Trenurile merg mai încet decât anul trecut. Trenurile din România, atât cele de mărfuri, cât și cele de pasageri, au viteze mai mici de circulație decât anul trecut, iar traficul feroviar se află în scădere față de aceeași perioadă din 2023, ceea ce aduce pierderi considerabile companiei CFR SA.
Concluziile figurează în lucrarea Institutului Național de Statistică privind transporturile din România pe primele șase luni ale acestui an, lucrare ce este disponibilă aici.
În transportul de mărfuri, cel rutier a înregistrat creșteri, în timp ce transportul feroviar a fost caracterizat de scăderi. Este o consecință a politicii guvernului Ciolacu, dar și a guvernărilor anterioare de a încuraja transporturile rutiere printr-o taxare a traficului rutier mult mai blândă și prin refuzul de a implementa sistemul de tarifare a infrastructurii rutiere cerut de UE, și anume cel bazat pe distanța parcursă, nu pe o vinietă temporară.
Transportul rutier de mărfuri a înregistrat o creştere cu 1,4% în ceea ce priveşte volumul mărfurilor transportate, comparativ cu semestrul I din 2023. Din totalul de 152.507 mii tone mărfuri transportate, 82,6% au fost înregistrate în transport naţional. Parcursul mărfurilor a crescut cu 2,4% faţă de semestrul I din anul precedent, în transport naţional înregistrându-se o creṣtere cu 9,0%.
În transportul feroviar, volumul mărfurilor a înregistrat o scădere cu 9,8% faṭă de semestrul I din anul precedent, ȋnregistrându-se o creştere doar ȋn transportul internaţional, cu 2,7%. Au fost transportate 21.905 mii tone de mărfuri, din care 78,5% în transport naţional. Parcursul tarifar al mărfurilor a ȋnregistrat o scădere cu 5,1%, cauzată de evoluṭii negative ale tuturor componentelor.
Un calcul aproximativ sugerează că CFR SA va pierde sute de milioane de lei în acest an ca urmare a diminuării traficului. Este relevant și faptul că bugetele și estimările oficiale sunt făcute „din burtă” fără nicio legătură cu realitatea. În luna mai, la aprobarea bugetului pe acest an, CFR SA vorbea de „o creștere cu 16,53% a veniturilor din taxa de utilizare a infrastructurii feroviare (TUI) de către operatorii de transport feroviar, estimată pentru acest an la 1,05 miliarde lei”. În condițiile unei scăderi masive a traficului feroviar creșterile minune de TUI pot veni doar din majorarea valorii unitare a acestuia, ceea ce s-a întâmplat la începutul lunii martie.
O veste proastă pentru CFR Marfă și alți operatori
O altă problemă este aceea că Comisia Europeană impune României și țărilor membre să renunțe la utilizarea cărbunelui în energoecentrale ori aceasta înseamnă comenzi mai mici de transport pentru operatorii de transport, în condițiile în care cărbunele și cocsul sunt printre cele mai transportate mărfuri pe rute feroviare.
În transportul feroviar, ponderi semnificative în totalul mărfurilor transportate au fost înregistrate pentru diviziunile: cocs, produse rafinate din petrol (23,7%), cărbune şi lignit, ţiţei şi gaze naturale (17,9%). În ceea ce priveşte parcursul mărfurilor, 30,1% din total este reprezentată de diviziunea cocs, produse rafinate din petrol şi 18,6% produse agricole, din vânătoare şi silvicultură, peşte şi alte produse din pescuit.
Trenurile merg mai încet decât anul trecut
În condițiile unui TUI crescut perceput operatorilor feroviari și a miliardelor de euro de la bugetul național și în special al UE, condițiile oferite de CFR SA sunt din ce în ce mai proaste. Viteza medie comercială a trenurilor de marfă este 92% față de cea de anul trecut (17,1 km/oră) iar cea a trenurilor de pasageri e de 96,9% ( 48,6 km/oră). Este de aproximativ 3-4 ori mai mică decât cea medie a unui tren din vestul Europei.
