Consilierii județeni din Timiș au aprobat studiul de prefezabilitate pentru calea ferată Reșița-Timișoara, cu extensie Voiteni-Stamora Moravița-frontieră. Infrastructura va fi modernizată, însă nu se știe deocamdată ce trenuri vor circula pe aici: cu hidrogen sau cu acumulatori.
Cei patru parteneri ai proiectului – consiliile județene Caraș-Severin și Timiș, precum și primăriile Reșița, respectiv Timișoara – își propun să asigure o conexiune rapidă, cu reducerea substanțială a duratei călătoriei între Reşiţa şi Timişoara, respectiv punctul de trecere a frontierei dintre România şi Serbia la Moraviţa şi Aeroportul Internaţional Timișoara.
„Am comandat acolo un studiu de prefezabilitate, studiu de fezabilitate și caietul de sarcini pentru proiectul tehnic. Reșița se ocupă de partea tehnică a acestui proiect mare. Metroul SA face lucrarea. Am preluat prefezabilitatea, am transmis-o către Regionala CFR și către CFR Infrastructură București pentru puncte de vedere, ni s-a comunicat că e totul în regulă, pentru că ei sunt beneficiarii finali ai acestor lucrări. În consecință, urmează ca noi, cei patru, să validăm preSF-urile în ședințele consiliilor, după care se trece la plata lor și mai departe la partea de SF. Ei, practic, lucrează la SF deja, dar depășim o etapă din trei. Din discuțiile pe care le avem cu CFR și Ministerul Transporturilor, proiectul va fi împărțit în două, tehnic: Timișoara-Voiteni-Stamora Moravița linie dublă electrificată va fi o parte pe care noi o vom preda la final, SF-ul, către CFR Infrastructură ca ei să gestioneze mai departe – și probabil vom finanța pe Programul Operațional de Transport, fiind parte din TNT – și bucata Voiteni-Berzovia-Bocșa-Reșița ne-am asumat să o facem noi până la capăt, adică să mergem pe procedură și pe PT, și pe execuție. Este finanțat pe PNRR. Deci noi le splităm în două: unul se duce către CFR Infrastructură și duc ei mai departe, și pe celălalt îl vom duce noi până la capăt”, le-a spus Ioan Popa consilierilor județeni din Timiș, citat de publicația Express de Banat.
AFER analizează ce material rulant se pretează pe calea ferată Reșița-Timișoara
Potrivit primarului de Reșița, la acest moment, AFER lucrează la o analiză să vadă ce material rulant se pretează pentru această linie. „Era ideea să punem trenul pe hidrogen, există și posibilitatea să luăm trenuri pe acumulatori. Acumulatorii, pe calea ferată, pe infrastructura asta de transport țin până la 600-700 de kilometri, deci s-ar putea să fie o soluție mai ieftină să mergem pe acumulatori, mai cu seamă că de la Voiteni putem să ridicăm catenara Voiteni-Timișoara. E o diferență foarte mare de preț între trenurile pe hidrogen și o garnitură care circulă pe acumulatori de curent electric”, a explicat Ioan Popa.
Studiul de prefezabilitate al proiectului, SF-ul și documentația tehnică pentru achiziția proiectului tehnic și execuție au o valoare de 10,7 milioane de lei. Valoarea de plată pentru documentația întocmită la faza de studiu de prefezabilitate este de 33% din valoarea totală a contractului. Astfel, fiecare din cei patru asociați vor trebui să achite aproximativ 1 milion de lei inclusiv TVA.
Tronsonul Reșița Nord – Timișoara Nord cu extensie Voiteni – Stamora Moravița – Frontieră are o lungime totală a traseului existent de 117,977 km. Pe traseu există în total 13 stații – 11 pe distanța Reșița Nord-Timișoara Nord, fără a include stațiile CF Timișoara Nord și Reșița Nord, și două pe distanța Voiteni-Stamora Moravița.