joi, februarie 13, 2025
spot_img

FOTO-VIDEO-HARTĂ. Tot ce trebuie să știi despre noul tren metropolitan din estul Bucureștiului

Primarul Robert Negoiță și-a schimbat la 180 de grade părerea despre rețeaua feroviară care traversează Sectorul 3. De unde în urmă cu câțiva ani voia să scoată liniile de cale ferată pentru a lărgi un bulevard, acum vrea să se asocieze cu TPBI pentru o rețea de tren metropolitan Titan Sud-Tânganu, cu ramificație spre Glina. Primăria Cernica a luat-o înaintea edilului bucureștean și a modernizat deja două stații CF de pe raza sa, urmând ca acest lucru să se întâmple și cu cea de-a treia.

Consiliul Local al Sectorului 3 a votat în ședința de miercuri, 29 ianuarie, un proiect de Hotărâre prin care se urmărește colaborarea dintre Primăria Sectorului 3 și Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov (TPBI), în cadrul inițiativei „Introducerea și dezvoltarea serviciilor de tren urban și metropolitan București-Ilfov”. Proiectul a fost adoptat cu 27 de voturi pentru și două abțineri, informează Buletin de București.

Tren metropolitan Titan Sud-Tânganu

Una dintre componentele proiectului este dezvoltarea secției 801 Titan Sud-Oltenița, închiriată de Transferoviar Infrastructură Neinteroperabilă de la Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, până la Tânganu (comuna Cernica).

Pe traseul actual circulă zilnic 11 perechi de trenuri operate de Transferoviar Călători, făcând atractiv traficul de navetă. Dacă viteza de circulație este una decentă, cu mici excepții, nu același lucru se poate spune și despre condițiile din stații.

Se vor face intervenții la terasamente, șine și alte elemente tehnice pentru a asigura siguranța și eficiența transportului de pasageri, se vor crea puncte noi de oprire sau se vor moderniza cele existente, în funcție de studiile de fezabilitate aflate în derulare și se vor construi peroane la standarde moderne și accesibile tuturor pasagerilor.



Nod intermodal la Republica

Club Feroviar a testat traseul actual și a aflat informații noi despre proiectul propus de Primăria Sectorului 3 în colaborare cu TPBI.

Trenurile TFC pleacă din stația Titan Sud, aflată chiar lângă stația de metrou Republica de pe Magistrala 1. Chiar la ieșirea din stație este o trecere la nivel fără bariere, dar dotată cu semnale acustice și luminoase. Dacă se va dori un tren metropolitan Titan Sud-Tânganu la standarde europene, trecerea va trebui eliminată și în locul ei să fie făcut un pasaj denivelat, cel mai probabil suprateran.

De asemenea, ne-au declarat surse apropiate proiectului, acesta vizează și îmbunătățirea funcției de nod intermodal a stației Titan Sud (Republica), prin construirea de noi funcții de acces la gară, la metrou, la transportul public de suprafață, la o parcare de tip Park&Ride.

Automotorul diesel, fabricat în anii 70 (acum curat, după ce anul trecut ANPC a amendat TFC pentru mizerie) își continuă călătoria paralel cu Șoseaua Industriilor, tăind în două cartierul 23 August. Din loc în loc, în dreptul stațiilor de autobuz, sunt amenajate treceri pietonale peste calea ferată, care vor trebui înlocuite cu soluții moderne.”Totodată, studiul de fezabilitate care va fi realizat va analiza îmbunătățirile necesare pe linia de cale ferată pentru transformarea liniei, care acum este o barieră între cartierele de pe cele două părți ale sale și o sursă de potențiale accidente, plus modernizarea trecerilor la nivel (înlocuirea cu pasaje denivelate)”, au precizat sursele citate.

Pe o mare parte a acestui tronson, sunt probleme la infrastructură, astfel că trenurile circulă cu o viteză redusă (vezi video alăturat). În cadrul modernizării, vor fi prevăzute și lucrări de reparații capitale/reînnoiri ale infrastructurii pentru readucerea în parametrii proiectați.



Stația București Sud Grupa Călători arată ca după bombardament

Prima oprire este stația București Sud Grupa Călători, care este nod de încrucișare a trenurilor. Stația, cunoscută și ca Gara Cățelu, este situată pe raza administrativ-teritorială a comunei ilfovene Glina și arată deplorabil. Peroanele (cu mare indulgență le numim astfel) sunt într-o stare avansată de degradare, la care se adaugă și ”covorul” de chiștoace aruncate de navetiști în cele 7 minute cât așteaptă să treacă trenul din direcția opusă.

