Într-un interval de două luni, două trenuri de metrou au plecat din stație, cu pasageri la bord, având uși deschise. Incidentele nu au fost făcute publice de conducerea Metrorex. Specialiștii din cadrul AFER consultați de Club Feroviar au declarat că astfel de incidente sunt extrem de grave și că ele ar fi trebuit avizate ierarhic, inclusiv la AGIFER, și luate măsuri în consecință pentru ca ele să nu se repete. Conducerea Metrorex spune că în ambele cazuri călătorii au fost debarcați din tren, fapt contrazis de imaginile filmate pe care vi le prezentăm în exclusivitate.
Club Feroviar vă prezintă două cazuri grave, în care două trenuri de metrou au circulat, cu călători la bord, având una sau două uși deschise. Doar o minune a făcut ca nimeni să nu fie rănit.
Trenuri de metrou cu uși deschise, la Timpuri Noi și la Universității
Primul incident de acest fel s-a produs pe data de 20 martie 2023 în stația Timpuri Noi, de pe magistralele 1 și 3 ale metroului bucureștean. În filmarea pe care v-o prezentăm în exclusivitate, puteți observa cum mecanicul trenului de metrou încearcă în mai multe rânduri să deblocheze ușa defectă. Încearcă inclusiv să deschidă și să închidă din nou toate ușile trenului, timp în care în garnitură se mai urcă ceva călători, însă ușa respectivă rămâne deschisă. În final, în loc să evacueze pasagerii și să retragă trenul în depou, mecanicul pornește trenul și își continuă mersul spre următoarea stație, Piața Unirii 1, cu ușa defectă deschisă, fapt ce reprezintă un grav pericol pentru călătorii care se aflau la bord.
Un caz similar s-a produs pe 15 mai 2023, de această dată pe Magistrala 2 a metroului bucureștean, la stația Universității, unde trenul a plecat din stație cu două uși deschise.
Nici în primul caz, nici în cel de-al doilea, presa nu a fost informată. Mai grav este însă că nu a fost avizată nici Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER) în legătură cu aceste incidente grave.
Conducerea Metrorex spune că pasagerii au fost evacuați. Este contrazisă de filmare
Conducerea Metrorex a făcut publice incidentele abia acum, la solicitarea Club Feroviar, însă în răspunsul primit se află unele aspecte care neagă evidența. Adică ceea ce orice cetățean, fără studii de specialitate, poate observa urmărind filmările respective.
”În cazul celor două situații, trenurile respective au debarcat călătorii și s-au retras în depou pentru verificări, în urma constatării defectelor respective. Acestea nu s-au încadrat în HG 117/17.02.2010. În cazul din data de 20.03.2023 de la statia Timpuri Noi, mecanicul trenului a fost cercetat disciplinar, fiindu-i întocmit Raport de Cercetare. De asemenea, a fost reprelucrat întregul personal de conducere TEM referitor la modul în care trebuie procedat atunci când o ușă sau mai multe uși ale trenului se defectează. În cazul din data de 15.05.2023 la stația Universitate, s-au constatat sigilii rupte izolare uși, adică acțiune mecanică a unor călători la demararea trenului din stație în primii 50 de metri, ceea ce a condus la frânarea de urgență a trenului. Astfel, a fost întocmit dosarul de cercetare tehnică care a fost finalizat fără defect confirmat de către operatorul de mentenanță, cazul fiind de asemenea prelucrat cu întreg personalul de conducere TEM”, a răspuns Metrorex.
Au fost două trenuri de metrou cu uși deschise, așa cum am arătat. Dacă în cazul celui de-al doilea incident lucrurile sunt discutabile, în cazul primului totul e clar ca lumina zilei: călătorii nu au fost debarcați, trenul continuându-și traseul cu ei în vagoane. Și dacă, așa cum se spune în prima propoziție, mecanicul a evacuat călătorii (ceea ce, evident, nu este adevărat), de ce a mai fost el cercetat?
Instrucțiunile spun clar că mecanicul trebuia să evacueze călătorii
Dar să vedem ce se specifică în Instrucţiunile pentru personalul de tracţiune la metrou nr. 201 M, aprobate prin Hotărârea nr. 117/2010 pentru aprobarea Regulamentului de investigare a accidentelor şi a incidentelor, de dezvoltare şi îmbunătăţire a siguranţei feroviare pe căile ferate şi pe reţeaua de transport cu metroul din România, la care face referire conducerea Metrorex.
La Capitolul VI, Modul de procedare la apariţia unor defecţiuni la trenul electric de metrou şi la instalaţii, avem Secţiunea 1: Mod de procedare în cazul defectării uşilor de acces călători. Aici, procedurile sunt detaliate pentru cele trei tipuri de trenuri aflate în parcul circulant al Metrorex: IVA (cele vechi, produse la Arad), Bombardier și CAF. Cum trenul în cauză în primul incident era Bombardier, ne vom apleca asupra acestora, cu precizarea că sublinierile aparțin redacției noastre.
”B.2. Modul de procedare la defectarea uşilor de acces călători
Art.44. – (2) Pentru situaţia specifică în care o uşă defectă nu se poate închide, înzăvorî sau izola, mecanicul TEM va acţiona, în completarea acţiunilor prezentate anterior, după cum urmează:
a) va verifica vizual încadrarea în gabarit a uşii respective;
b) va solicita personalului de însoţire a trenului prezenţa în zona respectivă pentru supravegherea uşii defecte şi asigurarea securităţii călătorilor;
c) va comunica operatorului de circulaţie/mişcare situaţia constatată;
d) va izola bucla de siguranţă a uşilor, prin acţionarea comutatorului „izolare buclă de siguranţă uşi” pe poziţia activă „ON” şi va anunţa călătorii prin instalaţia de sonorizare cu formula „Stimaţi călători, vă rugăm nu vă sprijiniţi de uşi, pericol de deschidere”;
e) va comunica operatorului de circulaţie/mişcare că trenul poate fi pus în mişcare şi la dispoziţia acestuia pune trenul în mişcare şi circulă cu viteza de cel mult 15 km/h, cu deosebită atenţie, urmărind eventualele zgomote anormale sau mesaje primite prin instalaţia de interfon până la prima staţie, unde va proceda la debarcarea călătorilor şi retragerea TEM din circulaţie conform dispoziţiilor operatorului de circulaţie/mişcare.
(3) În cazul în care situaţia prezentată la alin. (2) survine în timpul opririi TEM în staţie, se va proceda la debarcarea călătorilor şi retragerea TEM din circulaţie conform dispoziţiei operatorului de circulaţie/mişcare.
(4) Dacă se defectează mai mult de două uşi pe aceeaşi parte a unui vagon sau trei uşi pe aceeaşi parte a trenului sau dacă semnalul de uşi deschise persistă, mecanicul TEM va solicita operatorului de circulaţie/mişcare retragerea din circulaţie a trenului, la cap de secţie, în depou”.
O singură precizare. Surse din AFER ne-au declarat că incidentele ar fi trebuit avizate ierarhic, inclusiv la AGIFER. Fără alte comentarii.