Indicatorii tehnico-economici de utilizare a vehiculelor feroviare
Majoritatea indicatorilor tehnico-economici de utilizare a parcului de vehicule în transportul feroviar au ȋnregistrat o evoluţie negativă comparativ cu semestrul I din 2023 o dinamică pozitivă ȋnregistrând următorul indicator:
- Timpul mediu de rulaj al vagoanelor de marfă (zile): creştere cu 16,8%.
- Evoluţii negative faţă de semestrul I anul precedent au fost înregistrate la următorii indicatori:
– Parcursul mediu zilnic al locomotivelor folosite pentru transportul mărfurilor (km/zi): scădere cu 13,2%;
– Vagoane încărcate pe reţeaua C.F.R. (mii de vagoane): scădere cu 12,0%;
– Viteza medie comercială a trenurilor de marfă (km/h): scădere cu 8,0%;
– Vagoane încărcate intrate din străinătate (mii vagoane): scădere cu 6,5%;
– Greutatea medie brută a vagoanelor de marfă (tone/tren): scădere cu 5,8%;
– Parcursul mediu zilnic al vagoanelor de marfă (km/zi): scădere cu 4,4%;
– Încărcătura medie statică a vagoanelor de marfă (tone/osie): scădere cu 3,3%;
– Viteza medie comercială a trenurilor de pasageri (km/h): scădere cu 3,1%;
– Parcursul trenurilor – total (mii tren-km) şi parcursul locomotivelor (mii locomotive-km): scădere cu 2,2%;
– Parcursul mediu zilnic al vagoanelor de pasageri (km/zi): scădere cu 1,8%;
– Parcursul automotoarelor (mii automotoare-km): scădere cu 1,6%.
Parcursul mărfurilor în feroviar UE
Transportul feroviar, în Statele Membre ale Uniunii Europene, în semestrul I din 2023
Conform datelor statistice publicate de Comisia Europeană – Eurostat2, în semestrul I 2023, trei State Membre, respectiv Germania, Polonia ṣi Franṭa au însumat 56,7% din valoarea parcursului total al mărfurilor transportate pe calea ferată, de către ţările membre ale Uniunii Europene.
transportul_de_pasageri_si_marfuri_pe_moduri_de_transport_in_sem1_2024
Transportul de pasageri
În semestrul I din 2024, în transportul interurban şi internaţional au fost transportaţi 214.689 de mii de pasageri ṣi 1.054.093 de mii de pasageri în transport public local. Cei mai mulţi pasageri au fost înregistrați în transport public local cu autobuze şi microbuze, respectiv 609.851 de mii de pasageri.
În perioada cercetată, transportul rutier de pasageri a deţinut cea mai mare pondere în total (77,5%), fiind urmat de transportul feroviar (16,6%). În transportul internaţional de pasageri au fost înregistraṭi 12.049 mii de pasageri, respectiv 5,6% din total, dintre care 91,4% în transportul aerian.
Comparativ cu semestrul I din 2023, transportul feroviar a înregistrat o scădere cu 3,0% la numărul de pasageri transportaţi, dar o creştere cu 1,0% în ceea ce priveṣte parcursul acestora.
Transportul rutier de pasageri a înregistrat o creştere cu 6,5% ȋn ceea ce priveṣte numărul de pasageri transportaţi, comparativ cu semestrul I din anul precedent, ȋn timp ce parcursul acestora a scăzut cu 4,5%.
Distanţa medie de transport a unui pasager a fost superioară semestrului I din 2023 în transportul feroviar, în creştere cu 4,1%, dar a ȋnregistrat o scădere cu 10,4% ȋn transportul rutier.
Capacitatea de transport terestru de pasageri
Indicele de utilizare a locurilor-km oferite a fost de 37,7% pentru transportul public local de pasageri ṣi de 41,1% pentru transportul de pasageri pe calea ferată.
În perioada cercetată, capacitatea vehiculelor pentru transportul public local de pasageri a fost de 16.817 milioane locuri-km oferite, cea mai mare pondere, respectiv 43,8%, fiind reprezentată de capacitatea de transport cu autobuze ṣi microbuze.
În ceea ce priveṣte transportul feroviar, capacitatea vehiculelor de pasageri a fost de 6.928 milioane locuri-km oferite.