miercuri, ianuarie 15, 2025
spot_img

Trei propuneri ale Patronatelor feroviare privind energia de tracțiune

Organizația Patronatelor Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR) cere printr-un comunicat de presă adoptarea a trei măsuri referitoare la energia de tracțiune, subiect al numeroaselor dispute avute în ultimii ani cu CFR SA și Electrificare CFR SA.

Simona Istrate, presedinte OPSFPR

OPSFPR a remis marți un comunicat de presă în care solicită adoptarea unor prețuri plafonate la energia de tracțiune, o liberalizare a distribuției de energie astfel încât să fie garantat accesul liber la rețea, dar și măsuri concrete de promovare a transferului modal către transportul feroviar. Redăm comunicatul de presă, cu observația ca intertitlurile ne aparțin.

„În circumstanțe economice normale, concurența pe o piață este o dovadă că piața respectivă este sănătoasă. Dar care sunt circumstanțele normale în zilele noastre?

Dezvoltarea unei rețele feroviare la nivel european în concordanță cu obiectivele pieței unice este un obiectiv comun în întreaga Europă. Comisia Europeană depune eforturi pentru a dezvolta un transport feroviar mai bun pentru călători și mărfuri, prin îmbunătățirea interoperabilității și siguranței.

Strategia comună pentru atingerea acestor obiective este deschiderea piețelor și creșterea concurenței. În plus, sprijinirea îndeplinirii obiectivelor Comisiei privind transferul modal, care prevăd ca 30% din transportul rutier de mărfuri de peste 300 km să fie transferat către moduri mai curate, cum ar fi transportul feroviar sau naval, până în 2030, va necesita depășirea unei serii de bariere tehnice și de reglementare.

În vremurile actuale dificile, România ar trebui să găsească un echilibru adecvat între politicile în materie de concurență și cele industriale, pentru a oferi un cadru atât de necesar pentru ca toate întreprinderile feroviare să funcționeze în condiții de concurență echitabile, pentru a pune în lumină investițiile ambițioase în infrastructura feroviară.

Intersecția dintre reglementarea energiei electrice și a căilor ferate are mai multe dimensiuni care pot fi evaluate atât dintr-o perspectivă politică europeană, cât și printr-o abordare națională, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung.

Această discuție este nu doar oportună, dar și foarte urgentă, deoarece actuala criză a prețurilor la energie exercită încă un impact considerabil asupra structurii costurilor tracțiunii feroviare.

Dintr-o perspectivă pe termen scurt, deciziile de politică publică pot influența direcția viitoare într-un mod decisiv, mai ales în faza actuală, în care politica industrială este din nou pe agenda politică.

Măsuri concrete de transfer modal către căi ferate

În acest context, promovarea transferului modal către transportul feroviar ca mod de transport cel mai durabil ar trebui să se regăsească printre principalele priorități ale României în perioada imediat următoare.

În caz contrar, riscul unui transfer modal invers devine mai concret, modurile de transport dependente de combustibili fosili obținând un avantaj competitiv față de modurile de transport mai durabile, bazate pe energie electrică, cum ar fi căile ferate.

În circumstanțe economice normale, concurența pe o piață este o dovadă că piața respectivă este sănătoasă. Dar care sunt circumstanțele normale în zilele noastre?

Accesul la rețeaua de tracțiune nu e liber

Rețeaua de distribuție a energiei electrice pentru furnizarea de energie de tracțiune a căilor ferate din România încă nu este reglementată pentru a promova concurența. Administratorul infrastructurii feroviare din România ar trebui să garanteze accesul liber la această rețea și să ofere mijloacele contractuale și tehnice pentru toate părțile relevante.

În cadrul pieței competitive a energiei electrice feroviare, toate companiile feroviare ar trebui să fie libere să contracteze un furnizor de energie electrică la alegere.

Fiecare operator feroviar trebuie să fie responsabil pentru energia electrică pe care a consumat-o efectiv. Prin urmare, normele pieței ar trebui să se bazeze pe definiția conform căreia toate locomotivele operate de fiecare unitate feroviară în fiecare moment constituie „punctul virtual de aprovizionare”.

Accesul terților pe piața feroviară a energiei electrice este posibil pe baza Directivei europene privind energia electrică (2019/944/CE).

Prețul cu amănuntul plafonat pentru energia de tracțiune

Este necesară o intervenție de urgență pentru a aborda prețurile ridicate la energie, menținând în același timp funcționarea pieței de energie electrică feroviară și securitatea aprovizionării. Acest demers ar trebui să includă, printre altele, un plafon al prețului cu amănuntul al energiei electrice pentru transportul feroviar, pentru a-l stabiliza împotriva inflației, precum și introducerea unor stimulentele pentru promovarea „competențelor de tranziție energetică”.

Deciziile de politică publică vor fi esențiale pentru a ajuta investițiile feroviare să devină eficiente.

A mai rămas loc pentru competiție? Să sperăm că, până la modificarea legislației naționale, se vor introduce instrumente temporare menite să sprijine operatorii feroviari din România pentru a face față crizei actuale.

Deoarece sperăm cu toții că această criză nu va dura la nesfârșit, sperăm, de asemenea, că principiile competitive ale pieței de energie electrică vor prevala”.

IN THE SPOTLIGHT

Rușine! Numărul de km de cale ferată modernizată în 35 de ani, la jumătate față de cel al autostrăzilor

Anul 2025 a început cu un record negativ pentru transportul feroviar în comparație cu cel rutier: numărul de km de cale ferată modernizată este...

Ultimele Articole