EXCLUSIV Când va circula primul tren de test la Aeroportul Otopeni. Cum se lucrează acum. FOTO-VIDEO

20 august 2020

Un prim tren de test la Aeroportul Otopeni va circula la finele lunii septembrie, după ce ministrul Transporturilor, Lucian Bode, și-a asumat responsabilitatea continuării lucrărilor la conexiunea feroviară și peste curtea femeii care a contestat în instanță proiectul. În momentul de față, lucrarea este gata în proporție de 94%, fără a pune însă la socoteală semnalizarea și automatizarea.

Adrian Bărbulescu

În urmă cu o lună de zile, era aproape sigur că punerea în funcțiune a conexiunii feroviare Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă Otopeni nu va avea loc în acest an, deși compania gălățeană Arcada lucra la foc automat. Nu era vina constructorilor, ci a judecătorilor, care au fixat termen abia pe 19 octombrie în procesul în care proprietara unei case contestă Hotărârea de Guvern privind exproprierile în zonă. Astfel, lucrările nu puteau continua peste proprietatea în litigiu decât dacă se producea o minune, după cum a scris Club Feroviar.

Lucian Bode și-a asumat responsabilitatea continuării lucrărilor. Se pregătește primul tren de test la Aeroportul Otopeni

Ei bine, minunea s-a produs. Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, și-a asumat responsabilitatea continuării proiectului și peste proprietatea (curtea) în litigiu, iar Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a emis un act administrativ în acest sens.

”În aceste condiții, am hotărât să atacăm și acea porțiune din lucrare și acum suntem chiar pe final. Am turnat și protecția la hidroizolație”, a declarat pentru Club Feroviar inginerul Liviu Trenchea, șeful de șantier de la Otopeni. Și, într-adevăr, la vizita noastră pe șantier muncitorii lucrau de zor deasupra curții, situată pe tronsonul din stânga DN1, sensul de mers spre Ploiești.

CITEȘTE și VIDEO GALERIE FOTO Montare de grinzi la linia de Otopeni, cu Poliția ”în coastă” și spectatori la terasă

Halta lui Ion Țiriac mai are de așteptat

Mai departe, în dreptul patinoarului Telekom Arena, deținut de miliardarul Ion Țiriac, lucrările la viaduct sunt aproape finalizate și se mai lucrează doar la mici finisaje. Deocamdată nu au început lucrările pentru construcția haltei de aici, pentru că nu a fost emisă autorizația de construcție. Și această stație va fi dotată cu lifturi și scări rulante. Trenurile vor putea însă circula și în absența acestei halte, ea urmând a fi construită ulterior.

Înspre fosta Haltă Odăile, unde conexiunea feroviară se va ”înțepa” în Magistrala 700 București-Urziceni, se lucrează de zor la terasamente și la montarea traverselor și a liniilor.

Primul tren de test la Aeroportul Otopeni, la finele lunii septembrie

Podul peste DN1 este gata în acest moment, iar de cealaltă parte a drumului național lucrările sunt extrem de avansate. Aici se lucrează de zor în interiorul stației de la Aeroportul Henri Coandă, care, potrivit inginerului Liviu Trenchea, va fi gata la finele lunii septembrie. Tot atunci va fi pus în circulație și primul tren de test la Aeroportul Otopeni.

Până la finele lunii în curs, va fi așternută toată piatra spartă. ”Balastăm, burăm, dar va trebui să treacă un anumit tonaj peste calea ferată pentru a putea realiza sudura liniei”, explică Liviu Trenchea. De aceea este importantă și introducerea unor trenuri de test, chiar dacă ele vor circula fără semnalizare și automatizare.

În stația de la Terminalul Sosiri se lucrează de zor

În stația din dreptul nivelului superior al parcării pe termen scurt de la Terminalul Sosiri se așterne piatra spartă și se montează traverse și linii. Scările rulante și lifturile au fost deja montate, iar casele de bilete sunt gata.

Începând de săptămâna viitoare, se vor monta difuzoarele și ecranele pentru anunțuri din stație. Tot aici, se lucrează la camerele tehnice și la serverul pentru automatizare și semnalizare, iar tubulaturile pentru cabluri sunt deja instalate.

Cât despre condiții normale de trafic, ele vor putea fi asigurate spre sfârșitul anului. ”Sunt toate condițiile ca începând cu noul Mers al Trenurilor (la jumătatea lunii decembrie – n.red.), poate chiar mai devreme, să fie introduse în circulație garniturile pe ruta Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă”, a mai declarat Liviu Trenchea.