Cătălin Drulă vrea să fim pionieri la trenuri cu hidrogen: ”Puterea exemplului. Când văzu olteanul girafa”

23 martie 2021

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, vrea ca România să fie în prima linie europeană la dezvoltarea și introducerea în circulație a unor trenuri cu hidrogen. În intervenția sa la debutul Conferinței de Infrastructură organizate marți de Club Feroviar, ministrul a precizat că a discutat deja cu reprezentanții industriei de profil pe această temă.

Adrian Bărbulescu

trenuri cu hidrogen

 

În bugetul de stat pe anul în curs, pentru întreținerea infrastructurii feroviare a fost alocată suma de 1,4 miliarde de lei, în creștere ce 16% față de execuția bugetară pe 2020, a subliniat ministrul Cătălin Drulă la începutul intervenției sale. De asemenea, pentru reparațiile curente suma este cu 60% mai mare.

”Toată lumea are impresia că alocăm mai mulți bani pentru autostrăzi, pentru infrastructura rutieră, asta pentru că este un domeniu mai vizibil. În termeni de valoare însă sumele sunt comparabile”, a ținut să precizeze ministrul.

Ministrul Transporturilor: ”Reînnoirea căii ferate ar însemna o mică revoluție”

El s-a referit în continuare la PNRR, care are o sumă de cinci miliarde de euro prevăzută ca solicitare pentru domeniul feroviar și a precizat că chiar mâine va avea un ”call la nivel tehnic” pe această sumă cu oficialii de la Bruxelles. Ministrul Transporturilor a reamintit faptul că în PNRR a fost introdusă în premieră o axă financiară pentru reînnoirea căii ferate. ”În anii trecuți ne-am concentrat pe proiecte foarte mari pe porțiuni foarte mici. Rețeaua feroviară este plină de restricții și de limitări de viteză și de accea este nevoie de majorarea substanțială a sumelor pentru reînnoire”, a spus Cătălin Drulă.

El a precizat că pentru reînnoire este solicitată suma de un miliard de euro, în condițiile în care în ultimii 10-15 ani sumele au fost mult sub necesități, la nivelul a câteva zeci de milioane de euro pe an. ”Ar însemna o mică revoluție în sine. Din păcate, decența a devenit o revoluție la noi”, a menționat ministrul Transporturilor.

Cătălin Drulă despre ARF: Reforma feroviară nu există!

De la infrastructura feroviară, Cătălin Drulă a trecut la materialul rulant și și-a exprimat din nou nemumțumirile la adresa Autorității pentru Reformă Feroviară, instituție condusă de Gigi Gavrilă.

”Aceste achiziții (de material rulant cu fonduri europene – n.red.) din păcate nu sunt finalizate nici azi. Este vorba de o autoritate care are deja patru ani de existență. Reforma feroviară nu există. Trebuie să ne uităm la utilitatea unei instituții care nu și-a atins în niciun fel menirea”, a spus ministrul, care a reluat nemulțumirea sa privind plimbarea unor trenuri goale pe infrastructura feroviară românească, cu subvenție de la stat.

Trenuri cu hidrogen, cuprinse în PNRR

Cum nevoia de material rulant modern este mai mult decât stringentă, ministrul Transporturilor a precizat că în PNRR a fost inclusă o axă de finanțare în acest sens.

În acest context, Cătălin Drulă a precizat că România ia foarte serios în calcul trenurile cu hidrogen și că a avut deja discuții în acest sens cu industria de profil. ”M-aș bucura să fim early adopters în acest domeniu. Ne-am permite și să luăm banii europeni, și să dezvoltăm o adevărată industrie. Dincolo de orice, este vorba de puterea exemplului, pe principiul <Când văzu olteanul girafa>. Ne trebuie un pic de curaj și de îndrăzneală”, a spus plastic ministrul Transporturilor.

Adrian Covăsnianu: trebuie crescută capacitatea administrativă a regionalelor CFR SA

Prezent la Conferința de Infrastructură organizată de Club Feroviar, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Adrian Covăsnianu a subliniat necesitatea creșterii capacității administrative a regionalelor Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA.

Această creștere a capacității administrative va fi necesară în condițiile în care în perioada următoare vor fi foarte multe proiecte europene de implementat și acest lucru se va face de preferință descentralizat, la nivelul regionalelor. ”Avem nevoie de mobilizare exemplară”, a spus demnitarul.

Și la nivelul structurii centrale va fi nevoie de ajustări. ”La CFR SA nu avem un departament specializat pe probleme de mediu, așa cum există la CNAIR. Trebuie să modificăm și să actualizăm organigrama, astfel încât să avem departamente specializate pe probleme de mediu și pe problematica cadastrală, care și ea este foarte importantă”, a mai declarat secretarul de stat.