Trenul CRRC al Astra Trans Carpatic a trecut cu brio testele cerute de Autoritatea de Siguranță Feroviară pentru circulația cu viteza de 176 km/oră.
Luni, 28 octombrie 2024, pe rețeaua feroviară modernizată de pe Coridorul IV Pan-European, s-au desfășurat probe pentru circulația reală a trenurilor cu viteza de 176 km/oră.
Aceste probe confirmă viabilitatea tehnică a procesului de modernizare pe secțiile de circulație respective, fiind supuse testării părțile subsistemelor structurale fixe, respectiv: linia de contact, suprastructură șină-traverse-prindere și lucrări de artă. Testele s-au făcut pe distanța Sighișoara-Teiuș-Coșlariu, în conformitate cu prevederile HG 108/2020 privind interoperabilitatea sistemului feroviar, prin care CFR SA are atribuții să pună la dispoziție o infrastructură interoperabilă operatorilor de transport feroviar care solicită acest lucru, pentru stabilirea compatibilității tehnice între vehicul și rețeaua respectivă.
Pentru efectuarea probelor, Autoritatea de Siguranță Feroviară – ASFR a emis Autorizația temporară operatorului de transport feroviar care a solicitat testul, adică Astra Trans Carpatic.
Trenul CRRC al Astra Trans Carpatic a sosit în România în primăvară
Așa cum am scris la vremea respectivă, în primăvara acestui an producătorul chinez CRRC a adus în România primul său tren electric, modelul fiind cel care acum câțiva ani urma să fie livrat Autorității pentru Reformă Feroviară. În urmă cu trei ani, CRRC a oferit primele informații privind trenul pe care l-ar fi livrat României. CRRC Qingdao Sifang Co., Ltd. a obținut ISV – Declarație intermediară de verificare – pentru STI (Specificații tehnice pentru interoperabilitate) pentru proiectul de prototip SFEMU-EU01, arăta atunci producătorul într-un comunicat de presă.
„Certificarea STI este certificarea de admitere a produselor pentru piața UE, iar trecerea acestei certificări este condiția prealabilă pentru intrarea produselor pe piața UE. Acordarea ISV-ului de proiectare este un pas solid în vederea globalizării sintagmei Made by CRRC Sifang”, spunea compania.
Cu boghiul independent pentru fiecare unitate, trenul are o întreținere convenabilă și o rată ridicată de utilizare a spațiului interior. Trenul este echipat cu două sisteme de semnalizare independente, care poate trece automat în funcție de modul semnalului de la sol. Trenul se bazează pe tehnologie cu podea joasă, ușa cu deschidere largă, dispozitivul de compensare a distanței platformei și rampa mobilă sunt adoptate pentru tren, aducând confort pasagerilor. Sunt furnizate diverse funcții și interfață om-mașină ușor de utilizat, satisfacerea nevoilor diversificate ale călătoriilor contemporane.
Trenurile nu au mai fost livrate României deoarece un act normativ adoptat de Guvernul Florin Cîțu a interzis participarea firmelor din țări ce nu au acorduri de achiziții publice cu România la procedurile de achiziții. CRRC a acționat în judecată România, iar procesul (o cerere de opinie privind speța) are loc și în prezent la Curtea de Justiției a Uniunii Europene. CRRC a fost asociată la procedura de achiziție cu Astra Vagoane Călători, companie din grupul economic ce include și Astra Trans Carpatic.