Infrabel vrea să construiască un nou tunel feroviar la Bruxelles, pentru două miliarde de euro

Compania belgiană de infrastructură Infrabel vrea să construiască un nou tunel feroviar la Bruxelles, în urma unei investiții de două miliarde de euro. El va permite creșterea traficului pe joncțiunea Nord-Midi.

tunel feroviar la Bruxelles

Potrivit unor documente ale Consiliului de Administrație al Infrabel, obținute de jurnaliștii de la cotidianul belgian L’Echo, gestionarul rețelei are în plan să construiască un al doilea tunel feroviar pe axa joncțiunii Nord-Midi.

În prezent, la orele de vârf nu mai puțin de 88 de trenuri pe oră traversează tunelul cu șase linii ianugurat în 1952, adică aproape de maximul de 96. Orice problemă minoră care intervine în acest tunel conduce la întârzieri enorme ale trenurilor. Succesul căii ferate și dezvoltarea RER (Rețea Expres Regională) obligă autoritățile să majoreze capacitatea joncțiunii cu 30-50%.

Pentru perioada 2020-2040, Infrabel și SNCB (operatorul belgian de stat) au trei direcții de acțiune. În primul rând, capacitatea joncțiunii actuale ar putea fi crescută prin reducerea numărului de treceri de pe o linie pe alta și prin ameliorarea repartizării trenurilor în tunel. Apoi, ar putea crește numărul garniturilor care utilizează centura feroviară a Bruxelles-ului. Însă pe termen lung se vorbește de construcția unei noi joncțiuni subterane.

Trenurile internaționale se vor muta în noul tunel feroviar la Bruxelles

Acest nou tunel ar trebui să permită creșterea vitezei trenurilor internaționale care traversează capitala Belgiei. Atunci când trenurile internaționale se vor muta în noul tunel, actuala joncțiune Nord-Midi va fi mai puțin aglomerată, fapt ce va fluidiza circulația trenurilor naționale.

Infrabel propune două variante de traseu. Prima opțiune presupune construcția unui nou tunel între gările internaționale Bruxelles-Midi și Bruxelles-Nord. O doua opțiune subterană ar urma să lege direct Bruxelles-Midi de Schaerbeek, care, în aceste condiții, va deveni a doua gară internațională a Bruxelles-ului. În ambele scenarii, va trebui ca una sau două gări să fie extinse.

Potrivit documentului. Acest proiect va costa două miliarde de euro. Conform unui avanproiect care face parte din planul Infrabel, lucrările vor dura ”plus sau kinus zece ani”. Infrabel a ținut să sublinieze că nimic nu a fost bătut în cuie.

Navetteurs.be, asociația de apărare a drepturilor călătorilor cu trenul, a criticat proiectul pe contul său de Twitter: ”Nu sunt bani suficienți pentru a asigura mentenanța unor linii, dar sunt două miliarde de euro pentru un nou tunel feroviar la Bruxelles. Prioritatea ar trebui să fie întreținere a ceea ce există”.