EXCLUSIV Pista de la Otopeni nu trebuie mutată pentru trenul de aeroport. Mingea e în terenul Romatsa

23 iulie 2019

Pista numărul 1 de la Otopeni nu trebuie mutată din cauză că în apropierea ei va trece trenul de aeroport, așa cum a apărut luni o știre falsă preluată de o parte din mass media. Într-adevăr, proximitatea liniei ferate va crea unele probleme, care însă pot fi rezolvate de Romatsa.

Adrian Bărbulescu

trenul de aeroport

”Surse din aviaţie susţin că pista ar trebui mutată la cel puţin 400 de metri” – așa suna, pe scurt, știrea difuzată luni de un post de televiziune și preluată ulterior de mai multe mass media.

Realitatea este cu totul alta. În primul rând, mutarea pistei ar fi o operațiune extrem de costisitoare – ar putea costa mai mult decât racordul feroviar spre aerogară, drept pentru care nu s-ar susține economic. Și asta pentru că o pistă aviatică nu înseamnă doar betonul propriu zis folosită la decolare-aterizare, ci și bretetele de acces, instalațiile de semnalizare și multe altele.

În al doilea rând, nu se impune mutarea pistei, ci doar unele investiții adiacente. ”Calea ferată trece aproape de firul director al pistei 1. Asta ar putea duce la declasificarea pistei de la CAT III B la CAT II sau chiar CAT I. Adică, pe vizibilitate redusă (ceață sau ninsoare abundentă) să nu se mai poată ateriza pe această pistă”, au declarat pentru Club Feroviar surse din cadrul Aeroportului Henri Coandă. Acestea au precizat că situația poate fi evitată dacă Romatsa își îmbunătățește semnificativ instalațiile pentru ILS (Instrumental Landing System).

Țiriac și avocații au încercat să oprească trenul de aeroport

Aceste noi ”contre” pentru trenul de aeroport vin după cele puse recent de miliardarul Ion Țiriac, nemulțumit că linia ferată va trece în apropierea complexului sportiv construit de el la Otopeni.

Apoi, a fost rândul unor avocați tocmiți de locuitorii din zonă, care susțineau că ”trenul va trece prin curțile oamenilor”. Club Feroviar a demonstrat că lucrurile nu stau deloc așa, deoarece trenul va trece pe piloni, la 7,5 metri deasupra solului. Aceiași avocați susțineau inițial că distanța minimă de siguranță feroviară este de 100 de metri, cu toate că legislația în vigoare prevede 20 de metri, iar aceasta poate fi redusă până la 10 metri prin acte normative ale Ministerului Transporturilor. De fapt, cei 100 de metri invocați de avocați reprezentau distanța maximă de la axul căii ferate pentru zona de siguranță feroviară. Ulterior, la dezbaterea publică a proiectului, organizată de minister, unul dintre avocați a recunoscut că este vorba de o distanță maximă de 100 de metri, și nu de una minimă.

Un proiect complex, în două etape concomitente

Proiectul conexiunii feroviare directe între Gara de Nord și Aeroportul Internațional Henri Coandă prevede construcția unui racord suprateran de la Halta Odăile, cu pasaj peste DN1, până la aerogară, Terminalul Sosiri. Lucrarea va fi executată de o asociere condusă de firma gălățeană Arcada, specializată în poduri.

O altă etapă a proiectului o reprezintă dublarea liniei ferate existente Mogoșoaia – Balotești, inclusiv refacerea actualului Punct Oprire (PO) Aeroport la standarde moderne, lucrare adjudecată de austriecii de la Porr.

Club Feroviar a solicitat un punct de vedere de la Romatsa pe tema investițiilor necesare pentru modernizarea ILS, însă până la ora publicării acestui articol nu am primit niciun răspuns. Vom completa articolul imediat ce vom primi punctul de vedere al Romatsa.