luni, iulie 7, 2025

Transportul feroviar de marfă este esențial pentru o logistică cu emisii zero, potrivit unui studiu

Un nou studiu comandat de Europe’s Rail Joint Undertaking (EU-Rail) evidențiază contribuția semnificativă a transportului feroviar de marfă la dezvoltarea lanțurilor logistice cu emisii zero în Europa. Studiul a fost realizat de Ernst & Young, în colaborare cu un comitet director reprezentând părțile interesate din sectorul feroviar și logistic european*.

Studiul confirmă că o mai mare integrare a transportului feroviar de marfă duce la reduceri semnificative ale emisiilor de CO₂ și ale externalităților, cum ar fi congestia și accidentele, generând în același timp economii de energie pe termen lung și beneficii socio-economice.
Studiul „Logistica cu emisii zero: contribuția transportului feroviar”, realizat de Ernst & Young, analizează trei scenarii ambițioase (scăzut, moderat și ridicat) și evaluează impactul acestora asupra emisiilor de CO₂, eficienței energetice și beneficiilor socio-economice mai largi, utilizând un model aprobat de mediul academic independent.
Rezultatele, bazate pe cinci coridoare majore de transport de marfă care reprezintă 65% din volumul transportului feroviar de marfă din UE, au fost extrapolate la nivelul UE pentru perioada 2025-2060.
Scenariul ambițios include măsuri esențiale care pot stimula competitivitatea europeană, impulsionate de investiții în inovarea transportului feroviar de marfă și în nodurile multimodale, armonizarea normelor internaționale, gestionarea capacității și a traficului și cuplarea automată digitală.
Scenariul ambițios demonstrează că:

  • deși necesită 33 de miliarde de euro pentru cinci coridoare (51 de miliarde de euro la nivelul UE), oferă cel mai bun randament economic în tranziția către o logistică cu emisii nete zero; fiecare euro investit în logistica durabilă generează o valoare socială de 5 euro;
  • o reducere semnificativă a emisiilor de CO2, până la zero la sfârșitul perioadei. Emisiile cumulate evitate se ridică la 121,3 milioane de tone de CO2;
  • o mai bună integrare a transportului feroviar de marfă în dezvoltarea lanțurilor logistice reduce externalitățile, cum ar fi congestia rutieră și accidentele, economisind 85 de miliarde de euro în costuri externe și reducând costurile de carbonizare cu 44 de miliarde de euro;
  • valorificarea eficienței energetice a transportului feroviar reduce consumul cu 74 de miliarde de euro.

Constatările demonstrează că investițiile în transportul feroviar de marfă nu numai că sprijină decarbonizarea, ci oferă și beneficii socio-economice pe termen lung, contribuind la competitivitatea europeană. Studiul prezintă măsuri strategice și necesități de investiții, consolidând poziția căilor ferate ca element central al logisticii durabile în Europa.
„Rezultatele confirmă că investițiile în transportul feroviar de marfă nu sunt doar un levier esențial pentru decarbonizare, ci și o oportunitate de a îmbunătăți eficiența logistică și competitivitatea în întreaga Europă. Studiul oferă o bază solidă de dovezi pentru deciziile politice în contextul Pactului industrial pentru o Europă curată și al Strategiei pentru o mobilitate durabilă și inteligentă”, a declarat Giorgio Travaini, director executiv al Întreprinderii comune europene pentru căile ferate.
Studiul arată, de asemenea, că beneficiile rămân semnificative chiar și în comparație cu un scenariu de referință foarte ambițios, în care alte moduri de transport, cum ar fi transportul rutier și pe căile navigabile interioare, sunt complet decarbonizate în perioada de referință a studiului. Rezultatele pozitive sunt, așadar, conservatoare și reprezintă o limită inferioară a ceea ce s-ar putea realiza printr-o trecere coordonată la toate modurile de transport către o logistică cu emisii nete zero.
Constatările evidențiază faptul că contribuția transportului feroviar de marfă și dezvoltarea acestuia pot reduce substanțial costurile asociate decarbonizării transportului de mărfuri.

* Comitetul director a fost format din CER, CLECAT, EIM, ERFA, ETP-Alice, UIP, UIRR, UNIFE, împreună cu Comisia Europeană (DG MOVE) și EU-Rail. A fost constituit un grup de academicieni pentru a elabora metodologia.

Articol preluat de pe RailwayPRO.com

IN THE SPOTLIGHT

RTI Railtrans intră oficial pe piața din România prin achiziția a 50% din EP Rail

RTI Railtrans, unul dintre cei mai dinamici operatori feroviari din Europa Centrală, a făcut un pas strategic important pentru extinderea sa în Europa de...

Ultimele Articole