Trenurile de navetiști București-Fundulea, introduse la începutul acestui an la inițiativa secretarului de stat Ionel Scrioșteanu, nu au circulat decât trei luni de zile. Apoi, circulația lor a fost suspendată în contextul stării de urgență și suspendate au rămas. În aceste condiții, locuitorii comunelor din Ilfov și Călărași vin la lucru în București cu microbuzele, în plină pandemie.
Adrian Bărbulescu
Introducerea trenurilor de navetiști pe relația București-Fundulea, cu opriri pe traseu la Pantelimon, Pasărea, Brănești Sat și Islaz putem spune că reprezintă un proiect de suflet al secretarului de stat Ionel Scrioșteanu.
Originar din Ilfov, el a insistat pentru ca aceste trenuri să fie puse în circulație, pentru o mai bună mobilitate a locuitorilor din zonele limitrofe Bucureștiului.
Trenurile de navetiști București-Fundulea au fost suspendate în starea de urgență. Și suspendate au rămas
Ele au fost introduse în Mersul Trenurilor 2019-2020 și au început să circule la începutul lunii ianuarie. Numai că a venit pandemia și, în starea de urgență, circulația lor a fost suspendată.
”În contextul pandemiologic actual care a condus la reducerea cererii de transport, trenurile Regio care circulau pe ruta București Nord-Fundulea și retur au fost suspendate o parte din data de 19.03.2020 și restul din data de 06.04.2020. De asemenea, transportul pasagerilor pe această rută este asigurat cu trenurile care circulă spre/dinspre Constanța și Fetești. CFR Călători operează zilnic cu 1.040 trenuri către peste 1.500 de destinații. Astfel compania își optimizează numărul de trenuri la numărul de rute și își dimensionează capacitatea și în funcție de cererea de transport și parcul tehnic de material disponibil”, a răspuns CFR Călători la solicitarea în acest sens adresată de Club Feroviar.
Într-adevăr, atunci când au fost suspendate aceste trenuri, în perioada stării de urgență, cererea de transport scăzuse drastic. Între timp însă, mobilitatea salariaților a revenit în bună parte la normal, iar oamenii sunt nevoiți să se deplaseze la serviciu.
Primarii sunt nemulțumiți de anularea trenurilor de navetă și spun că n-au fost informați
Suspendarea trenurilor a provocat și nemulțumirea aleșilor locali din localitățile afectate. ”Era bun trenul. Acum, oamenii se duc la București cu microbuzele sau cu mașinile personale. Lumea se duce la serviciu chit că e pandemie sau nu”, a declarat pentru Club Feroviar primarul localității Fundulea, Dorel Dorobanțu.
El a precizat că CFR Călători nu l-a anunțat în legătură cu suspendarea acestui serviciu feroviar. Faptul că operatorul feroviar de stat nu a anunțat autoritățile locale nici când a introdus trenurile, nici când le-a retras din circulație a fost confirmat pentru Club Feroviar și de primarul din Brănești, Nelu Cismaru, care însă nu a vrut să comenteze decizia. Ce-i drept, locuitorii din Brănești au alternativă de transport, pentru că localitatea este legată de București de o linie de autobuze a STB.
Patronii de microbuze, bucuroși că s-a redus concurența
Cei din Fundulea, localitate care este în Călărași, nu în Ilfov, nu au la dispoziție acest mod de transport, așa că singura alternativă rămâne microbuzul.
Din parcarea hipermarketului Cora Pantelimon pleacă la ore fixe microbuze către comunele din jurul Bucureștiului, inclusiv către Fundulea. Ele satisfac nevoia de mobilitate, însă acest mod de transport este mult mai predispus la transmiterea coronavirusului decât cel feroviar, din cauza spațiului mult mai mic în care se află călătorii – dacă luăm în calcul doar înălțimea tavanului și e suficient.
Și microbuzele nu duc lipsă de mușterii. Pentru cei care lucrează în estul Bucureștiului transportul cu microbuzele poate reprezenta o alternativă la cel feroviar (chiar dacă nu tocmai sigură, atât din punct de vedere epidemiologic, cât și din perspectiva frecvenței accidentelor pe șoselele din România). Numai că navetiștii care lucrează în partea de nord sau de vest a Capitalei ajung aici și apoi trebuie să străbată tot orașul pentru a ajunge la muncă. Timp pierdut.
CITEȘTE și Răpuși de covid în microbuze. Clasa politică a transformat România într-o țară de dube
Doar două trenuri pe zi spre Fundulea din Gara de Nord și Gara Băneasa
În prezent, pe relația București Nord/București Băneasa-Fundulea mai circulă zilnic doar două perechi de trenuri – un Regio Expres și un Interregio. Dacă orele tale de intrare/ieșire la/de la serviciu nu ”se pupă” cu Mersul Trenurilor, tot la microbuz ajungi. Plus că la Interregio biletul costă 16,9 lei, față de 7,8 lei la Regio Expres. Ce-i drept, călătorii care au abonamente lunare la Regio le pot utiliza și la Interregio, dar nu toată lumea are nevoie să se deplaseze zilnic, pentru a se justifica achiziționarea unui abonament.
Din Gara Obor oferta de transport este ceva mai generoasă – patru perechi de trenuri pe zi, care merg până la Fetești. Însă și aici intervine problema celor care lucrează în nordul orașului.
Trenurile de navetiști București-Fundulea, oportunitate pentru operatorii feroviari privați
Că ruta București Nord-București Băneasa-Fundulea-Fetești are potențial o demonstrează și faptul că operatorul privat Transferoviar Călători va introduce garnituri pe acest traseu începând cu intrarea în vigoare a noului Mers al Trenurilor 2020-2021, pe 12 decembrie, așa cum a anunțat Club Feroviar.
Astfel, pe relația București Nord-Fetești vor circula zilnic două perechi de trenuri, cu ore potrivite traficului de navetă – dimineața și seara (sosiri în București la 07,07 și 15,46 și plecări la 08,20 și 18,25).
Trenurile de navetiști București-Fundulea, în noul Mers al Trenurilor. Oare vor și circula?
CFR Călători nu a renunțat definitiv la trenurile de navetiști București-Fundulea. ”În planul de mers 2020/2021, pe ruta București Nord – Fundulea și retur vor circula 8 trenuri Regio”, ne-a răspuns operatorul feroviar de stat. Ele sunt cuprinse în Livretul pe 2020-2021, însă rămâne de văzut dacă vor și circula efectiv.