EXCLUSIV Trotuarul rulant din Gara de Nord, lăsat de izbeliște. Firea dă vina pe Oprescu

16 martie 2020

De doi ani de zile, trotuarul rulant din Gara de Nord din București nu mai funcționează. Nici până atunci nu a funcționat decât sporadic, cu toate că primele autorizații au fost date încă din 2012. Acum, actuala administrație a Capitalei, condusă de Gabriela Firea, dă vina pe fosta administrație, în frunte cu Sorin Oprescu.

Adrian Bărbulescu

trotuarul rulant din Gara de Nord

Trotuarul rulant dintre Gara de Nord şi Gara Basarab a fost dat în folosinţă în noiembrie 2013 și nu a funcționat decât un an, după care a fost oprit. Investiţia în valoarea de 11 milioane de lei a constat în şase trotuare rulante, câte trei pentru fiecare sens, cu o lungime de 80 de metri fiecare, care se deplasau cu 0,5 metri pe secundă. Cele şase porţiuni au o capacitate maximă de 6.000 de persoane pe oră pe sens.

De la ”gama completă de civilizație”, la chiștoace și coji de semințe

La momentul inaugurării, primarul general de la acea vreme, Sorin Oprescu, se arăta extrem de optimist. “Chiar dacă nu vor traversa 6.000 de oameni, vor traversa 5.999 şi dacă or avea şi paporniţe şi mămăiţele, şi bătrânii care merg spre gară, tinerii nu vor avea, vor merge ei mai repede decât trotuarul rulant (…), eu ştiu că este gama completă de civilizaţie într-un nod ca ăsta, intermodal”, spunea Sorin Oprescu.

De optimismul de acum șapte ani s-a ales praful, la propriu. Și nu numai praful. Nepăsare, dezinteres, gunoaie de toate felurile, de la pahare de cafea la chiștoace și coji de semințe. În câteva cuvinte, asta este acum atmosfera de pe peronul liniei 1 din Gara de Nord din București, unde este amplasat trotuarul rulant care face (mai exact, ar trebui să facă) legătura cu Gara Basarab.

De doi ani nu s-au mai cerut verificări tehnice pentru trotuarul rulant din Gara de Nord

Într-un document oficial, Compania Naţională pentru Controlul Cazanelor, Instalaţiilor de Ridicat şi Recipientelor sub Presiune – CNCIR SA face o trecere în revistă a celor întâmplate de-a lungul anilor în ceea ce privește autorizările emise pentru trotuarul rulant.

”În evidența CNCIR SA sunt înregistrate 6 trotuare rulante care sunt montate la locația mai sus menționată. Primele autorizări ale funcționării au fost efectuate în data de 29 iulie 2012, iar apoi au fost prelungite scadențele de funcționare, în urma verificărilor tehnice periodice, până la data 23 mai 2018 (data la care a expirat scadența acordată cu ocazia verificărilor tehnice efectuate în data de 24 mai 2017).  După această dată, CNCIR SA nu a mai primit nicio comandă de efectuare a verificărilor tehnice și drept consecință a trimis către deținător o adresă pentru informare și conștientizare (la acea vreme deținător era ASTALDI S.A.) cu privire la obligativitatea efectuării verificărilor tehnice”, se arată în documentul menționat.

S-a schimbat proprietarul. Astaldi a transmis trotuarul la Administrația Străzilor

Oficialii CNCIR SA precizează că, între timp, pe 26 iulie 2018, au anunțat autoritățile competențe în domeniu – ISCIR și Inspecția Muncii cu privire la acest lucru.

Apoi, pe 1 august 2018, italienii de la Astaldi au depus la CNCIR SA o adresă prin care anunța că trotuarele rulante în cauză nu mai sunt în proprietatea lor, anexând un Proces verbal de predare primire întocmit cu Administrația Străzilor la data de 11 mai 2018.

”Urmare acestei informări, CNCIR SA a trimis către Administrația Străzilor adresa nr. 26736/03.08.2018 prin care o înștiințam că, în calitate de deținător, are obligația efectuării verificărilor tehnice în utilizare”, se mai arată în documentul CNCIR SA.

Primăria Capitalei dă vina pe administrația condusă de Sorin Oprescu

Într-un răspuns la o solicitare adresată de Club Feroviar, Primăria Capitalei recunoaște deficiențele, însă dă vina pe vechea conducere a Bucureștiului, pe vremea când primar general era Sorin Oprescu: ”Deficiențele semnalate la pasajul rulant care face legătura între Gara de Nord și Gara Basarab vin ca urmare a faptului că acesta a fost pus în funcțiune de administrația precedentă fără a există recepție la finalizarea lucrărilor. Conform legii, fără acest document, Administrația Străzilor nu a putut să asigure administrarea și mentenanța acestui obiectiv. Astfel, pasajul rulant a fost preluat în gestiune de către Administrația Străzilor în mai 2018, după ce a fost realizată recepția la finalizarea lucrărilor”.

Se pregătește o licitație pentru reparații la trotuarul rulant din Gara de Nord

Primăria Municipiului București precizează faptul că Administrația Străzilor a solicitat o expertiză tehnică din partea producătorului. ”Devizul estimativ pentru revizia generală are valoarea de 180.000 lei, fără a se preciza și eventualele defecțiuni ascunse. Deficiențele sunt la instalația electrică și părți mecanice. În bugetul Administrație Străzilor pe anul 2020 au fost alocate sumele necesare pentru lucrările de reparații la pasajul rulant care leagă Gara de Nord de Gara Basarab, iar în perioada următoare se va organiza licitație publică în vederea încheierii unui acord cadru de reparații”, se mai arată în răspunsul Muinicipalității.

Cu alte cuvinte, va mai trece ceva vreme până când ”gama completă de civilizație” din Gara de Nord, enunțată acum șapte ani de zile de Sorin Oprescu, să devină realitate.