Miniştrii din Mozambic, Botswana şi Zimbabwe au semnat un memorandum de înţelegere vizând construcţia unei linii de cale ferată de peste 1.500 de km care să traverseze toate cele trei ţări.
Valoarea proiectului de dezvoltare feroviară este de 600 milioane USD şi se preconizează că fiecare ţară va contribui cu 200 milioane USD. În vederea atingerii obiectivelor proiectului, dezvoltatorul ar trebui, de asemenea, să finanţeze construcţia instalaţiilor portuare de mare adâncime în localitatea de coastă Techobanine, partea de sud a provinciei Maputo, în Mozambic.
Linia va trece prin Zimbabwe pe o lungime de aproximativ 1.500 de km, respectiv prin Botswana şi Mozambic pe o lungime de 100 de km.
Proiectul feroviar pentru transporturi grele privind portul Techobanine propune realizarea a aproximativ 2.000 de km de linie de cale ferată care să facă legătura dintre Zimbabwe şi Botswana, acestea neavând ieşire la mare, cu instalaţiile portuare din Mozambic. Se estimează că proiectul va facilita investiţiile în sectorul mineritului, al transportului şi al producţiei din regiunea Africii de Sud. Ministrul transporturilor din Zimbabwe, Joram Gumbo, a subliniat importanţa strategică a proiectului pentru economia din Zimbabwe, scoţând în evidenţă nevoia ţării sale de a avea acces rentabil la instalaţiile portuare pentru importul de materiale şi componente pentru sectorul de producţie şi pentru exportul de minereu şi produse finite. Ministrul energiei din Botswana, Kitso Mokaila, a arătat că proiectul va ajuta Botswana să valorifice rezervele neexploatate de cărbune şi cele de uraniu recent descoperite ale acestei ţări.
Proiectul feroviar aferent portului Techobanine va oferi statului Botswana o rută alternativă la propunerea privind linia Trans Kalahari care, odată construită, va asigura exportatorilor de cărbune ai ţării accesul la facilităţile portuare din Namibia. Linia Trans-Kalahari va presupune executarea unei linii pentru transportul cărbunelui cu o lungime de 1.500 de km care va face legătura cu instalaţiile portuare existente din Golful Walvis. În acest moment, nu este clar dacă angajamentul asumat de Botswana faţă de proiectul feroviar pentru transporturi grele aferent portului Techobanine va avea vreun impact asupra planurilor acestui stat cu Namibia.
Pentru studiile ample de fezabilitate ale proiectului feroviar pentru transporturi grele vizând portul Techobanine, toate ţările implicate vor căuta investiţii din sectorul privat.