Trenul de aeroport va circula la un interval de 2,5 ori mai mare decât cel promis la UE

16 septembrie 2020

Directorul general al CFR Călători, Dan Costescu, a anunțat miercuri, în cadrul unei conferințe de presă susținute în Gara de Nord din București, la ce interval va circula trenul de aeroport. El este de 2,5 ori mai mare față de cel promis de România la Bruxelles. Cu aceeași ocazie, el a lansat un semn de întrebare asupra siguranței ca pe noua conexiune feroviară să circule trenurile operatorului feroviar de stat.

Adrian Bărbulescu

trenul de aeroport

”Suntem de luni de zile în discuții cu CFR SA. Ar fi posibil ca trenurile să circule la intervale de 50 de minute, cadențat, dacă vom fi lăsați noi să operăm această legătură, pentru că trebuie corelat și cu circulația celorlalte trenuri, spre Galați. (…) La început, gradul de încărcare va fi mai mic, până se obișnuiește lumea că există posibilitatea de a călători cu trenul la aeroport”, a declarat Dan Costescu, care a adăugat că există posibilitatea ca, odată cu intrarea în vigoare a noului Mers al Trenurilor, intervalul de succedare să fie redus la 30 de minute.

Trenul de aeroport ar putea fi privat

Este pentru prima oară când un oficial din sistemul feroviar pune la îndoială faptul că legătura Gara de Nord – Aeroport Henri Coandă va fi operată de CFR Călători.

Cum piața de transport feroviar de călători din România este una concurențială (în afară de CFR Călători mai există cinci operatori privați), normal ar fi ca Autoritatea pentru Reformă Feroviară să organizeze o licitație pentru desemnarea operatorului. Cum însă ARF nu a putut să finalizeze niciuna dintre cele trei licitații pentru automotoare, pe fonduri europene, este greu de crezut că va putea duce la bun sfârșit o astfel de procedură într-un timp atât de scurt.

Lucian Bode: va circula cu pasageri de pe 12 decembrie

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a spus marți seara, după ce a mers cu trenul de probă la aeroport, că noua conexiune feroviară va fi dată în folosinţă din data de 12 decembrie. ”Eu am fost astăzi într-o probă-test, într-o verificare pentru tot ceea ce credem noi că se va întâmpla undeva la sfârşitul lunii octombrie, când vom finaliza cei 8 kilometri de linie dublă. De la Gara de Nord până la Otopeni sunt 19,5 kilometri. Pe 8 kilometri între Mogoşoaia şi Baloteşti se modernizează linia, vom avea linie dublă. Se construieşte acel tronson de 3 kilometri, pasarela peste DN1, nou, de la zero”, a declarat ministrul Transporturilor.

România poate pierde bani de la UE dacă trenul de aeroport nu va circula la 20 de minute

Referitor la intervalul de succedare dintre trenuri, trebuie menționat faptul că dacă acesta va fi mai mare de 30 de minute proiectul va fi un eșec. Intervalul trebuie să fie de la bun început cât mai mic posibil, pentru că altfel se va răspândi ideea că trenul vine rar și nu are rost să aștepți după el.

De altfel, și în analiza cost-beneficiu, parte a contractului de finanțare cu Uniunea Europeană, scrie negru pe alb că intervalul de succedare va fi de 20 de minute. Dacă nu se respectă acest interval, oficialii de la Bruxelles pot trece la aplicarea de corecții financiare, mai pe românește, să ne deconteze mai puțini bani.

Dan Costescu a spus că, dacă intervalul va fi de 50 de minute, este suficient un singur automotor Siemens Desiro (cunoscut ca ”Săgeata Albastră”) pentru a opera aceasă legătură. ”Avem deja pregătit un automotor pus la punct, unii au zis că e chiar și parfumat. Sigur, avem mai multe automotoare de acest fel, dar unul va fi folosit pentru legătura cu aeroportul”, a precizat șeful CFR Călători.

Dan Costescu despre automotorul TFC utilizat la teste: ”Probabil au vrut un vehicul mai vechi”

În altă ordine de idei, el a încercat să găsească o explicație pentru faptul că trenul de test utilizat de Arcada Company nu aparține operatorului feroviar de stat, ci companiei private Transferoviar Călători: ”Constructorul a avut o relație mai bună cu un anumit operator. Probabil au vrut un vehicul mai vechi, care cântărește mai mult, pentru a testa viaductul”.

Club Feroviar a informat în premieră că la primele teste, făcute duminică, a fost folosit un automotor al TFC, deoarece această companie a răspuns mult mai prompt solicitării lansate de constructor.