spot_img
joi, decembrie 2, 2021
spot_img

Transporturile, obligate să plătească lucrări vechi de zece ani de consultanță tehnică la poduri și tuneluri

Ministerul Transporturilor este obligat de către instanțele de judecată să plătească unei asocieri de firme plata unor lucrări de consultanță tehnică pentru poduri și tuneluri în sumă de mai multe milioane de lei.

Lucrări de consultanță tehnică cu beneficiar CFR SA, definitivate în 2013, vor fi plătite abia acum, după ce Ministerul Transporturilor a realizat un proiect de HG privind alocarea unei sume de 3,28 milioane lei pentru aceasta de la bugetul de stat. Contractul cu acestea ar fi fost semnat cu mai bine de zece ani în urmă.

Asistența tehnică a fost acordată de o asociere formată din firmele Prointec, Louis Berger și Consis Proiect în cadrul unui proiect PHARE, respectiv RO 2005/017-553.04.03 numit “Asistenţă tehnică pentru pregătirea unor lucrări de reabilitare pentru poduri şi tuneluri de cale ferată”.

Cum explică MT neplata lucrărilor aproape 10 ani

Proiectul a avut ca beneficiar final Compania Naţională de Căi Ferate “CFR” S.A., Autoritate de Implementare Ministerul Transporturilor, Autoritatea Contractantă Ministerul Finanţelor Publice prin Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE (actual Ministerul Fondurilor Europene prin Direcţia Generală Mecanisme şi Instrumente Financiare Nerambursabile).

Contractul a fost semnat în data de 30.11.2007 pentru o valoare de 6,87 milioane euro din care 6,8 milioane euro fonduri PHARE și 76,33 mii euro cofinanțare de la bugetul de stat. Durata contractului prevăzută era de 18 luni, până la 31.05.2009, iar termenul pentru efectuarea plății finale din fonduri PHARE a fost 31.05.2010, în conformitate cu prevederile Acordului de Finanțare PHARE 2005.

„Din cauza complexității activităților pe care Consultantul a trebuit să le realizeze, precum și a duratei foarte mari necesare pentru verificarea livrabilelor de către personalul Beneficiarului, nu s-a reușit respectarea termenului de finalizare prevăzut în contract”, spune MT.

Consultantul a fost de acord cu reducerea sumei ce i se cuvine cu titlul de preţ al Contractului, acestuia urmănd a-i fi achitat un rest în cuantum total de 730,66 mii euro în schimbul finalizării serviciilor contractate şi primirii aprobării în acest sens din partea “CFR” S.A. S-a ajuns la un atare acord având în vedere întârzierile înregistrate în finalizarea proiectului, inclusiv din pricina volumului foarte mare de date şi informaţii necesar a fi furnizate de un număr considerabil de autorităţi locale şi subunităţi regionale ale beneficiarului CNCF “CFR” S.A., situaţie ce a generat trecerea termenelor legale de valabilitate a diverselor avize şi autorizaţii necesare elaborării proiectului, precum şi apariţia altor impedimente conexe, toate ducând la decalarea termenului de finalizare a proiectului. În schimbul garantării îndeplinirii obligaţiilor asumate, Consultantul a oferit o scrisoare de garanţie bancară pentru suma de 730,74 mii euro.

În data de 02.12.2013, Beneficiarul CNCF “CFR” S.A. a informat Autoritatea de Implementare – Ministerul Transporturilor asupra faptului că au fost finalizate toate documentaţiile ce constituie obiectul Contractului, subliniind că la acel moment toate aspectele contractuale erau clarificate, fiind aşadar îndeplinite obligaţiile Consultantului care decurgeau din contract, putându-se trece la deblocarea garanţiei bancare de bună execuţie constituită, precum şi la iniţierea demersurilor pentru efectuarea plăţii finale către proiectant în cuantum de 730,66 mii euro.



MT, obligat de instanțe să facă plata

Potrivit Hotărârii Civile nr. 4369/15.11.2017 pronunțată de Curtea de Apel București în dosarul nr. 2931/2/2017 rămasă definitivă prin Hotărârea Civilă nr. 4705/28.09.2020 pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție este necesară aprobarea alocării sumei de 3,28 milioane lei în bugetul Ministerului Transporturilor.

Proiectul PHARE a pregătit documentaţia pentru alte proiecte de lucrări de reabilitare a podurilor şi tunelurilor feroviare finanţate prin fondurile structurale în cadrul Programului Operaţional „Transport” 2007 – 2013. Această documentaţie a cuprins studiul de fezabilitate pentru pachetul majoritar de investiţii, documentaţia de aprobare a finanţării prin Fondul European de Dezvoltare Regională, proiectele tehnice, documentaţiile de atribuire pentru lucrări şi pentru supervizare, precum şi planurile de întreţinere etc.

Proiectul a avut ca termen inițial de finalizare luna noiembrie 2008.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole