VIDEO Gabriel Stanciu, Alstom: trenurile cu hidrogen, alternativă viabilă la electrificare

15 aprilie 2021

Atât la nivel european, cât și în cazul României, electrificarea tuturor liniilor de cale ferată nu este viabilă din punct de vedere economic. Soluția cea mai viabilă și prietenoasă cu mediul este reprezentată de trenurile cu hidrogen, spune, într-un interviu acordat Club Feroviar, Gabriel Stanciu, director general al Alstom pentru România, Bulgaria și Republica Moldova. 

Adrian Bărbulescu

trenurile cu hidrogen

În intervenția sa la debutul Conferinței de Infrastructură organizate pe 23 martie de Club Feroviar, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a declarat că România ia foarte serios în calcul trenurile cu hidrogen și că a avut deja discuții în acest sens cu industria de profil. ”M-aș bucura să fim early adopters în acest domeniu. Ne-am permite și să luăm banii europeni, și să dezvoltăm o adevărată industrie. Dincolo de orice, este vorba de puterea exemplului, pe principiul <Când văzu olteanul girafa>. Ne trebuie un pic de curaj și de îndrăzneală”, a spus plastic ministrul Transporturilor.

Pornind de la această declarație a oficialului de la Transporturi, Club Feroviar a stat de vorbă cu Gabriel Stanciu, director general al Alstom pentru România, Bulgaria și Republica Moldova și președinte al Asociației Industriei Feroviare. Aceasta în contextul în care compania Alstom este pionier în domeniul trenurilor cu hidrogen. În continuare, interviul pe larg:

Club Feroviar: Va vedea olteanul girafa, așa cum s-a exprimat plastic ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, în deschiderea Conferinței de Infrastructură organizată de Club Feroviar, în legătură cu trenurile cu hidrogen?

Gabriel Stanciu: Tehnologia cu hidrogen este deja o ”minune” a prezentului, nu doar a viitorului, deci vom vedea tot mai multe trenuri cu hidrogen în jurul nostru, din ce în ce mai des. Dacă România va reuși să fie un ”early adopter”, cum a zis tot domnul ministru, dacă vom reuși să fim printre primele țări care iau măsuri concrete – asta depinde de România.

Alte țări europene au făcut deja pași importanți. Germania este prima țară care a adoptat hidrogenul în industria feroviară, încă din 2018. Urmare a succesului acestui proiect, Alstom a trecut la producția de serie, astfel că, deja, importante contracte au fost semnate. Începând din 2022, Saxonia Inferioară va fi dotată cu 14 trenuri Coradia iLint pe bază de hidrogen produse de Alstom. Franța a făcut și ea recent prima comandă de trenuri cu hidrogen; 12 trenuri cu sistem hibrid de alimentare – electric și hidrogen – pe baza deja cunoscututui tren Coradia Polyvalent. Italia și Marea Britanie au și ele proiecte avansate de introducere a trenurilor cu hidrogen în colaborare cu Alstom, fie prin conversia unor trenuri diesel existente, ca în Anglia, fie prin construirea unora noi, cum se întâmplă în Italia, regiunea Lombardia, unde Alstom va furniza șase trenuri cu celule de combustie cu hidrogen, cu opțiunea pentru încă opt, bazate pe platforma de trenuri regionale Coradia Stream, care este dedicată pieței europene și este deja produsă în Italia de Alstom.

Evoluția tehnologiei cu hidrogen are o dezvoltare foarte dinamică, pe tot globul, după cum anunță Consiliul Mondial al Hidrogenului, care deja reunește peste 100 de lideri din toate regiunile și în care Alstom este membru fondator. Impulsionat de angajamentele globale de decarbonizare și de o redresare ecologică, numărul proiectelor legate de hidrogen în curs de desfășurare în întreaga lume a ajuns la 228. Dacă toate ar fi realizate, investițiile totale în hidrogen ar depăși 300 de miliarde de dolari până în 2030 – echivalentul a 1,4% din finanțarea globală a energiei!

Club Feroviar: Ce soluții disponibile are Alstom în acest sens?

Gabriel Stanciu: Am exemplificat deja câteva soluții alese de operatori care au dat dovadă de leadership în adoptarea tehnologiilor nepoluante de ultimă oră. Alstom este pionierul mobilității sustenabile și inteligente, fiind prima companie pe plan mondial cu un portofoliu complet de soluții de mobilitate ecologică: trenuri pe baterii, tren pe bază de hidrogen și autobuz electric inovator (Aptis), pe bază de tehnologie de tramvai.

Coradia iLint este în prezent primul și singurul tren cu hidrogen din lume care este deja funcțional și în operare comercială. Acest tren are un nivel de zgomot extrem de redus, iar emisiile sunt inexistente, e vorba doar de vapori de apă și apă de condens. Conceput special pentru utilizarea pe liniile neelectrificate, permite operațiuni feroviare curate și sustenabile, cu un nivel înalt de performanță.

Trenurile cu hidrogen, testate cu succes de Alstom în mai multe țări europene

trenurile cu hidrogenClub Feroviar: Unde au fost testate cu succes trenurile cu hidrogen ale Alstom?

Gabriel Stanciu: Germania, Austria, Olanda, Italia, Marea Britanie și – foarte recent – Franța au făcut cele mai mari progrese în adoptarea tehnologiei cu hidrogen. În Germania, cum am spus, la anul vor intra în operare comercială încă 14 trenuri pe bază de hidrogen, înlocuind unitățile diesel existente. Operatorul german LNVG a fost prima companie care a crezut în alimentarea cu hidrogen, investind în aceasta prin comanda a 14 trenuri Coradia iLint și treizeci de ani de întreținere și alimentare. Acest proiect ilustrează importanța mobilității ecologice pentru statul Saxonia Inferioară. Aici se construiește deja și prima stație de alimentare cu hidrogen destinată industriei feroviare.

După Germania, Olanda este a doua țară din Europa în care trenul cu hidrogen al Alstom și-a dovedit fiabilitatea ca soluție nepoluantă unică pentru liniile neelectrificate în urma unor teste amănunțite. În septembrie 2020, provincia Groningen din Olanda a publicat un raport care prezintă rezultatele testelor trenului Coradia iLint efectuate pe cei 65 de kilometri de cale ferată dintre Groningen și Leeuwarden, din nordul Olandei. Testele, efectuate fără pasageri, au avut ca scop să analizeze dacă un tren cu hidrogen ar putea fi o alternativă complet sustenabilă la trenurile diesel care circulă în prezent în partea de nord a țării. Raportul afirmă că trenul cu hidrogen al Alstom a îndeplinit cu succes obiectivele cadrului de testare: autorizarea de către NSA (evaluatorul național olandez de siguranță) pentru a circula pe rețeaua feroviară olandeză; zero emisii și compatibilitatea perfectă cu serviciul comercial al orarului actual; realimentare rapidă și ușoară, precum și familiarizarea publicului larg cu mobilitatea pe bază de hidrogen.

În Marea Britanie, Eversholt Rail și Alstom au anunțat recent un plan îndrăzneț pentru accelerarea industriei trenurilor cu hidrogen, cu o investiție suplimentară de un milion de lire sterline în trenurile britanice cu hidrogen, creând o clasă de trenuri complet nouă, denumită Breeze. Această investiție de la Alstom și Eversholt Rail în trenul cu hidrogen din Marea Britanie va sta la baza altor inițiative din sectorul hidrogenului și va sprijini orice strategie națională ulterioară privind hidrogenul. Trenurile Breeze vor fi construite la Centrul Tehnologic Widnes al Alstom, care devine rapid primul centru britanic pentru modernizarea  materialului rulant.

Club Feroviar: Ați identificat în industria românească de profil posibili colaboratori pentru producerea unor repere, subansamble sau chiar să produceți/asamblați în România trenuri cu hidrogen?

Gabriel Stanciu: Trenul cu hidrogen produs de Alstom este deocamdată o noutate absolută. Nicio altă companie nu are, în prezent, un tren alimentat cu hidrogen care să fie deja în operare comercială. Coradia iLint este produs în prezent în Germania, în uzina Alstom de la Salzgitter, unde acest tren a intrat deja în producție de serie. Este prea devreme în acest moment să ne gândim la opțiuni locale, fără ca România să facă pași concreți și importanți în adoptarea hidrogenului.

Alternativă prietenoasă cu mediul

Club Feroviar: Sunt trenurile cu hidrogen o alternativă demnă de luat în seamă la electrificare, în condițiile în care pe 60% din rețeaua CFR se circulă cu tracțiune diesel? Pe ce rute ați vedea circulând primele trenuri cu hidrogen?

Gabriel Stanciu: Electrificarea tuturor liniilor de cale ferată nu este viabilă din punct de vedere economic. La nivel european, din cei 226.000 km de cale ferată, aproape jumătate – 46% – nu sunt electrificați. În România, care deține a șaptea rețea de cale ferată ca mărime din Uniunea Europeană, procentul de linii neelectrificate este de peste 60%. Pe de altă parte, Europa promovează și încurajează soluții sustenabile, prietenoase cu mediul, deci menținerea trenurilor diesel pe linii neelectrificate nu se mai justifică, pentru că trenurile diesel tradiționale produc emisii excesive de gaze cu efect de seră.

Conform calculelor Alstom, un tren Coradia iLint reduce amprenta de carbon cu circa 700 de tone CO2 pe an, ceea ce reprezintă echivalentul emisiilor a 400 de mașini. Iar o flotă de 30 de trenuri ar reduce amprenta de carbon cu până la 22.000 de tone anual, adică echivalentul emisiilor anuale a 12.000 de autoturisme cu motoare diesel.

Trenul cu hidrogen Coradia iLint are o autonomie de până la 1.000 de km cu o singură alimentare, ceea ce îl face compatibil cu orice rută regională neelectrificată din România. Are performanțe similare cu varianta diesel a trenului Coradia Lint, o viteză maximă de 140 km/oră și, desigur, zero emisii.