Italia se alătură statelor care au decis ajutorarea companiilor de cale ferată. Reprezentanții conducerii Trenitalia, companie parte a „Ferrovie dello Stato”, au fost audiați în Parlamentul de la Roma pe această temă și au cerut ajutorul statului. După Germania, Italia se alătură statelor care analizează un astfel de ajutor. Și la București, CFR SA și CFR Călători sunt ajutate, cu câte o vorbă bună.
Doru Cireașă
„A fost un șoc și un impact niciodată observat în sectorul transporturilor până la pandemia Covid 19”, a spus zilele trecute directorul general al Trenitalia, Orazio Iacono, în cadrul unei audieri din Senatul italian. „Impactul economic a fost semnificativ, cu reducerea veniturilor operaționale și a viabilității fluxurilor de numerar. Am pierdut în jur de 10 milioane de euro pe zi în perioada de izolare, doar în martie și aprilie. Am înregistrat o pierdere în cifra de afaceri de 500 de milioane de euro față de 2019, care va avea un impact la sfârșitul anului în valoare de aproape 2 miliarde de euro”, a continuat CEO Trenitalia.
Scăderea costurilor, insuficentă. Ajutorul de stat, necesar
De aceea, a continuat el, un ajutor de stat este necesar. „Măsurile de sprijin pentru partea pieței sunt de dorit, există o mare suferință economică și financiară în ceea ce privește compania. Adoptarea măsurilor de sprijin care vizează atenuarea impactului economic și financiar este de dorit, luând în considerare și faptul că Trenitalia – care este 100% deținută de Ferrovie dello Stato (FS) – nu are fonduri de rezervă”, a spus Iacono. El mai spune că firma a încercat să echilibreze scăderea veniturilor cu o scădere a costurilor de exploatare, „dar acest lucru nu este suficient pentru a elimina cifra de afaceri mai mică și, prin urmare, este nevoie de sprijinul statului prin măsuri de reîmprospătare”.
Scăderea cererii
„În perioada de urgență, am înregistrat o scădere puternică a cererii la lung parcurs, atât la Frecce (Frecciarossa – trenuri de mare viteză între Torino – Milano – Roma – Bologna – Napoli – Roma – Salerno), cât și în Intercity, din 9 martie până la 3 mai, am avut o reducere de 10 milioane de pasageri față de aceeași perioadă din 2019. La regional contracția în volum a fost de 65 de milioane de pasageri. Trenitalia a garantat întotdeauna servicii minime esențiale, dar a trebuit să adaptăm parcul la solicitarea minimă. Am păstrat opt Săgeți și șase Intercity ”, a explicat Iacono, potrivit archyde.com.
Efectele menținute până în 2022
„În această perspectivă pe termen mediu, prezicem că cererea de mobilitate va reveni la nivelurile premergătoare crizei, credem că nu înainte de 2022, în ipoteza că nu există un nou val pandemic”, a continuat Iacono.
Trenitalia se așteaptă la „o recuperare treptată, deși lentă a cererii în lunile următoare, legată și de reducerea progresivă a măsurilor de izolare. Cu toate acestea – a adăugat el – la sfârșitul anului 2020, chiar și în absența unor noi valuri de contagiune, ne așteptăm ca cererea de mobilitate să fie mult mai mică decât nivelurile precovidiene, cu o scădere atât a cererii, cât și a dispoziției de deplasare. (Vor fi afectate – n.red.) Toate segmentele cererii, studenți, angajați și turiști, precum și cei care călătoresc din motive personale și pentru toate sectoarele, anume viteză ridicată, interurban și transport regional”, a explicat el.
Călătoriile de afaceri și de vacanță scad
Pentru cererea de afaceri „ne așteptăm la o utilizare masivă a muncii inteligente de către companii, cel puțin până în septembrie, cu o revenire treptată a lucrului până în toamnă”. În ceea ce privește cererea din partea sectorului turistic, cota turiștilor străini va fi inițial „practic inexistentă și nu poate fi echilibrată în mod sigur de italienii care s-ar putea orienta spre destinații interne”.
Criza din Germania
Planurile Italiei urmează unui ajutor mai concret care se găsește în discuție în Germania. Guvernul german intenționează să recapitalizeze grupul feroviar german DB prin injectarea a câteva miliarde de euro, anume între 6,9 și 8,4 miliarde de euro. Într-un document al Ministerului German al Transporturilor și Finanțelor, se estimează că cel mai mare grup deținut de statul federal va suferi consecințe economice negative din cauza crizei coronavirus până în 2024, estimativ între 11 și 13,5 miliarde de euro. Grupul se găsea într-o mini criză anterior actualelor evenimente. Anul trecut, guvernul de la Berlin s-a angajat cu investiții generoase în căile ferate germane, justificat de angajamentul de a contribui la atingerea țintelor de mediu.