Cei care face naveta cu trenurile TFC pe ruta Vălenii de Munte-Ploiești sunt revoltați de condițiile inumane din automotoarele operatorului privat. Pe scurt, nu există aer condiționat, iar în vagoane și la toalete mizeria este de nedescris.
Un cititor al site-ului Observatorul Prahovean care face zilnic naveta cu trenul pe ruta menționată acuză condițiile proaste oferite de transportatorul privat.
”Sunt abonat pe ruta Vălenii de Munte-Ploiesti Sud și am constatat cu dezamăgire că în vagoane nu functionează sistemul de aer condiționat. Temperaturile ridicate din interiorul trenurilor au creat un mediu inconfortabil și neplăcut, afectând negativ călătoria mea și sănătatea pasagerilor. Temperaturile ating și 50 de grade, mai ales la ora amiezii când trenul este plin de navetiști. Am constatat că în locul aerului condiționat functionează caloriferele acestea posibil să fie funcționale inclusiv vara. Transferoviar Călători se scuză printr-un afiș că nu sunt obligați să asigure serviciu de climatizare dacă trenul nu este construit dupa 01.01.2022, ceea ce mi se pare o mare încălcare a drepturilor consumatorilor și călătorilor. Practic, suntem transportați mai rău decat animalele. Până și mijloacele de transport pentru animale vii sunt obligate să aibă ventilatoare”, scrie respectivul cetățean.
El mai semnalează faptul că vagoanele sunt murdare, cu gunoi aruncat pe jos și cu suprafețe neigienizate. Totodată, în toaletele din trenuri nu este apă și nici hârtie igienică. În ceea ce privește spațiul destinat pasagerilor, unele scaune au căptușeala ruptă, podelele sunt murdare și există semne evidente de uzură și neglijență în diferite părți ale trenului.
Condițiile din trenurile TFC Vălenii de Munte-Ploiești. Cum se scuză operatorul
La solicitarea Observatorului Prahovean, reprezentanții companiei Transferoviar Călători au încercat să se scuze, spunând că, într-adevăr, trenurile TFC Vălenii de Munte-Ploiești nu sunt dotate cu instalație de aer condiționat, dar că ”acest fapt este în deplină concordanță cu condițiile impuse prin intermediul legislației în vigoare cu privire la nivelul minimal de servicii oferite de trenurile Regio, prevăzute prin Anexa nr. 2 la Ordinul ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr. 153/2011. (…) Mai mult decât atât, dorim să amintim faptul că această perioadă a fost marcată de temperaturi record, societatea noastră neputând să își asume responsabilitatea pentru cotele alarmante la care temperaturile au ajuns. În mod suplimentar, condițiile climatice au ridicat probleme pe scară largă, la nivelul tuturor operatorilor de transport, care s-au confruntat cu dificultăți asemănătoare în ceea ce privește climatizarea de la bordul trenurilor”.
Nu toate trenurile aparținând Transferoviar Călători SRL sunt dotate cu instalații de climatizare, spune operatorul, aspect care a fost adus la cunoștința pasagerilor prin anunțuri pe site și la casele de bilete. ”În prezent ne aflăm într-un proces de înnoire a parcului de material rulant care să îmbunătățească confortul călătorilor. Procesul de înnoire a debutat în anul 2021 cu achiziția de automotoare de tip BR 643, urmând ca în cursul acestui an să fie achiziționate și alte automotoare, cât și remotorizarea vehiculelor existente în parc. Acest proces vă fi de durată și va avea o dezvoltare treptată, bazată pe etape, scopul final fiind cel de asigurare a condițiilor optime de călătorie”, se mai arată în răspunsul TFC.
Cât despre curățenie, mai exact mizeria din vagoane, responsabilii TFC dau vina pe călători: ”În ceea ce privește condițiile de salubritate, la fiecare capăt de secție se face salubrizarea tuturor automotoarelor. Cu toate acestea, considerăm că o mare parte din responsabilitatea pentru păstrarea unor astfel de condiții revine și călătorilor care aleg să facă uz de serviciile noastre. Astfel, menționăm că trenurile sunt salubrizate după un program strict înainte să fie expediate din stație. Chiar și în asemenea condiții, dar și în ciuda existenței personalului de control în tren care să realizeze verificări cu privire la condițiile de călătorie, astfel de situații neplăcute pot apărea pe fondul lipsei unui comportament conform din partea călătorilor. (…) Aceleași concluzii sunt valabile și în cazul aspectului tapițeriei, aceasta fiind tăiată și deterioarată de către călători. Pentru remediere, societatea Transferoviar Călători a început o campanie de retapisare a tuturor automotoarelor. În cel mai scurt timp posibil, acestea vor fi în totalitate înlocuite”.