Două tronsoane feroviare din Republica Moldova vor primi finanțare europeană pentru a fi reabilitate pentru transportul mărfurilor din Ucraina.
Două tronsoane de cale ferată ce aparțin Coridorului Feroviar Nord-Sud al Republicii Moldova vor fi reabilitate, iar valoarea totală a proiectului este de 71 de milioane de euro. Proiectul va fi implementat cu sprijinul financiar al Uniunii Europene și al Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).
Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Comisia Europeană au aprobat un pachet financiar prin care UE va acorda un grant de investiții de 20 de milioane de euro pentru un proiect de reabilitare a două tronsoane cheie de linii de cale ferată din Moldova. BERD va oferi guvernului Republicii Moldova 23 de milioane de euro. Altă sumă de 28 de milioane de euro din costurile proiectului de 71 de milioane de euro va fi suportată de Întreprinderea de Stat Calea Ferată din Moldova.
”Pachetul de finanțare pentru reabilitarea a două segmente de cale ferată va stimula economia. Îmbunătățirile vor facilita transportul de mărfuri din Ucraina către Uniunea Europeană prin Moldova”, se arată în comunicatul dat publicității de BERD. Republica Moldova și Ucraina au primit statutul de candidat la UE în 2022.
Rețeaua feroviară din Republica Moldova, în avansată stare de degradare
Rețeaua de căi ferate din Republica Moldova însumează doar 1.151 km, din care doar 14 km cu ecartament standard (1435 mm) și restul cu ecartament larg, de tip rusesc (1520 mm). Niciun kilometru nu este electrificat, tracțiunea trenurilor fiind realizată exclusiv cu locomotive diesel.
Această rețea feroviară de mici dimensiuni se află însă într-o avansată stare de degradare, fapt ce a determinat autoritățile de la Chișinău, de-a lungul ultimelor decenii, să facă numeroase proiecte de modernizare. Potrivit Programului de dezvoltare pentru perioada 2018-2030, necesarul total, calculat până în anul 2024, de investiții în infrastructura feroviară a CFM era de 305,9 milioane de euro. Însă, de când a fost întocmit documentul citat și până în prezent, prețurile materialelor și costul forței de muncă a crescut, iar degradarea a continuat, așa că cifra avansată în urmă cu patru ani nu mai este de actualitate.