”În ceea ce privește peroanele (nu doar cele de la București Sud Grupa C – n.red.), se va avea în vedere modernizarea acestora pentru asigurarea accesului în tren fără treaptă și echiparea acestora cu sisteme de iluminat, sisteme de informare pentru călători integrate și cu sistemul de transport local”, au mai precizat sursele.


 

Peroane noi construite de Primărie la Cernica și Tânganu. Urmează Căldăraru

Trenul își continuă traseul, cu viteză sporită de data aceasta (vezi video).

Următoarele opriri ale trenului sunt, în ordine, Căldăraru, PO Cernica și Tânganu, toate situate pe raza administrativ-teritorială a comunei ilfovene Cernica.

Primăria comunei a luat-o înaintea celei a Sectorului 3 și a modernizat deja două din cele trei peroane, cele de la Cernica și Tânganu, așa cum am scris anul trecut. În ceea ce privește peronul de la Căldăraru, viceprimarul în funcție al comunei Cernica, Florin Vasile, ne-a declarat că, în funcție de estimările bugetare pe acest an este foarte posibil ca în perioada următoare să fie construit unul nou și aici. ”Vom decoperta, vom turna beton și vom construi un refugiu nou acoperit pentru călătorii care așteaptă venirea trenului. Va dura maximum o lună lucrarea propriu-zisă”, ne-a spus el.

În legătură cu proiectul de tren metropolitan Titan Sud-Tânganu, viceprimarul spune că orice mijloc de transport în plus, mai ales când vine vorba de cel feroviar, care este cel mai rapid, având în vedere ambuteiajele de pe rutier la intrarea în Capitală, este binevenit: ”Cu cât mai multe rețele de transport, cu atât mai bine. Comuna Cernica are 11.400 de locuitori, iar mai bine de 80% din forța de muncă își desfășoară activitatea în București. Dar mai sunt și locuitori ai Bucureștiului care lucrează în Cernica și fac naveta”.

Ramificații ale rețelei

Proiectul lansat de Robert Negoiță, fiind sub coordonarea Primăriei Sectorului 3, va viza într-o primă fază doar infrastructurile de pe teritoriul administrativ al Sectorului 3. Dincolo de Șoseaua de Centură se va face un studiu complementar când se va identifica sursa de finanțare.

Suplimentar se vor analiza și liniile ferate industriale din sector pentru o eventuală utilizare a acestora în sistemul de transport urban sau metropolitan. Detaliile vor rezulta din studii, dar sunt deja identificate trei linii cu potențial: linia care duce la CET Sud, cea care duce la Chimopar și linia care duce la Republica și Faur. Se vor analiza și propune soluții pentru toate stațiile CF existente de pe raza sectorului și, daca este nevoie și se poate, se vor propune și stații noi.

Pe inelul feroviar al Bucureștiului, există stația București Sud, care va fi modernizată, și se propune înființarea altor două: la intersecția cu Autostrada Soarelui și la Glina (vezi harta alăturată).

Acum șapte ani, Negoiță voia să scoată liniile. Acum vrea să le modernizeze

Până acum, primarul Robert Negoiță (PSD) nu era deloc prietenos cu transportul feroviar, ba dimpotrivă.

trenurile Oltenița-București Robert Negoiță amendat stații STB după ninsoare mutarea gărilor din Paris
Primarul Sectorului 3, Robert Negoiță

În 2018, edilul voia să desființeze stația Titan Sud și să demonteze infrastructura feroviară până la stația București Sud Grupa C, pentru a lărgi Șoseaua Industriilor. Demersul său de la acea vreme, total antieuropean, a fost curmat de oficialii Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, care au respins această inițiativă.

Între timp, Primăria Sectorului 3 a revenit la sentimente mai bune față de transportul pe calea ferată și a amenajat peroanele din stația Titan Sud, prin montarea de pavele. Acum, optica primarului s-a schimbat la 180 de grade, prin proiectul de tren metropolitan Titan Sud-Tânganu. Nu putem decât să salutăm această răzgândire în favoarea celui mai ecologic mod de transport. Mai ales că în cadrul proiectului derulat în asociere cu TPBI se are în vedere și cumpărarea de material rulant nou, nepoluant. Cel mai probabil, vor fi trenuri cu hidrogen sau pe baterii.

IN THE SPOTLIGHT

Un an de la moartea lui Octavian Udriște. Prietenia de 65 de ani cu Mihai Marcu

Azi se împlinește un an de când ne-a părăsit inginerul Octavian Udriște, cel care și-a dedicat întreaga carieră transportului pe calea ferată și cu...

Ultimele Articole