Sancțiunile aplicate de Uniunea Europeană pentru companiile aeriene rusești au ținut capul de afiș în spațiul public în ultimele zile. Însă decidenții de la Bruxelles nu au aplicat o măsură similară și în cazul trenurilor de marfă și de călători operate în spațiul comunitar cu vagoane aparținând companiei ruse de căi ferate RZD. În aceste condiții, dacă între timp nu vor fi aplicate noi sancțiuni, oligarhii ruși cărora oricum le era frică de avion vor putea să se ducă în continuare pe Coasta de Azur cu luxosul tren Moscova-Nisa.
Duminică, șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat noi sancțiuni pentru Rusia. Astfel, Uniunea Europeană și-a închis spațiul aerian pentru toate avioanele rusești, inclusiv pentru survol. Sunt vizate inclusiv avioanele oligarhilor ruși, a spus von der Leyen.
Măsura implică interzicerea tuturor aeronavelor civile și militare care zboară dinspre Rusia sau care aparțin unei companii rusești. Decizia a fost luată după ce 18 state europene anunțaseră această decizie, ca o formă de sancționare a Moscovei pentru invadarea Ucrainei.
Astfel, Italia, Franța, Belgia, Germania, Danemarca, Luxemburg, Finlanda, Slovenia, Lituania, Bulgaria, Letonia, Estonia, Cehia, Polonia, România, Republica Moldova, Marea Britanie și Islanda și-au închis spațiile aeriene pentru aeronavele Rusiei.
Funcționar CE: ”Nu există o interdicție directă pentru operațiunile de transport feroviar desfășurate de RZD”
Club Feroviar a încercat să afle dacă și transportul pe calea ferată a fost sau va fi supus unor restricții similare celui aerian. Ei bine, deocamdată nu.
„Pentru moment, nu există o interdicție directă pentru operațiunile de transport feroviar desfășurate de Căile ferate ruse. Cu toate acestea, Căile ferate ruse RZD au fost adăugate pe lista entităților juridice și a organismelor supuse restricțiilor financiare. Au fost deja instituite sancțiuni comerciale și sancțiuni la adresa unor persoane anume implicate în Russian Railways”, a declarat pentru Club Feroviar un funcționar al Comisiei Europene.
Trenul oligarhilor ruși Moscova-Nisa poate circula bine-mersi
După cum arătam mai sus, Ursula von der Leyen a precizat că sancțiunile impuse Rusiei de Uniunea Europeană li se aplică și avioanelor oligarhilor ruși.
După răspunsul primit de noi de la funcționarul CE, este limpede că aceste sancțiuni nu se vor aplica și trenului oligarhilor, așa cum este supranumită garnitura Moscova (Rusia) – Nisa (Coasta de Azur, Franța). Acest tren a fost pus în circulație în 2010 de o filială a companiei feroviare ruse de stat RZD și circulă o dată pe săptămână.
La serviciile lui apelează mulți ruși bogați (oligarhi) cărora le este frică să zboare cu avionul. Prețul biletelor nu este deloc mic: aproape 1.300 de euro doar dus, din care 800 de euro reprezintă doar costul suplimentului pentru o cabină de lux. De persoană!
Traseul trenului trece prin șapte țări: Rusia, Belarus, Polonia, Cehia, Austria, Italia și Franța, iar călătoria durează 48 de ore și 33 de minute. Cum itinerarul nu include Ucraina, iar UE nu a sancționat și transporturile feroviare, garnitura ar putea circula nestingherită la vară.
Sancțiuni pentru RZD, cerute insistent de Ukrzaliniznița
În lipsa unor sancțiuni de la Bruxelles pentru RZD (inclusiv pentru trenul oligarhilor ruși Moscova-Nisa), compania ucraineană de transport pe calea ferată Ukrzaliniznița a cerut ajutor de la administrațiile căilor ferate din Europa și Asia.
„Ukrzaliniznița a făcut apel către toate țările europene și asiatice să oprească orice interacțiune între administrațiile feroviare și țara agresoare – Federația Rusă. Apelul în acest sens a fost trimis administrațiilor tuturor căilor ferate care efectuează transporturi din Federația Rusă. Rusule, nu mai poti circula nicăieri și acum nu mai poti pleca nicăieri! Facem apel la administrațiile feroviare din toate țările care se învecinează cu Federația Rusă să oprească legăturile feroviare de mărfuri și pasageri cu această țară. De asemenea, îndemnăm să oprim orice sistem de interacțiune și să excludem RZD din toate organizațiile internaționale”, se arată într-un mesaj postat pe pagina oficială de Facebook a companiei feroviare de stat din Ucraina, așa cum a informat Club Feroviar.