spot_img
miercuri, iulie 6, 2022
spot_img

Premierul maghiar Viktor Orbán insistă pentru un tren de viteză Budapesta-Cluj Napoca

Prim-ministrul Ungariei, Viktor Orbán, a vorbit despre intențiile Budapestei de a crea conectivități feroviare cu marile orașe din regiunea Europei Centrale și de Est, inclusiv despre un tren de viteză Budapesta-Cluj Napoca.

tren de viteză Budapesta-Cluj Viktor Orban la Timișoara Grupul de la Vișegrad

Anul trecut, Guvernul Ungariei a alocat peste trei milioane de euro pentru realizarea studiului de fezabilitate a trenului de mare viteză Budapesta-Cluj Napoca-București, informație confirmată de ministrul ungar de Externe, Péter Szijjártó. Într-o ședință a Parlamentului Ungariei, premierul Viktor Orbán a caracterizat conectivitatea feroviară a Budapestei cu Cluj-Napoca drept „decizie geopolitică”, relatează Monitorul de Cluj.

„Are rost o investiție – și mi-aș dori ca în viitorul apropiat să vorbim la plural – au rost astfel de investiții care leagă Budapesta, pe cale feroviară, cu marile capitale ale regiunii? Consider că aceste investiții au o valoare geostrategică. A conecta Budapesta cu Belgrad este o decizie geopolitică. Să conectăm Budapesta cu Cluj-Napoca, iar mai apoi cu Bucureștiul, este o decizie geopolitică. Sunt convins că patria maghiară are nevoie de astfel de investiții”, a declarat Orbán.

Investiții pentru tren de viteză Budapesta-Cluj Napoca

În februarie 2020, presa din Ungaria relata că, pentru a înjumătăți timpul de opt ore parcurs pe ruta feroviară între Budapesta și Cluj-Napoca, ar trebui cel puțin patru ani de modernizare a infrastructurii feroviare. De asemenea, ungurii vorbesc despre o investiție de circa 2.000 de miliarde de forinți (peste 5,6 miliarde de euro) – valabilă doar pentru sectorul de pe teritoriul Ungariei.

Pentru modernizarea și electrificarea tronsonului Cluj-Napoca – Episcopia Bihor, proiectul a fost lansat în luna februarie a acestui an. Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a anunțat la acea vreme că în acest an va începe modernizarea liniei Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, ca alternativă necesară pentru degrevarea traficului feroviar prin Curtici, punct de frontieră care tinde să se „sufoce”.

Proiectul de modernizare şi electrificare a liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor presupune reabilitarea liniei pe o distanţă de 166 km, electrificarea pe 160 km, respectiv dublarea căii ferate pe 88 km. Practic, vorbim despre realizarea celei de-a doua conexiuni feroviare electrificate cu graniţa de vest, spre Ungaria.

Ultimele Articole