spot_img
sâmbătă, octombrie 23, 2021
spot_img

VIDEO Când va circula primul tren metropolitan în București și pe ce tronsoane

La sediul Primăriei Capitalei a avut loc miercuri prezentarea proiectului de tren metropolitan în București, prilej cu care a fost anunțat și când ar putea circula primele garnituri. Prezentarea a fost făcută de Ștefan Roșeanu, coordonatorul proiectului din partea Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov.

„Ce înseamnă tren metropolitan? Înseamnă un metrou, practic, care circulă la suprafaţă, cu toate avantajele pe care le are metroul, cu avantajul că avem deja infrastructura CFR existentă. Înseamnă că dacă locuieşti în Ilfov şi lucrezi în Bucureşti, poţi să îţi laşi maşina la un park&ride, te urci în trenul metropolitan şi cobori la Gara de Nord, sau în Pipera, sau la Gara Obor, sau la Afi Cotroceni. Asta înseamnă, evident, o scurtare a timpilor pentru fiecare dintre noi şi înseamnă implicit o reducere a poluarii aerului. Pe scurt, ăsta este trenul metropolitan, un proiect extrem de ambiţios, dar care, cum am spus,  încearcă să rezolve problema de structură şi nu chestiuni punctuale”, a spus, în deschidere, primarul general Nicușor Dan.

CJ Ilfov se implică activ în proiect

Proiectul este susținut și de Consiliul Județean Ilfov, care consideră că el se poate finanţa din fonduri europene. Prezent la dezbatere, Ștefan Rădulescu, vicepreședinte al CJ Ilfov, a subliniat importanța implementării acestui sistem de transport pentru comunitățile din județ și a precizat că instituția pe care o reprezintă, alături de toate primăriile din județ și de PMB au împuternicit Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti-Ilfov să realizeze acest proiect, să realizeze documentaţii, studii de fezabilitate şi absolut toate documentele necesare pentru obţinerea unei finanţări europene.

„Vedem cu toţii că există un trend de populare foarte mare a judeţului Ilfov, în sensul în care foarte mulţi locuitori ai oraşului Bucureşti se mută în Ilfov sau vin din alte regiuni ale ţării şi se mută în Ilfov, şi după aceea, bineînțeles, cele mai multe locuri de muncă sunt în Bucureşti, cele mai bine plătite locuri de muncă sunt în Bucureşti. De aceea, este necesar proiectul tren metropolitan și îl susţinem cu toată încrederea, cu experiența Consiliului Judeţean în domeniul transportului public. Este un serviciu public pe care trebuie să îl realizăm la standarde cât mai înalte”, a spus oficialul ilfovean.

Primul tren metropolitan în București va circula la finele anului 2023

tren metropolitan în București demiterea lui Ovidiu Vizante director general al CFR CălătoriPrimăria Capitalei și TPBI au estimat la 600 de milioane de euro necesarul de finanțare pentru punerea în aplicare a proiectului, care este împărțit în mai multe faze. Din această sumă, 400 de milioane de euro sunt necesari pentru achiziția materialului rulant – automotoare electrice, pe acumulatori sau pe hidrogen.

„La sfârșitul anului 2023, începutul anului 2024 am putea să avem primele servicii pilot cu vehicule deja existente. Dacă lucrurile merg bine, trenuri noi ar trebui să apară prin 2025-2026”, a declarat Ștefan Roșeanu.



Tronsoane pe care se poate circula în primă fază

Băluță la metrou
Gara Titan Sud

Coordonatorul proiectului a explicat că unele tronsoane ale viitoarei rețele de tren metropolitan în București necesită investiții semnificative, dând în acest sens exemplul liniei de centură de la secția 801 Titan Sud-Oltenița și până la Jilava.

