spot_img
miercuri, iulie 6, 2022
spot_img

Tot ce trebuie să știi despre trenul metropolitan București-Ilfov. Trasee, stații și investiții

Toate amănuntele referitoare la trenul metropolitan București-Ilfov au fost prezentate, la Conferința de Infrastructură 2022, de către Iosif Szentes, directorul Direcției Dezvoltare Transport Feroviar din cadrul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov (TPBI). În prima fază, vor fi patru rute, pe o distanță de aproape 100 km.

Pe scurt, în cadrul proiectului se vor construi noi puncte de oprire și pasaje rutiere denivelate, se vor moderniza unele treceri la nivel cu calea ferată, vor avea loc lucrări de modernizare a aparatelor de cale existente și introducerea unora noi.

Prezentarea integrală a proiectului poate fi accesată aici:

Infrastructura – corelatie intre infrastructura si cererea de transport Club Feroviar – Szentes Iosif final

De asemenea, se vor face lucrări de construcție a unor linii noi și de reînnoire/modernizare a căii de rulare și se va investi în sisteme și subsisteme destinate tracțiunii ce asigură neutralitatea climatică. Nu în ultimul rând, se vor face achiziții de material rulant cu tracțiune electrică.

Iosif Szentes a prezentat situația centurii de cale ferată (inelul feroviar al Capitalei) și a liniilor industriale ale municipiului București. Potrivit lui, linia 301 este unul dintre punctele esențiale pentru implementarea trenului urban care deservește zona București-Ilfov, cu o lungime de 296,64 km. Ea necesită lucrări de intervenții pentru a fi adusă în parametrii de proiectare.

Sintetic, această linie conține:

 8 stații cu o lungime a liniilor din stații de 106,591 km;

 5 halte de mișcare cu o lungime a liniilor din aceste halte de 31,541 km;

 Linii duble totalizând 105,374 km;

 Linii simple, totalizând 53,134 km;

 Linii electrificate, în total 99,523 km;

 Linii neelectrificate, cu o lungime de 58,985 km.



Trenul metropolitan București-Ilfov, Faza 1

trenul metropolitan București-IlfovEvident, nu se poate face totul deodată, așa că a fost prioritizat un prim lot de linii care pot fi utilizate pentru circulația trenului metropolitan, fără a necesita investiții titanice. Aceste rute cuprinse în Faza 1 a proiectului sunt prezentate în tabelul alăturat.

Pentru realizarea acestui prim lot de investiții, este nevoie de achiziția a zece rame electrice hybrid de minimum 110 locuri pe scaune (plus două rezerve) fiecare, care să aibă o autonomie de circulație pe linii neelectrificate de minimum 80 km, cu posibilitatea de încărcare a bateriilor în timpul mersului și la frânările comandate.

În ceea ce privește infrastructura, rutele alese se află pe Coridorul IV paneuropean, respectiv pe rețeaua TEN-T pentru care există deja un Plan investițional de dezvoltare a infrastructurii feroviare in perioada 2020-2030 aprobat de Guvernul României. Porțiuni de infrastructură nereabilitate între București Nord și București Vest, respectiv București Băneasa-Bucureștii Noi-Chiajna sunt incluse în proiectele din acest plan, cu prioritate și cu finanțarea stabilită.

44 de milioane de euro pentru lucrările de infrastructură

trenul metropolitan București-IlfovLucrările legate de infrastructură, care includ și lucrări care nu au fost cuprinse de CNCF CFR SA în diferite proiecte, inclusiv de electrificare și de refacție totală a unor porțiuni de linii care nu fac parte de reteaua TEN-T, vor necesita un efort investițional de 348,7 milioane de euro, dar în prima și cea mai importantă fază sunt necesari doar puțin peste 44 de milioane de euro, spune Iosif Szentes.

Stații moderne ce urmează a fi construite

În ceea ce privește stațiile (punctele de oprire), se intenționează o integrare a lor în zonele adiacente, care vor fi supuse unui proces de regenerare urbană. Lista stațiilor existente și a celor propuse a se construi de la zero poate fi consultată în tabelul alăturat.

Cerințele minime pentru noile puncte de oprire sunt următoarele:

  • Dimensiunea: Lungime – 150 m, Lățime 6,05 m (minimă – 3 m), Înălțime – 0,38 m;
  • Necesar 1-2 refugii cu acoperiș, cu bănci SMART (dotate cu încărcătoare USB);

• Utilități (220 V) pentru alimentarea automatului de vânzare a biletelor, a camerelor de luat vedere, afișaj cu informare dinamică, Wi-Fi.

Ultimele Articole