Trei consorții internaționale conduse de Vinci Railways, Gülermak Invest și Strabag Motorway sunt cei trei ofertanți care și-au exprimat interesul pentru proiectul de parteneriat public-privat (PPP) privind conexiunea feroviară a Aeroportului Praga.
Aceste propuneri au fost prezentate ca parte a primei inițiative feroviare PPP din Cehia, care se referă la selectarea unui concesionar pentru proiectarea, construirea, finanțarea și întreținerea conexiunii feroviare planificate. Proiectul reprezintă un pas înainte semnificativ în modernizarea și extinderea rețelei feroviare naționale, cu un accent deosebit pe îmbunătățirea accesului la Aeroportul Václav Havel din Praga.
Správa železnic (SZ), administratorul național ceh al infrastructurii feroviare, va evalua acum dacă fiecare dintre ofertanți a îndeplinit criteriile de calificare necesare. După încheierea acestei faze inițiale, va începe faza dialogului competitiv. Această fază este concepută pentru a permite autorității și ofertanților calificați să discute mai detaliat proiectul, permițând pregătirea unor oferte finale optimizate. În urma acestor discuții, Správa železnic va selecta cel mai potrivit partener pentru furnizarea și întreținerea noii infrastructuri.
SZ consideră că interesul puternic manifestat de ofertanții internaționali reprezintă un semnal pozitiv. Acesta confirmă importanța strategică a legăturii feroviare cu aeroportul nu numai pentru Praga, ci și pentru viitorul transportului feroviar în Republica Cehă. Având în vedere mediul economic global dificil, în care investițiile internaționale sunt adesea marcate de niveluri ridicate de incertitudine, dorința principalilor actori globali de a se angaja în acest proiect este deosebit de încurajatoare.
Proiectul planificat va include reconstrucția liniilor de cale ferată existente și construcția de noi secțiuni cu șine duble. Concret, acesta include dezvoltarea unei secțiuni cu cale dublă între stațiile Praha-Veleslavín și Praha-Ruzyně, precum și o nouă extensie cu cale dublă care duce direct la gara Václav Havel Airport Prague. Această nouă stație va fi, de asemenea, construită ca parte a proiectului. În plus, va fi construită o ocolire feroviară, care va crea o legătură între aeroport și linia principală de cale ferată Praga-Kladno.
În timp ce concesionarul selectat va fi responsabil pentru construcția și întreținerea infrastructurii pe o perioadă de concesiune de 25 de ani, responsabilitățile privind controlul traficului și dispecerizarea vor rămâne în sarcina Správa železnic. Operațiunile vor fi gestionate de la Biroul central de dispecerat situat în Praga, la Balabenka, asigurându-se astfel o supraveghere națională consecventă a traficului feroviar.
Proiectul reprezintă o componentă centrală a modernizării mai ample a coridorului feroviar Praga-Kladno. Ca parte a acestei inițiative, linia va fi complet electrificată și modernizată cu Sistemul european de control al trenurilor (ETCS), o soluție de semnalizare și control de ultimă generație. În plus, toate trecerile la nivel de-a lungul rutei vor fi eliminate pentru a spori siguranța și a îmbunătăți eficiența operațională.
Costul total estimat al proiectului este de aproximativ 1,65 miliarde de euro. Din această sumă, Banca Europeană de Investiții (BEI) analizează un pachet de finanțare propus în valoare de 700 de milioane de euro. Restul fondurilor vor fi furnizate printr-o combinație de investiții publice și capital privat din partea concesionarului selectat.
În total, lucrările de modernizare și construcție se vor întinde pe aproape 40 de kilometri de cale ferată. Calendarul de livrare prevede că lucrările de construcție vor începe în 2025 și vor continua până în 2029. Odată finalizat, se preconizează că proiectul va oferi îmbunătățiri semnificative în ceea ce privește conectivitatea și durata călătoriilor. Călătoria din centrul orașului Praga până la aeroport va fi redusă la doar 25 de minute, în timp ce călătoria până în orașul Kladno va dura aproximativ 30 de minute.
Această conexiune feroviară la aeroportul din Praga marchează o etapă istorică, fiind primul proiect feroviar din Republica Cehă dezvoltat în cadrul unui model PPP. Obiectivul său principal este de a asigura un partener din sectorul privat nu numai pentru a construi infrastructura feroviară, ci și pentru a o întreține eficient pe termen lung. În acest fel, Republica Cehă își propune să realizeze o legătură feroviară modernă, de mare capacitate, care să respecte standardele internaționale și să deservească atât locuitorii, cât și vizitatorii pentru deceniile următoare.
Articol preluat de pe RailwayPRO.com