miercuri, februarie 12, 2025
spot_img

Alte zeci de trenuri anulate de CFR Călători, inclusiv pe rute modernizate de curând

Tăvălugul anulărilor de trenuri, lansat de directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, continuă să facă ravagii în toată țara. Vor fi trenuri anulate inclusiv pe rute feroviare redeschise de curând, în care CFR SA a investit sute de milioane de euro.

Pe raza SRTFC București se vor anula 10 trenuri, dintre care șase (trei perechi) circulă pe ruta București-Giurgiu, redeschisă pe 1 iunie 2024, după 19 ani de întrerupere. Statul român a investit, din bani europeni și de la buget, peste 100 de milioane de euro pentru redeschiderea circulației feroviare dintre Vidra și Comana, închisă în 2005 din cauza prăbușirii podului de la Grădiștea. Lucrările complexe, inclusiv noul pod de la Grădiștea, au fost executate de Porr Construct.

Pe 1 iunie anul trecut era campanie electorală pentru alegerile locale și europarlamentare, așa că politicienii s-au înghesuit să-și aroge redeschiderea liniei. Încă de pe atunci au apărut semne de întrebare, dat fiind faptul că au fost atribuite doar șapte trase dus-întors și doar pentru operatorul national CFR Călători. Așa cum am scris atunci, exista interes și din partea operatorilor privați pentru a pune trenuri în circulație pe această rută. Autoritatea pentru Reformă Feroviară a promis că va organiza o licitație pentru atribuirea de noi trase, lucru care nu s-a întâmplat și au rămas doar cele șapte perechi de trenuri ale CFR Călători, care în curând vor fi doar patru.



Trenuri la șase ore și jumătate distanță pe linie modernizată

După anulările dispuse de CFR Călători, de la ora 8,23 la ora 13,45 (cinci ore și 22 de minute) nu va mai pleca niciun tren din gara Giurgiu Oraș spre București Progresu. Alte șase ore de pauză vor fi și în cursul după amiezii (13,45-19,38).

În sens invers, apare o ”gaură” și mai mare, de șase ore și 31 de minute (8,22-15,53) la plecările din București Progresu către Giurgiu Oraș, urmată de una de ”doar” cinci ore și 59 de minute (11,28-17,27). În aceste condiții, se pune în mod firesc întrebarea de ce s-au mai investit o groază de bani în redeschiderea liniei dacă numărul trenurilor care circulă pe ea este simbolic? Locuitorii din zonă au fost amăgiți în vară că au din nou trenuri la dispoziție, iar în iarnă sunt trimiși înapoi la microbuze. Trebuie să facă profit și patronii acestora, nu-i așa?

La SRTFC București se mai anulează (total sau parțial) și alte trenuri, pe rutele București-Urziceni și retur și București-Târgoviște și retur. Le puteți vedea în facsimilul alăturat.



O altă linie redeschisă, alte trenuri anulate

Și în centrul țării vor fi trenuri anulate, iar afectată va fi inclusiv o linie pe care circulația feroviară a fost închisă mai bine de o jumătate de an din cauza lucrărilor de reparații la linie.

Pe linia ferată dintre Ocna Sibiului și Loamneș, circulația trenurilor s-a reluat în data de 10 decembrie 2024. Aici, suma investită în reparațiile la suprastructura feroviară, incluse în programul de lucrări de tip Quick Wins – SRCF Brașov, cu finanțare asigurată din fonduri nerambursabile PNRR, a fost mult mai mica decât pe București-Giurgiu, de doar 7,8 milioane de lei plus TVA. Lucrările pe cei 1,84 km de linie au fost făcute de asocierea San Electroterm Grup SRL – Vest Construct SRL.

Și pe această secție circulă zilnic tot șapte perechi de trenuri ale CFR Călători (la fel ca pe București-Giurgiu), dintre care trei vor fi anulate (pe relațiile Sibiu-Mediaș, Sibiu-Copșa Mică și Sibiu-Sighișoara). Rămân deci doar patru perechi în circulație zilnic. Deosebirea este că pe acest traseu mai circulă și trenurile Interregional Călători.

Odorheiul rămâne cu două perechi de trenuri pe zi

Anulările de curse feroviare vor afecta serios și locuitorii din Odorheiul Secuiesc. În momentul de față, prin gara din Odorhei trec doar patru perechi de trenuri pe zi, dintre care trei fac legătura cu Sighișoara, iar al patrulea se oprește la Cristur.

În urma măsurilor de anulare, vor rămâne doar două perechi de trenuri pe zi. Și așa numărul lor fusese redus semnificativ încă din 2015, de la retragerea Regiotrans (acum Regio Călători). Oamenii se vor duce din nou la microbuze.

În total, la nivelul SRTFC Brașov vor fi anulate nu mai puțin de 37 de trenuri. Lista lor completă o puteți consulta în facsimilele alăturate.

Cinci trenuri anulate pe trei regionale. Efectul de bumerang

În final, vă prezentăm un document oficial prin care sunt anulate cinci trenuri de pe raza a trei regionale de transport feroviar de călători – București, Brașov și Cluj. Unul dintre ele, IR 1632 București Nord-Brașov, va fi anulat pe toată distanța, iar celelalte doar parțial.

Conducerea SNTFC CFR Călători face economii anulând sute de trenuri în toată țara, însă această măsură s-ar putea întoarce ca un bumerang împotriva sa. Neasigurând numărul de trenuri stipulate în Contractul de servicii publice, se va diminua și valoarea compensației primite de la stat. Ce va lua pe mere va da pe pere, dar de suferit va avea mobilitatea cetățenilor.

IN THE SPOTLIGHT

Un an de la moartea lui Octavian Udriște. Prietenia de 65 de ani cu Mihai Marcu

Azi se împlinește un an de când ne-a părăsit inginerul Octavian Udriște, cel care și-a dedicat întreaga carieră transportului pe calea ferată și cu...

Ultimele Articole