SNCF, SystemX, Alstom și Systra lansează Proiectul DOS pentru trenuri autonome

SNCF, SystemX, Alstom și Systra lansează Proiectul DOS pentru ameliorarea sistemului de detectare a obstacolelor, un nou pas spre trenuri autonome. Proiectul va dura trei ani de zile și va face trecerea la stadiul de prototip.

trenuri-autonome
FOTO SNCF

Pe scurt, dacă dispozitivele electronice vor sesiza un obstacol de orice tip pe linie trenul se va opri. Acesta este obiectivul Proiectului DOS (“Détection d’Obstacles et lecture de la Signalisation latérale” – detectarea obstacolelor și citirea semnalizării laterale) anunțat pe 3 octombrie.

El este continuarea unui proiect de automatizare în detectarea obstacolelor TAS (“Transport terrestre Autonome en Sécurité dans son Environnement” – transport terestru autonom în siguranță în mediul său), căruia îi va crește performanțele și îi va demonstra siguranța. Dead line-ul anunțat de SNCF pentru conceperea unui tren autonom este anul 2023, menționează L’Usine Nouvelle.

Proiectul grupează grupul feroviar SNCF, Institutul de cercetare tehnologică System X și companiile Alstom și Systra pentru o perioadă de trei ani și are ca obiectiv validarea și demonstrarea securității ssitemului global de detectare dezvoltat în cadrul proiectului TAS, cae a început în 2017 și s-a încheiat anul acesta în aprilie.

Primele trenuri autonome ar putea circula din 2023

Având ca obiectiv înlocuirea mecanicului de locomotivă, scopul TAS a fost detectarea fără greș a obstacolelor potențiale și a semnalizării laterale. Un obiectiv care a fost atins, din moment ce trenul de probă care a circulat pe o cale ferată din Ile-de-France (regiunea pariziană) a reperat obstacolele situate la maximum 150 de metri și a folosit o bază de date pentru a detecta semnalizarea.

În afară de validarea acestui sistyem, care încă trebuie certificat, DOS trebuie să-i și amelioreze performanțele, cu precădere în ceea ce privește detectarea obstacolelor situate la distanță, până la un kilometru în fața trenului. Odată primite certificările obligatorii, companiile speră să poată trece de la faza demonstrativă la cea de prototip.

SNCF și-a precizat din 2018 obiectivele pentru trenuri autonome. Trenurile de marfă ar trebui să înceapă să circule în 2023 cu o autonomie limitată, care necesită o minimă asistență umană. Apoi, în 2025 ar trebui să fie fabricate și puse în funcțiune TGV-uri cu autonomie limitată și TER (trenuri expres regionale) conduse integral automat.