vineri, februarie 16, 2024
spot_img

Primul operator feroviar care susține trecerea revizorilor de vagoane la CFR SA

Un prim operator feroviar s-a declarat de acord cu inițiativa Club Feroviar privind trecerea revizorilor de vagoane la CFR SA. Acum, aceștia sunt angajați ai operatorilor de transport și, în consecință, pot pune în circulație vagoane care nu respectă cerințele tehnice și pot provoca incidente sau chiar accidente feroviare.

”Este o ințiativă care, concretizată, ar fi benefică pentru toți operatorii de transport feroviar. Așa cum impiegații de mișcare sunt angajați ai companiei de infrastructură, și revizorii tehnici de vagoane ar trebui să fie la CFR SA. În alte țări europene asta este practica”, a declarat pentru Club Feroviar directorul general al CER-Fersped, Marinică Voicu, fost director general al SNTFM CFR Marfă.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Inițiativă Club Feroviar: trecerea revizorilor de vagoane la CFR SA

Club Feroviar a repus ieri pe tapet o inițiativă mai veche, care căzuse în uitare, privind trecerea RTV de la operatori (fie ei de stat sau privați), la Compania Națională de Căi Ferate CFR SA. Astfel ar putea fi prevenite multe incidente și chiar accidente feroviare. În momentul de față, RTV pot da apte de circulație vagoane care, de fapt, nu îndeplinesc toate condițiile tehnice, pentru că ”stăpânul” lor este operatorul, fie ele de stat, fie privat, care nu are niciun interes să țină materialul rulant imobilizat. E ca la o mașină la care proprietarul și-ar face singur inspecția tehnică periodică (ITP).

Această anomalie a devenit ”normalitate” începând cu anul 1998, când s-a divizat Societatea Națională a Căilor Ferate Române (SNCFR). Atunci, revizorii au trecut la cele două societăți nou create – SNTFC CFR Călători și la SNTFM CFR Marfă.

Ulterior, au apărut pe piața românească operatorii de transport feroviar (OTF), mai întâi cei de marfă și apoi cei de călători. Și aceștia au angajat revizori de vagoane, într-o primă fază de la societățile de stat pomenite anterior, iar apoi și din afara sistemului, prin programe de școlarizare și calificare. Revizorul tehnic de vagoane este cel care certifică faptul că un vagon de marfă sau de călători este apt din punct de vedere tehnic să circule într-o anumită zi, în compunerea unui anumit tren, pe o anumită trasă.



”Inflație” de RTV în multe stații feroviare din România

trecerea revizorilor de vagoane la CFR SA”Revizorul de la CFR SA ar trebui să facă probele de frână și revizia tehnică a trenului. Reparațiile trebuie să rămână în sarcina operatorului, că doar nu o să vină angajații companiei de infrastructură să sudeze la vagoanele noastre”, spune directorul general al CER-Fersped, unul dintre cei mai mari operatori feroviari privați din România.

El a explicat că nu este normal ca într-o stație de cale ferată să fie până și 40 de RTV, pentru că acolo își formează trenurile mai mulți operatori de transport. ”Chiar și acum, în stațiile în care nu avem RTV noi apelăm la angajații altor operatori, pe bază de contract, pentru a face revizia vagoanelor. În aceste condiții, de ce nu ar fi RTV disponibili de la compania de infrastructură?”, spune Marinică Voicu.

Directorul CER-Fersped a subliniat și faptul că extrem de importantă este și revizia tehnică a vagoanelor la sosire, nu doar la plecare: ”Revizia tehnică la sosire trebuie făcută în mers, nu după trei ore, după ce s-a răcit cutia de unsoare, de exemplu. Sunt defecte care nu se văd decât în defilarea trenului, cum ar fi, de exemplu, că un rulment scoate un sunet necorespunzător”.

Peste 2.000 de revizori tehnici de vagoane la operatorii feroviari

CER-Fersped are aproximativ 70 de revizori tehnici de vagoane, iar calculele făcute de Club Feroviar arată că numărul lor la nivel național este de peste 2.000. Doar la CFR Călători sunt 725 de revizori, iar la CFR Marfă alți 385.

Dacă și aceștia, și cei de la operatorii privați de transport feroviar de călători și de marfă ar trece la CNCF CFR SA lucrurile s-ar simplifica. Chiar dacă nu ar fi nevoie de toți pentru a executa aceste revizii, ei ar putea fi redistribuiți și recalificați pentru alte funcții, cum ar fi impiegat de mișcare sau mecanic de locomotivă, posturi deficitare în întregul sistem de transport feroviar din România.

Ultimele Articole