Se elimină TUI pentru trenurile de marfă. În Franța, nu în România

28 iulie 2020

Guvernul francez vrea să elimine TUI pentru trenurile de marfă în acest an și să reducă la jumătate tariful pentru utilizarea infrastructurii în 2021. În România, politicienii se preocupă mai degrabă să ajute firmele de transport rutier, pe care vor să le scutească de plata rovinietei.

Adrian Bărbulescu

TUI pentru trenurile de marfă
FOTO sncf.com

Statul francez vrea să dezvolte autostrăzi feroviare, prin redeschiderea liniei ferate de marfă Perpignan-Rungis, și să elimine TUI pentru trenurile de marfă, a anunțat luni prim-ministrul Jean Castex.

”Sunt taxe pentru a folosi infrastructura de către trenurile de marfă, pe aceleași rute cu cele de călători, așa că am decis că aceste taxe trebuie să fie zero până la sfârșitul anului 2020 și la jumătate, este un efort foarte important, în 2021. Este un semnal extrem de puternic pe care îl dă Guvernul și este prima etapă în ceea ce eu numesc planul de recucerire feroviară”, a declarat Castex cu prilejul deplsării pe șantierul nodului de transport combinat Bonneuil-sur-Marne (Val-de-Marne).

Eliminarea TUI pentru trenurile de marfă costă 63 milioane de euro

Această măsură va presupune un efort financiar de 63 milioane de euro în 2020 și alți 63 milioane de euro în 2021, potrivit Palatului Matignon (sediul Guvernului francez).

Ca prim efect, statul speră să se reducă cu 20.000 numărul camioanelor de mare tonaj de pe șosele la nivelul anului viitor, ceea ce corespunde unei scăderi de 425.000 de tone de emisii de dioxid de carbon.

Jean Castex vrea autostrăzi feroviare

De asemenea, Guvernul are ”intenția fermă de a redeschide și dezvolta autostrăzi feroviare”, a adăugat Jean Castex, citat de Le Monde. Proiecte în acest sens vor fi lansate până la finele anului pentru liniile Bayonne-Cherbourg, Sète-Calais și Perpignan-Rungis, iar pe aceasta din urmă statul vrea s-o prelungească de la Anvers la Barcelona.

”Aveți în fața voastră un prim ministru care a luptat pentru linia Perpignan-Rungis”, suspendată în urmă cu un an de zile, a spus Castex, care a fost primar și consilier municipal la Prades (Pirineii Orientali). Până în iulie 2019, trenurile fomate din vagoane frigorifice transportau în fiecare noapte fructe și legume din Pirineii Orientali către piața din Rungis, în apropiere de Paris.

CITEȘTE și Noul prim-ministru francez Jean Castex, pasionat feroviar. Ce a făcut Ludovic Orban pentru calea ferată

La București, nici vorbă de reducerea TUI pentru trenurile de marfă, ba dimpotrivă

La București, patronatele din sectorul feroviar au primit doar promisiuni din partea Guvernului condus de Ludovic Orban,

Zilele trecute, patronatul transportatorilor feroviari și trei sindicate din domeniu au trimis o scrisoare Guvernului în care acuză dezinteresul acestuia de a susține sectorul, la patru luni de la primele promisiuni făcute, dar și discriminarea transporturilor feroviare și favorizarea celor rutiere, contrar politicilor publice europene.

„Industria feroviară românească a ajuns astăzi  într-un moment critic, unic pentru istoria sa de 150 de ani, care se suprapune peste o criză medicală și economică fără precedent în istoria contemporană. Modul în care dumneavoastră veți înțelege să ne susțineți în această perioadă dificilă va decide dacă această criză devine o oportunitate pentru transportul feroviar”, se arată în scrisoarea trimisă de Organizația Patronală a Societăților  Feroviare Private din România (OPSFPR) și organizațiile sindicale din domeniu.

Ei reclamă faptul că TUI nu numai că a scăzut, dar transportatorilor feroviari le vin facturi și cu 25-30% mai mari pentru utilizarea infrastructurii.

UDMR vrea scutiri pentru camioane, nu pentru trenuri

În schimb, transporturile rutiere și lobby-ul acestora sunt foarte active. Treizeci de parlamentari UDMR au semnat o propunere legislativă prin care se propune scutirea transportatorilor rutieri atât de rovinietă, cât și de taxa de trecere a podurilor până la finele anului.

Propunerea privește mijloacele de transport rutier cu masă de peste 2,4 tone și ar urma să intre în vigoare la zece zile de la publicarea actului legislativ în Monitorul Oficial, după cum a relatat la vremea respectivă Club Feroviar.