Trenurile pot circula cu peste 200 km/h in Polonia, conform unei noi legi

6 mai 2019

Ministrul Infrastructurii din Polonia, Andrzej Adamczyk, a semnat un amendament la Legea privind conditiile generale de trafic feroviar si semnalizare. Cel mai important aspect al acestui amendament este adaptarea legislatiei la introducerea planificata a vitezei maxime a trenurilor pana la 250 km/h.
„Amendamentul legislativ elimina ultima bariera legala si permite constructia unui sistem feroviar sigur, confortabil si punctual. Este o traducere a faptului ca solutiile tehnice moderne ar trebui sa fie dublate de schimbari legislative care sa permita punerea lor in practica in beneficiul tuturor pasagerilor si clientilor cailor ferate”, a declarat ministrul.
In conformitate cu legile aplicabile, trenurile care calatoresc cu o viteza mai mare de 160 km/h trebuie sa utilizeze sistemul ERTMS/ETCS. A fost nevoie de o adaptare a prevederilor care prezinta conditiile de utilizare a sistemului ERTMS/ETCS si pentru viteze mai mari decat viteza utilizata in prezent de 200 km/h. In prima faza, viteza de peste 200 km/h va fi introdusa pe Linia Centrala care leaga Varsovia de Cracovia si Katowice.
De asemenea, modificarea legislatiei ofera alte solutii de crestere a sigurantei traficului feroviar. Printre acestea, introducerea unui sistem de semnalizare mai transparent, mai precis si mai usor de utilizat de catre conductor pe rutele cu viteza limitata. In plus, toate indicatoarele cu privire la liniile de cale ferata noi, modernizate sau reabilitate vor fi obligatoriu facute din materiale reflectorizante pentru a le imbunatati vizibilitatea.
Companiile feroviare si administratorul de infrastructura trebuie sa isi adapteze regulamentul interior in decursul a sase luni de la intrarea in vigoare a amendamentului legii. Vor fi realizate lucrari pentru a permite cresterea vitezei. De exemplu, pe Linia Centrala, este modernizata statia tehnica din Idzikowice. In prezent, se realizeaza lucrarile de constructie a noilor linii, lucrari la reteaua de tractiune si la reteaua de cabluri pe o distanta de 18 km de cale ferata si pentru 43 de macazuri. De asemenea, va fi construita o noua camera de control dotata cu dispozitive de control automat. Odata finalizate lucrarile, trenurile vor putea sa circule cu o viteza de 230-250 km/h.
„Pregatim Linia Centrala pentru a permite accesul mai multor trenuri care sa circule cu o viteza mai mare. Inlocuim sinele, instalam aparate de cale noi si construim o retea de tractiune in statia Idzikowice. Dupa modernizare, linia va permite accesul unui numar mai mare de trenuri care vor circula cu viteza sporita. Valoarea investitiilor in linia care leaga Grodzisk Mazowiecki (oras din centrul Poloniei) de Zawiercie (Voievodatul Silezia in sudul Poloniei) este de 250 de milioane de zloti (58,4 milioane de euro)”, a declarat Ireneusz Merchel, CEO PKP PLK.
Lucrarile la statia Opoczno Południe au fost finalizate, noile peroane si noul pasaj subteran oferind pasagerilor servicii mai confortabile. Locuitorii provinciilor Łódź si Świętokrzyskie vor ajunge mai repede in Varsovia si in Cracovia, dar si in Praga sau Grodna. Reconstructia a patru viaducte va asigura un transport mai rapid pe ruta Idzikowice – Opoczno Południe. Cladirile vechi au fost deja demolate pe o linie. Contractorul se pregateste sa construiasca noi facilitati.
Pentru a creste viteza si capacitatea de transport, dar si pentru a imbunatati managementul traficului pe Linia Centrala, vor fi instalate sistemele ERTMS/ETCS nivel 2 si sistemul GSM-R. Acestea vor permite trenurilor sa opereze pe Linia Centrala cu o viteza de pana la 205 km/h, ceea ce va reduce timpul de calatorie pe ruta Varsovia – Katowice / Cracovia la mai putin de doua ore de la 2 ore si 20 de minute in prezent.
Pana in 2023, administratorul infrastructurii feroviare, PKP PLK, planuieste sa implementeze sistemul GSM-R pe o retea feroviara cu o lungime de 14.000 km.