Tren metropolitan la București, de la Gara de Nord la Fundulea, cu opriri la Băneasa și Pantelimon

Un proiect de tren metropolitan la București, care să facă curse regulate între Gara de Nord și Fundulea, cu trecere prin Gara Băneasa, este în discuție în acest moment.

Adrian Bărbulescu

Anunțul a fost făcut de președintele Autorității de Reformă Feroviară (ARF), Gigi Gavrilă, la conferința Club Feroviar de la Craiova, dedicată materialului rulant.El a precizat că deja a avut discuții în acest sens cu reprezentanții Asociației de Dezvoltare Intercomunitară București – Ilfov.

tren metropolitan la București
Trenul de Dragon în stația Pantelimon

Gigi Gavrilă i-a răspuns astfel lui Florin Dragomir, șeful Serviciului Proiecte Internaționale din cadrul Societății de Transport București (STB), care semnalase faptul că în oraș există o infrastructură de cale ferată care nu mai este utilizată. ”Trebuie să-i acordăm atenție, ca și inelului orașului”, a spus Dragomir.

În momentul de față, în România există un singur tren urban, care leagă Gara de Nord de Gara Obor, cu trei opriri intermediare, la Gara Băneasa, Pantelimon și Pantelimon Sud, în dreptul complexului comercial Dragonul Roșu. ”Trenul de Dragon” nu este însă atractiv în momentul de față, deoarece sunt doar două garnituri pe zi pe sens, la ore nu tocmai potrivite.

Noul tren metropolitan la București ar putea avea succes

Dacă însă va fi introdus acest tren metropolitan la București, el ar putea avea succes dacă garniturile ar fi introduse la intervale regulate, mai ales că linia permite rularea cu viteză sporită – ea face parte din Magistrala 800 București – Constanța, modernizată cu fonduri europene.

În urmă cu trei ani, ministrul Transporturilor de la acea vreme, Sorin Bușe, anunța că vor fi introduse trenuril de călători, la intervale regulate, pe acest tronson, însă numai până la stața Pantelimon. Proiectul de atunci prevedea că vor fi înființate și mai multe puncte de oprire, prin construcția unor peroane în zonele de interes, cum ar fi în dreptul barierei de pe Șoseaua Petricani, de aici urmând să fie preluați corporatiștii din Pipera. Asta în condițiile în care Magistrala 2 a metroului bucureștean, care își are unul dintre capete la stația Pipera, este supraaglomerată și nu mai face față fluxului tot mai mare de călători.

Alți corporatiști ar putea fi preluați de la Gara Băneasa, care acest tren metropolitan la București ar circula la intervale regulate, știut fiind faptul că în zona de nord a Capitalei sunt multe clădiri de birouri iar în Băneasa nu există metrou.

Proiectul din 2016 al ministrului Sorin Bușe, de fapt preluat de la Ludovic Orban (pe vremea când actualul lider al PNL conducea Ministerul Transporturilor) prevedea introducerea de trenuri de călători și pe centura feroviară a Capitalei, între Gara Progresu și Gara de Nord. Pe traseu ar fi urmat să fie înființate noi puncte de oprire, în afara celor existente, cum ar fi, de exemplu, la Măgurele sau la Domnești.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) ar fi trebuit să construiască pasarele în dreptul acestor puncte de oprire, pentru ca pasagerii să poată traversa în condiții de siguranță Șoseaua de Centură. Sorin Bușe a plecat de la Ministerul Transporturilor câteva luni mai târziu, iar proiectul a fost abandonat.

Și la Cluj Napoca se pune problema înființării unui tren metropolitan, iar primarul Emil Boc a semnat joi un acord în acest sens cu alți șase primari, din comunele limitrofe.

Peste jumătate din călătoriile din București, pe șină

Florin Dragomir a vorbit în cadrul conferinței Club Feroviar de la Craiova și despre necesitatea integrării orarelor de transport, a sistemului de informare și a ticketing-ului între STB, Metrorex și CFR.

Și asta pentru că 51% dintre călătoriile din Capitală se fac cu sisteme ghidate pe șină. O altă statistică prezentată de directorul din STB relevă faptul că numărul de călătorii efectuate cu tramvaiul de către bucureșteni reprezintă 80% dintre cele făcute cu metroul. ”Sunt două sisteme de transport care pot funcționa complementar, mai ales că viteza medie de deplasare cu mașina este de 5 km/oră”, a mai spus Dragomir.

El a adus în discuție și necesitatea conectării rețelei de tramvaie în centrul orașului, dar și licitația pentru achiziționarea a 100 de tramvaie cu fonduri din Programul Operațional Regional (POR), destinate liniilor 1. 10, 21, 25, 32, 40 și 41. Pe lângă acestea, Primăria Capitalei vrea să mai cumpere, dinfonduri proprii, mai multe tramvaie cu lungimea de 18 metri, pentru a prelua mai mulți călători, mai ales la orele de vârf, când cererea de transport este foarte mare.

Tot la capitolul tramvaie, Dragomir a anunțat că este în curs de rezolvare și problema buclei de întoarcere a liniei 5 de la Aeroportul Băneasa.