Primarul din Cugir vrea să transforme în muzeu trenul Cugireana, care nu mai circulă din 2006

18 ianuarie 2021

Primarul din Cugir, Adrian Teban, vrea să transforme în muzeu trenul Cugireana, cea mai lungă garnitură de navetiști din Europa, care nu mai circulă din 2006.

trenul Cugireana
FOTO ziarulunirea.ro

”Până în momentul de faţă nu a existat o iniţiativă de transformare a sa într-un muzeu, însă este o idee pe care o putem analiza. Proprietatea acestor trenuri este a Ministerului Transporturilor și probabil că de aici ar trebui pornit, să vedem dacă sunt de acord să cedeze din garniturile fostei Cugireana pentru a crea un tren-muzeu”, a declarat pentru Libertatea Adrian Teban.

În anii 80, Cugireana transporta zilnic între 7.000 (atâtea abonamente existau pentru acest tren în anii 1986-1989, reiese din registrele CFR) și 10.000 de navetiști, muncitori din Teiuș, Alba Iulia, Blaj, Aiud și Ocna Mureș, toți angajați la Uzina Mecanică din Cugir, unde munceau atunci peste 18.000 de oameni. Devenise cel mai lung tren din Europa, cu 18 vagoane etajate și necesitatea „fracționării” la intrarea în gară, pentru că dintr-o bucată nu încăpea și atunci, trebuia „rupt” în două.

Aproape că nu-i cugirean sărit de 40 de ani care să nu aibă amintiri din Cugireana, iar primarul nu face excepție. ”Am făcut o perioadă naveta cu trenul când eram angajat inginer la uzină, însă amintirile mele legate de Cugireana sunt din perioada liceului. Timp de patru ani am venit la şcoală cu acest tren şi îmi aduc aminte că era plin de muncitori şi elevi”, spune primarul.

Trenul Cugireana nu mai circulă de 15 ani

După căderea regimului comunist, Uzina Mecanică Cugir a început să aibă probleme financiare, numărul de angajați s-a redus dramatic, iar cererea pentru bilete și abonamente pe ruta istorică a scăzut pe măsură. În 2006, la fix un secol de la înființare, s-a luat decizia desființării garniturilor reunite sub denumirea Cugireana. Calea ferată Şibot-Cugir a fost concesionată unei firme particulare, însă cererea a fost mică și nu a justificat menținerea curselor, iar în 2018, la 1 martie, au fost anulate ultimele patru curse Regio dintre Teiuș și Cugir.

Deputatul Sorin Bumb, care la momentul discuțiilor despre desființarea trenurilor de pe ruta Şibot-Cugir a depus o interpelare la Ministerul Transporturilor să nu fie scos trenul Cugireana, ar putea da o mână de ajutor, crede primarul. „Am avut discuții cu Sorin Bumb pentru această linie de cale ferată şi vom continua aceste discuţii în noul său mandat de parlamentar. Mi-aș dori să ne susţină în continuare. Cugireana este o pagină a istoriei oraşului nostru, este despre apogeul industriei locale”, spune Adrian Teban.