanţa-Mangalia, DN 39 Constanţa-Mangalia, străzi şi diverse conducte de termoficare, gaze, canalizare, alimentare cu apă de pe teritoriul municipiului Constanţa. În decursul anilor, căptuşeala tunelului a fost penetrată de infiltraţii care au provocat fenomene de exfoliere şi degradări. Infiltraţiile din pânza freatică, la care s-au adăugat cele din reţelele edilitare de apă potabilă şi canalizare, s-au amplificat an de an favorizând crearea de goluri şi tasări în umplutura neomogenă de la extradosul căptuşelii, care au avut un impact negativ asupra clădirilor de la suprateran, aflate în zona de influenţă a tunelului.

Tunelul era râvnit de fostul primar Radu Mazăre

În 2004, după ce a câștigat al doilea mandat de primar al municipiului Constanța, Radu Mazăre a vrut ca Primăria să preia tunelul și a fost întocmit și un proiect de Hotărâre de Consiliu Local în acest sens.

Potrivit documentului, tunelul urma să fie transformat din feroviar în rutier și să servească pentru accesul TIR-urilor în Portul Constanța. Numai că proiectul a fost abandonat, pe de o parte din cauza faptului că nu a fost primit acceptul CNCF CFR SA, pe de altă parte pentru că Primăria oricum nu avea banii necesari pentru a reliza investiția.

De atunci, degradarea tunelului s-a accentuat de la an la an, așa cum a mai semnalat și Club Feroviar, inclusiv anul trecut.

Ultimele Articole