Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a organizat miercuri un seminar dedicat transportului feroviar metropolitan la care au participat oficiali ai autorităților locale din Brașov, Caraș Severin, CFR, AFER.
Aflat la începuturile sale, transportul metropolitan din România duce lipsă de prevederi legale detaliate, clare, potrivite, țara noastră aflându-se într-o vizibilă lipsă de experiență în domeniu. Evenimentul de miercuri, inițiat de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară, are loc în contextul în care recent s-a aprobat modificări legislative la OUG 12/1998 și au fost adoptate norme de aplicare a parteneriatelor dintre autoritățile centrale și locale. Întâlnirea va avea o frecvență lunară. Autoritățile locale au dobândit competențe în gestionarea serviciilor de transport feroviar de interes local.
Transportul feroviar metropolitan la început
La evenimentul desfășurat cu o sonorizare proastă au mai participat operatorii de transport feroviar, administratorul de infrastructură feroviară, patronatele, furnizori de material rulant și servicii de mentenanță, reprezentanți mass-media și ai unor instituții precum Banca Mondială, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și Banca Europeană de Investiții.
Șeful ARF Ștefan Roșeanu a făcut o prezentare a cadrului legal de cooperare între stat și autoritățile locale pentru gestionarea fluxurilor locale de transport feroviar. Autoritățile locale au responsabilitatea de a veni la Guvern cu propriile sale proiecte, a spus Ștefan Roșeanu. Față de contractele de servicii publice ce vor fi scoase în perioada imediat următoare la licitație pentru cinci ani există un interes, exprimat până acum de câteva companii autohtone, dar și de una străină, susține președintele ARF.
„Avem patru companii din România și una din afară granițelor care au interes mare în această licitație”, a spus el adăugând că serviciile vor fi licitate pe cinci ani.
Până acum au fost parcurși pașii de bază parteneriatelor cu autoritățile locale. România nu are multă experiență în unele domenii, achizițiile de trenuri pe hidrogen fiind un exemplu. Dacă în Germania e foarte simplu să construiești stații pentru hidrogen în România ni s-a spus că avem „cerințe fantasmagorice”, a spus el audienței. „Suntem în multe puncte unde România nu are o experiență clară”, a spus el.
Proiecte locale
În cazul Brașovului, Cătălin Frangulea – Pastor, coordonator de proiect, a prezentat planurile orașului pentru dezvoltarea transportului metropolitan. Patru scenarii au fost realizate ulterior unui studiu vechi de acum zece ani al Băncii Mondiale. Atunci acesta a arătat că în municipiul de sub Tâmpa ar exista aproape 200 mii de locuitori care ar folosi acest transport pe șine. Acum ar fi desigur mai mulți, a afirmat Frangulea. Cel mai simplu scenariu, unul minimal, prevede o rețea de transport pe trei direcții principale care nu ar depăși limitele județului. În acest scenariu ar fi necesare 60 de unități de transport feroviar.
Din partea municipiului Reșița, primarul Ioan Popa a explicat că proiectele locale de transport metropolitan și către Timișoara își au izvorul și în nemulțumiri față de duratele mari de parcurs. „De la Reșița la Timișoara facem 2,8 ore ceea ce este inacceptabil”, a spus primarul municipiului din Caraș Severin. Municipiul a făcut o asociere regională și a realizat un studiu de fezabilitate pentru dezvoltarea transportului regional, realizarea documentației fiind câștigată de Metroul SA.
Transportul feroviar metropolitan
„Viziunea noastră pentru 2030 este de a deveni un oraș conectat, verde”, explică primarul. Unul dintre proiectele importante este reintroducerea tramvaielor, valoarea acestuia fiind de 110 milioane de euro.
SF metropolitan definitivat 2024
Din partea CFR SA, reprezentanții acesteia au prezentat cele trei componente ce privesc transportul feroviar în jurul Capitalei, anume complexul feroviar București, inelul în jurul orașului și liniile de conexiune cu acesta.
Oficialii CFR au prezentat și concluziile unui studiu și anchete făcute printre operatorii de cale ferată și estimări ale traficului feroviar de marfă din jurul Capitalei, după definitivarea proiectului. Studiul de fezabilitate va fi definitivat în 2024, au spus ei.