Zeci de mii de traverse neconforme au fost livrate constructorilor care lucrează la repararea și modernizarea căii ferate de către Prebet SA Aiud, companie care a fost preluată recent de un grup de afaceri bistrițeni și clujeni, printre care și fostul baron PDL Ioan Oltean. Constructorii la care au ajuns traversele cu defecte – peste 70% din cantitatea livrată – amenință cu tribunalul pentru recuperarea pierderilor cauzate. Directorul general al firmei spune că nu știe despre ce este vorba.
Asocierea SC Proiect Consult SRL (lider) – Rotary Construcții Mentenanță SA – Euro Construct Trading 98 SRL a încheiat cu Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, prin SRCF Craiova contractul de lucrări Quick Wins pentru Lot 1 Olteni-Rădoiești, fir I, km 74+200 – km 79+700, L100. Contractul pentru cei 5,5 km de cale ferată din Magistrala 100 are o valoare de 21,67 milioane de lei și a ajuns la un stadiu fizic de 10%, potrivit ultimei monitorizări a companiei de infrastructură, aferente lunii septembrie 2024.
Avansul lucrărilor este mic, dacă luăm în calcul că ele au început pe 16 ianuarie 2023. Însă acest lucru nu poate fi imputat constructorului, care a fost nevoit să încetinească ritmul șantierului din cauza materialelor necorespunzătoare care i-au fost livrate de către un furnizor.
Adresă către SRCF Craiova
Concret, este vorba de traversele de beton livrate de compania Prebet SA Aiud. Pentru a duce la bun sfârșit contractul cu SRCF Craiova, asocierea de constructori menționată a încheiat în luna martie a anului trecut un contract cu Prebet Aiud SA, în valoare de 14.369.874,75 lei (echivalentul a aproape 2,9 milioane de euro) pentru livrarea a 41.250 de traverse din beton tip T 17-60, cu prindere elastică. Societatea Prebet este una cu tradiție în domeniu, așa că nu ar fi trebuit să fie probleme. Însă au fost, și nu mici.
”Vă informăm că un număr considerabil de traverse livrate de către SC Prebet Aiud SA le considerăm defecte. Iar toate demersurile noastre de corectare a neconformităţii respectiv au fost întâmpinate cu procedee de remediere neautorizate (lucru de care nu am avut cunoştinţă în fazele incipiente ale livrărilor), respectiv nu au fost înlocuite de către furnizor. Cantitatea traverselor defecte o estimăm la 60-70% din cele 22.350 de traverse livrate, cele defecte având incidenţă foarte mare, sunt cele produse până la sfârşitul lunii noiembrie a anului 2023. Nefiind 100% convinşi de metodele de remediere permise nu am introdus în cale, nici o traversă asupra cărora avem suspiciuni”, se arată într-o adresă trimisă de constructor, la data de 18 noiembrie 2024 (în urmă cu două zile), către Divizia Investiții din cadrul SRCF Craiova.
Traverse neconforme, ”remediate” prin șlefuire
Acesta a fost ultimul demers întreprins până acum de asocierea menționată, în încercarea de a găsi o ieșire din impas. Pe 18 septembrie 2024, prin procesul verbal de recepție nr. 4597, constructorul a semnalat starea necorespunzătoare a aproximativ 70% din traversele livrate. În loc să le înlocuiască, producătorul a procedat la remedierea celor livrate deja ”prin șlefuire”, procedură neprevăzută în Specificația Tehnică nr. 1/2023 ca măsură corectivă admisibilă.
Văzând că așa stau lucrurile, Proiect Consult SRL a notificat, pe 11 noiembrie, producătorul, căruia i-a cerut să înlocuiască toate aceste traverse neconforme cu unele care să respecte specificațiile din contract. În adresa de la acea dată, constructorul menționa faptul că aceste traverse nu au fost introduse în cale și că riscă penalități de întârziere a executării contractului încheiat cu beneficiarul final (SRCF Craiova) în valoare de 51.903,29 lei pe zi.
De asemenea, se invocau și costurile de stagnare a capacităţilor planificate a fi utilizate din cauza lipsei de traverse: excavatoare multifuncţionale cu cale dublă de rulare, încărcătoare frontale, autocamion cu macara, containere etc. La ”nota de plată” se adăugau și salariile personalului de conducere a şantierelor și paza obiectivelor, posibila reziliere a contractelor de tip Quick Wins (aproape 16 milioane de lei) dar și a contractelor multianuale de întreținere (în valoare de 200 de milioane de euro), plus daune de imagine (trei milioane de euro).