Aici avem de-a face cu o linie simplă, neelectrificată, care implică și o traversare a râului Dâmbovița. Modernizarea acestei linii va fi inclusă în proiectul Complexului Feroviar București, pentru care studiul de fezabilitate a fost lansat deja în licitație de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

TFC în Mersul Trenurilor 2020-2021
Stația Brănești Sat

Pentru alte linii însă este nevoie doar de intervenții care necesită investiții mai mici. Într-o primă etapă, se poate valorifica sustenabil calea ferată de centură a Bucureștiului între Jilava – Măgurele – Domnești – Chiajna – Chitila – Băneasa – Pantelimon. Ștefan Roșeanu a menționat următoarele linii pe care sunt necesare intervenții minime:

  • Gara de Nord-Periș-Scroviștea
  • Gara Obor-Brănești (parte a M800 București-Constanța)
  • Arcul de nord-vest al centurii feroviare, Mogoșoaia-Otopeni-Tunari, linie dublă electrificată
  • Mogoșoaia-Moara Vlăsiei-Grădiștea.

„Vom porni cu liniile cele mai bune”, a precizat Ștefan Roșeanu.

Linia de Snagov, ”nuca tare” a proiectului

calea ferată de Snagov
Calea ferată de Snagov va necesita investiții mari

El a mai amintit și de linia existentă care pleacă din gara Titan Sud spre Oltenița (secția 801), unde planurile TPBI se vor corela cu operatorul feroviar existent pe această linie, în speță Transferoviar Călători.

Potrivit lui Ștefan Roșeanu, și pe linia Căciulați-Snagov se pot face lucrări de reînnoire, pentru a se face legătura cu Bucureștiul. Și Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov se arăta optimistă în legătură cu această linie, într-o postare pe contul său de Facebook: „Astfel, în viitor, distanța de la Snagov la Gara de Nord ar putea fi parcursă în circa 30 de minute, față de un interval de timp aproape dublu, necesar unui autoturism în condițiile actuale de trafic”.

Aici însă infrastructura se află într-o stare avansată de degradare, așa cum a dezvăluit în urmă cu doi ani Club Feroviar. Linia este abandonată de 15 ani, chit că a fost închiriată tot către Transferoviar Grup, ”la pachet” cu cea de Oltenița.

CITEȘTE și GALERIE FOTO. EXCLUSIV Cum s-a ales praful de calea ferată de Snagov. Nepăsare pe toată linia

Etapele de implementare a proiectului de tren metropolitan în București

Implementarea sistemului de tren metropolitan se va face în trei etape, după cum urmează:

Faza 1 – introducerea trenului metropolitan pe rețeaua feroviară existentă prin:

  • reînnoirea/modernizarea liniilor existente;
  • modernizarea stațiilor existente;
  • construcția unor stații noi;
  • construcția sistemelor și subsistemelor destinate asigurării tracțiunii ce asigură neutralitatea climatică;
  • eliminarea unor limitări tehnice ale rețelei în achiziția de vehicule feroviare proiectate pentru trafic de scurt parcurs și în cadență ridicată.

Implementarea este preconizată în perioada 2021-2026, având potențial de finanțare prin fondurile europene nerambursabile PNRR.

Faza 2 – dezvoltarea serviciilor la nivelul întregii rețele existente prin:

  • modernizarea și dublarea unor linii cu stadiu mai avansat de degradare și provocări tehnice ridicate;
  • modernizarea stațiilor existente;
  • construcția unor stații noi;
  • construcția sistemelor și subsistemelor destinate asigurării tracțiunii ce asigură neutralitatea climatică;
  • eliminarea unor limitări tehnice ale rețelei;
  • achiziția de vehicule feroviare proiectate pentru trafic de scurt parcurs și în cadență ridicată.

Implementarea se va face în 2024-2030, iar finanțarea prin fonduri europene nerambursabile POT 2021-2027 și POR 2021-2027.

Faza 3 – extinderea serviciilor pe noi linii construite (linii dedicate sau în trafic mixt) prin:

  • construirea de linii noi, special proiectate pentru serviciile de tren de tren urban/metropolitan;
  • construirea de linii noi, proiectate pentru trafic mixt, pentru creșterea capacității rețelei existente;
  • construcția unor stații noi;
  • construcția sistemelor și subsistemelor destinate asigurării tracțiunii ce asigură neutralitatea climatică;
  • achiziția de vehicule feroviare proiectate pentru trafic de scurt parcurs și în cadență ridicată.

Orizontul de implementare este 2040-2050, având potențial de finanțare prin fonduri europene nerambursabile post MFF 2021-2027 și alte surse.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole