vineri, iunie 28, 2024
spot_img

Trenurile cu hidrogen, băgate pe gât de Comisia Europeană?

Trenurile cu hidrogen vor fi cumpărate din alte surse de finanțare decât PNRR, însă pentru a cheltui surplusul de bani rămași după scoaterea lor de acolo, România trebuie să se angajeze că le va cumpăra totuși, nu contează cum și din ce bani. Chiar dacă nu vor fi luate prin PNRR Comisia Europeană insistă ca trenurile să fie cumpărate, aceasta dacă vrem să nu pierdem banii dați de Bruxelles.

Aceasta a lăsat să se înțeleagă președintele ARF, Ștefan Roșeanu, după ce a fost întrebat în mod repetat și insistent de către jurnaliștii participanți la emisiunea Drumurile Noastre de la B1 TV de ce nu se renunță la achiziția lor, cum nici el nu pare încântat de acest proiect.

„Sursa de finanţare (trebuie – n.red.) să fie schimbată, căci e timpul foarte scurt şi nimeni nu îşi doreşte ca fondurile să fie pierdute. Din păcate, vorbim de o tehnologie care e la începuturi”, a afirmat el.

Hidrogenul, prezentat de CE drept tehnologie matură

Și, în mod suprinzător, deși acest tip de trenuri întâmpină numeroase probleme în Europa de Vest, ele au fost impuse nu ca tehnologii încă în dezvoltare, ci ca tehnologii împământenite. „Sunt nişte contracte semnate în Germania şi Italia pentru achiziţia unor astfel de trenuri, motiv pentru care, din punct de vedere al achizițiilor publice nu s-a putut merge pe o procedură care să includă inovare, dezvoltare, identificarea unor posibile soluţii alternative (?! – n.red)”, a spus el.

„Sunt doar două soluţii la liniile neelectrificate împotriva poluării, și anume tracţiunea pe hidrogen şi aia pe baterii. În documentul semnat de Guvern şi UE, mandatul în sarcina ARF e să cumpere aceste trenuri şi cât timp mandatul nu a fost schimbat, nu este căderea noastră să luăm decizii peste capul nostru”, spune el.

Drulă, girafa și hidrogenul

Introducerea trenurilor în PNRR a fost „opera” lui Cătălin Drulă, văzut de unii drept un ministru bun al Transporturilor.

Cu peste trei ani în urmă, Drulă se prezenta ca fiind un soi de inovator și deschizător de drumuri în domeniu. „M-aș bucura să fim early adopters în acest domeniu. Ne-am permite și să luăm banii europeni, și să dezvoltăm o adevărată industrie. Dincolo de orice, este vorba de puterea exemplului, pe principiul <Când văzu olteanul girafa>. Ne trebuie un pic de curaj și de îndrăzneală”, spunea ministrul Transporturilor.

Acum el refuză în mod constant să explice sau să spună dacă acest eșec i se datorează lui sau actualei conduceri a ARF. El a refuzat participarea la emisiunea B1 TV menționată.

„În discuţiile avute au zis că atât timp cât vom propune acelaşi obiectiv, si anume reducerea poluării, respectiv achiziţia a 37 de trenuri care se va implementa anul acesta şi anul viitor poate fi un bun substitut pentru o parte a proiectelor pe PNRR şi atunci fondurile nu se vor pierde”. Concret, scoatem trenurile cu hidrogen din PNRR și punem în locul lor trenuri cu pantograf. „Nu ne agăţăm, avem 120 de trenuri contractate (primele livrate de Alstom, apoi 82 de trenuri regionale și interregionale ce ar trebui livrate de PESA), urmează licitaţia pentru 55 de trenuri electrice cu pantograf”, a mai spus Ștefan Roșeanu.

Trebuie să ne asumăm ducerea la bun sfârșit

Dar de ce ARF nu le scoate cu totul de pe lista de achiziții? „Este un proiect asumat în cadrul PNRR şi cel puţin mesajele pe care le avem este că pentru a ni se accepta introducerea unui alt proiect în PNRR trebuie să ne asumăm în continuare ca proiectele astea le ducem la bun sfârşit”. Asta să fie logica Comisiei Europene, când ai făcut o prostie trebuie să te ții de ea?

Să ne reamintim ce spunea șeful ARF acum câteva luni. „Avem în derulare licitaţia cea mai complicată, cea a trenurilor pe hidrogen. Avem semnale că de data aceasta am lăsat suficient de jos coada, cât să ajungem aproape de ceea ce poate, de fapt, industria să facă, pentru că ceea ce s-a lăudat industria în 2021, n-are nicio legătură cu realitatea. Şi pentru că este una dintre bornele PNRR, a trebuit să facem compromisuri peste compromisuri. Vă dau un exemplu, cel mai concludent: dacă în toate celelalte licitaţii fiabilitatea pe care noi o cerem este de peste 98%, deci avem punctaj între 98% şi 99,99%, aici a trebuit să scădem cerinţa de fiabilitate la 90% – şi încă primim semnale că s-ar putea ca nici la 90% să nu poată trenurile să fie garantate, pentru că, în realitate, trenuri pe hidrogen, în Occident, au ajuns să stea la gard, deoarece celulele de producţie a energiei electrice nu funcţionau aşa de bine în timpul rece, cum s-a crezut în fazele de prototip”.

IN THE SPOTLIGHT

FOTO-VIDEO. Cum se lucrează la modernizarea căii ferate Poieni-Aghireș

La o lună distanță, Asociația Pro Infrastructura a publicat o nouă filmare și un set de fotografii din care se poate vedea cum se...

Ultimele Articole