ANALIZĂ Cu investiții minime, în scurt timp vom avea trenuri mai rapide spre Craiova, Constanța și Brașov

Prin eliminarea unor restricții de viteză și în urma lucrărilor care se desfășoară în aceste zile în Gara de Nord din București, vom avea trenuri mai rapide spre Craiova, Constanța și Brașov. Totul, cu investiții minime și, mai ales, cu ”voință politică”.

Adrian Bărbulescu

trenuri mai rapide spre Craiova

Două ore și jumătate până la Craiova (față de trei ore și două minute, cât face acum cel mai rapid tren), o oră și 40 de minute până la Constanța (o oră și 58 de minute în prezent) și nici două ore până la Brașov (două ore și 23 de minute acum). Așa se va putea circula într-un viitor foarte apropiat, în urma unor investiții minime care au început deja să se deruleze, relevă o analiză realizată de Club Feroviar pe baza datelor puse la dispoziție de CFR SA, gestionarul infrastructurii feroviare.

Totul pleacă de la schimbătoarele de cale (macazuri, în limbaj comun) de la intrarea/ieșirea din Gara de Nord din București, din cauza cărora trenurile pierd aproximativ zece minute din durata călătoriei. Aici, lucrurile au început deja să se miște. ”Pentru îmbunătățirea condițiilor de circulație și creșterea gradului de siguranță în traficul feroviar, Sucursala Regională CF București execută în aceste zile lucrări de reparații curente, în regie proprie, pe aparatele de cale la intrarea în Gara de Nord, lucrări în urma cărora viteza va crește de la 15 km/h la 30 km/h. De asemenea, pentru îmbunătățirea condițiilor de circulație, pe termen lung, vom promova un studiu de fezabilitate care să definească/stabilească o soluție optimă pentru modernizarea întregii zone a aparatelor de cale din Gara de Nord”, au declarat oficialii CFR SA, la solicitarea Club Feroviar. Din start, vom elimina deci cele zece minute suplimentare la trenurile către orice destinație.

Scăpăm de restricțiile de viteză și avem trenuri mai rapide spre Craiova

Pe relația București Nord – Craiova sunt în momentul de față 43 de restricții de viteză, respectiv 19 restricții pe Firul I și 24 de restricții pe firul II.

Așa se face că, destul de des, trenurile trebuie să reducă viteza și, după ce au depășit zona cu restricție, să accelereze la loc, ceea ce înseamnă timp pierdut. Călătorii se enervează, operatorii de marfă pierd bani.

Compania de infrastructură a început deja să acționeze pentru eliminarea acestor restricții. ”CFR SA execută, în limita alocațiilor financiare pe care le are la dispoziție, atât cu personal propriu cât și cu societăți autorizate, lucrări de reparație la infrastructura feroviară pentru eliminarea restricțiilor de viteză. Costurile estimate pentru eliminarea restricțiilor de viteză pe secția de circulație Bucuresti Nord – Craiova sunt de aproximativ 41 milioane de lei. Prin eliminarea celor 43 de restricții de viteză, timpul de parcurs estimat la ora actuală pentru un tren de călători pe relația București Nord – Craiova va scădea cu 14,5 minute pe firul I și 21 minute pe firul II”, se arată în răspunsul CFR SA.

În momentul de față, cel mai rapid tren de la Craiova la București este IR 1590, care străbate cei 209 km în trei ore și șase minute. Dacă scădem cele 21 de minute obținute prin eliminarea restricțiilor de viteză, dar și cele 10 minute pierdute ”la ace” la intrarea în București Nord, rezultă o economie de 31 de minute. Rezultă o durată a călătoriei de două ore și 35 de minute. Adică vom avea trenuri mai rapide spre Craiova.

Și la Constanța vom ajunge mai repede

Și pe Magistrala 800 București – Constanța, modernizată cu fonduri europene, se va putea circula mai rapid.

Club Feroviar a arătat recent că, în urma unor investiții minime, CFR poate să introducă un tren rapid spre Constanța, care să ajungă din Gara de Nord la malul mării în doar o oră și 40 de minute. În prezent, cea mai rapidă garnitură este IR 1681, care străbate cei 225 km într-o oră și 58 de minute.

A demonstrat-o pe 30 aprilie trenul IR 1682, perechea celui care l-a dus dimineața pe ministrul Tranporturilor, Răzvan Cuc, de la București la Constanța. Trenul care a plecat din Constanța la 13,00 a sosit la destinație după doar o oră și 45 de minute, dintre care 10 minute le-a pierdut la macazurile de la intrarea în Gara de Nord din București. Problemă care, așa cum am arătat mai sus, va fi în curând rezolvată, așa că trenurile fără opriri intermediare vor putea să ajungă la malul mării într-o oră și 35 sau 40 de minute.

Experimentul Brașov, uitat în sertare timp de patru ani

În ianuarie 2015, un tren de probă cu cinci vagoane a parcurs distanța dintre București și Brașov în mai puțin de două ore, o premieră pentru tronsonul de 166 km. În prezent, cel mai rapid tren este IR 346, care pleacă din Gara de Nord la ora 14,00 cu destinația Viena și care ajunge la Brașov în două ore și 23 de minute.

Acum patru ani de zile, CFR Călători a organizat un tren de probă dus-întors între București Nord și Brașov. Această garnitură cu indicativul 12347 la dus și 12346 la întors a fost compusă din două vagoane clasa I și trei de clasa a II-a. La tracțiunea trenului s-a aflat locomotiva Softronic “Transmontana” 480-001.

La dus au fost făcute tre opriri: Ploiești Vest, Câmpina (oprire neprevăzută de șase minute) și la Sinaia. În total, durata călătoriei a fost de două ore și 13 minute, cu un timp efectiv de circulație de două ore și cinci minute. La întors, trenul a circulat fără oprire, durata călătoriei fiind de doar o oră și 58 de minute.

Între timp, Regionala Brașov a eliminat mai multe restricții de viteză între Predeal și Brașov, acolo unde linia nu este modernizată. Un tren rapid pe relația București Brașov ar trebui să aibă doar trei opriri intermediare (așa cum este cazul IR 346) – Ploiești Vest, Sinaia și Predeal, așa că din cele două ore și 13 minute obținute în 2015 mai scădem 10 minute la ieșirea din Gara de Nord și rezultă că putem ajunge sub Tâmpa în două ore.

Acum, trebuie doar ca responsabilii de la Transporturi să-și asume această decizie, de a avea trenuri mai rapide spre Craiova, Constanța și Brașov.