AFER, sesizată că 70% dintre traversele livrate nu corespund
În aceeași zi, Proiect Consult SRL a notificat printr-o adresă și Autoritatea Feroviară Română asupra faptului că aproximativ 70% din traversele livrate de Prebet SA Aiud sunt neconforme, având un nivel de planeitate în zona de rezemare a șinei peste toleranța admisibilă de maximum 1 mm, respectiv 5-7 mm.
”Societatea Prebet Aiud S.A. încalcă flagrant prevederile legale şi normele tehnice în baza cărora i s-a acordat Certificatul de acreditare ISO 9001, aplicând procedee şi măsuri de remediere nepermise şi emiţând declaraţii de conformitate false (din moment ce produsele furnizate nu sunt conforme – aspect factual cert – atunci în mod evident declaraţiile de conformitate nu reflectă situaţia reală)”, se arată în adresă.
Câte traverse neconforme au mai fost livrate altor constructori?
În acest caz, constructorul, așa cum am arătat anterior, a refuzat să monteze în cale traversele neconforme.
Însă nimeni nu știe câte astfel de traverse au mai fost livrate către alți constructori, care s-au mulțumit cu certificarea AFER a produselor și le-au pus pe calea ferată. Situația impune o anchetă mai aprofundată a autorităților, pentru a nu fi afectată siguranța circulației în urma lucrărilor de reparații și modernizare.
Prebet SA Aiud, o societate care datează din 1904
Documentele înserate în monografia municipiului Aiud dovedesc existența unei activități tradiționale legate de construcția căilor ferate încă din anul 1904.
Actuala societate este construită pe amplasamentul unei uzine de impregnat traverse de lemn, potrivit informațiilor prezente pe site-ul oficial. Fiind o unitate industrială a Departamentului Transporturilor Feroviare din cadrul Ministerului Căilor Ferate, în anii 1950-1951, pe lângă impregnarea traverselor din lemn, întreprinderea a preluat impregnarea stâlpilor utilizați în dezvoltarea rețelei de telecomunicație și telegrafie.
În anul 1966, Întreprinderea de Impregnare Traverse Aiud s-a transformat în Întreprinderea de Prefabricate din Beton. Transformarea s-a datorat în principal creșterii cererii de traverse pentru căile ferate și imposibilității acoperirii acestei cereri cu masă lemnoasă de esență tare.
În anul 1973 au fost achiziționate și puse în funcțiune utilaje și linii tehnologice pentru fabricarea traverselor de linii de cale ferată din beton, prefabricate precomprimate (grinzi de poduri și podețe) și elemente pentru structuri în construcții.
De la fiul lui Ion Rațiu la fostul baron PDL Ioan Oltean
Istoria recentă a societății este una tumultuoasă. În aprilie 2020 făcea vâlvă știrea potrivit căreia acționarii producătorului de materiale de construcții și-au dat votul pentru alegerea în Consiliul de Administrație a lui Nicolae Rațiu, fiul fostului candidat la președinția României din anul 1990 Ion Rațiu. Ceilalți patru membri ai Consiliului de Administrație erau atunci Ioan Demeter, Sorin Sălăgean-Mihețiu, Mathe Francisc și Liviu Daniel Deceanu.
Mandatul de patru ani al lui Nicolae Rațiu nu a fost dus la capăt, pentru că după numai un an, în 2021, compania a fost preluată de un grup de oameni de afaceri bistrițeni și clujeni, printre care și fostul baron PDL de Bistrița Ioan Oltean, care este și în prezent administrator al Prebet Aiud.
Din datele publice nu este clar dacă Ioan Oltean deține și acțiuni ca persoană fizică (în niciun caz peste 5%, pentru că altminteri ar fi fost nevoie să fie raportat), dar el este prezent în acționariat indirect, prin compania Anodin Opportunity, în care unul dintre asociați este fiica sa, Maria. Prin intermediul Prebet Aiud, Ioan Oltean deține și o parte din capitalul social al ROCA Investments, companie de private equity unde mai figurează ca acționari și frații Pavăl de la Dedeman și Dan Șucu, patronul Fotbal Club Rapid, clubul feroviarilor.
Directorul general nici usturoi n-a mâncat…
În încercarea de a obține și poziția părții incriminate, Club Feroviar l-a contactat telefonic pe directorul general al Prebet SA, Cosmin Poruțiu, căruia i-a cerut un punct de vedere referitor la cantitatea de zeci de mii de traverse neconforme livrate.
”Nu știu despre ce este vorba, despre ce vorbiți”, ne-a răspuns el și ne-a îndemnat să-i trimitem întrebările pe e-mail. Ceea ce am și făcut, însă până la ora publicării acestui articol nu am primit niciun răspuns. Atunci când îl vom primi, îl vom publica.